Annons

Beställningsjobb-fakturering?

Produkter
(logga in för att koppla)

petbru

Avslutat medlemskap
Någon som vet hur jag fakturerar ett beställningsjobb som varit lite luddigt,typ:

"ta lite bilder på vår lokal som vi ska använda senare".

Ska jag fakturera själva jobbet - tid & materialkostnad - och sen per bild de använder.

Eller bara på de bilder de använder?

Egentligen detta: fakturera själva jobbet - tid & materialkostnad - och sen per bild de använder.

Beror på vilken kontakt du har med dem och lite hur beställningen gick till. Vad tror du dom förväntar sig att du ska fakturera?

Annars: Fakturera varje bild de använder.
Om de inte använder ngn bild, fakturera jobbet.

Jag skulle nog bara ta tid + material. Uppdragsfotografering ger kunden rätt att använda bilderna.

Jag hoppades också ett tag på att man dessutom kunde tillämpa användning, upplaga m.m. för att få ut mer pengar, men så är det inte. Har de betalt för själva fotograferingen så får de använda bilderna. Anpassa därför timpriset med detta i åtanke.

"Jag skulle nog bara ta tid + material. Uppdragsfotografering ger kunden rätt att använda bilderna...Anpassa därför timpriset med detta i åtanke."

Problemet var ju att användingen inte var definerad vid användandet - nu är någon bild på en affisch, några på webben och några ligger ute för pressen.

Det är svårt att sätta ett timpris på det sättet eftersom premisserna ändrar sig hela tiden.
Tror att vi också pratade lite löst om användandet skulle fakturerars.

Jag får nog fakturera material & timmme(och ta det lite lägre) och sen ta betalt per användning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar