Annons

Beställa kopior digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: VFSL har 100-pack för 150-175:--

De kan inte ta emot bilder från riktiga datorer. Går fetbort. Precis som Kodak. När jag mailade dem så fick jag till svar att Macanvändare har problem. Jag svarade att det förstås är DE som har problem, jag kan beställa från photolabo, dox, fuji mfl utan problem.
 
Powershooter skrev:
Där ser man, det verkar som att DOX är intressant för en del ialla fall... :)

Jo, jag gillar DOX, vettiga priser på stora kopior (vet inte om jag skulle välja dem om jag skall dra fram en drös 10*15 dock) och bra personal. Sen är det alltid nice att gå och hämta ut bilderna i en butik, ger lite analog känsla mot alla webb/post baserade tjänster.
 
Powershooter skrev:
Där ser man, det verkar som att DOX är intressant för en del ialla fall... :)

Självklart är DOX intressanta, dom är ju proffs och ruskigt trevliga. Jag har för övrigt köpt min D70 mm där.

Brukar du klippa den digitala bilden före eller papperskopian efteråt när formatet inte stämmer?
 
Guero skrev:
Jag har använt DOX på David Bagares gata ett flertal gånger och är helnöjd med resultatet. Dom kör även med FTP och deras program kan användas av vem som helst.

H

Vad gör deras klientprogram? Är det FTP ska man kunna köra vilken FTP-klient som helst.
 
DOX på David Bagares gata tycker jag fungerar alldeles utmärkt. En gång laddade jag upp en massa bilder runt 02 på natten. Fick ett mail tidigt på morgonen att de var klara för avhämtning. :)
Mvh Johan
 
o-laser skrev:
Vad gör deras klientprogram? Är det FTP ska man kunna köra vilken FTP-klient som helst.

Jag brukar oftast "klippa" i deras klientprogram. Prova, så slipper du ställa alla dessa funderingar. Det är ju bara att avinstallera om du inte blir nöjd. :)
Fins till och med någon slags bildförbättrare där i programmet, men jag kan inte säga om bilderna blir sämre eller bättre med den. kanske mest för amatörer....som jag.
 
Re: Re: VFSL har 100-pack för 150-175:--

HDFS) (KGS skrev:
De kan inte ta emot bilder från riktiga datorer. Går fetbort.
Det kan de faktiskt visst, jag sitter just nu och tankar upp bilder från min Firefox på linux och det funkar bra med alla andra datorer också som har en webbläsare som klarar file upload (det gör din Mac oavsett om du kör Safari, IE eller nåt Mozilla-baserat).

Däremot erbjuder de två alternativ, ett som de kallar "Snabbt och enkelt" vilket kräver ActiveX och IE på Windows och ett som de kallar "Med fler möjligheter" som man ska trycka på om man vill köra från något annat. Informationen om att det är så det är är dock nästan obefintlig (det står dock längst ner på sidan http://www.fotomenyn.com/digitalt/val.asp att "Denna funktion fungerar även i Mac och med andra webbläsare än Microsoft Internet Explorer").

Man kan notera att t.om tidningen Foto missat att de har bägge möjligheterna i det senaste testet (iaf i tabellen), ett test som gav VSFL ett i mina ögon allt för lågt betyg.
 
VSFL funkade bra för mig. Kanske inte labbet jag skickar bilderna till om det är viktigt med hög kvalité men semesterbilderna såg väldigt fina ut. Där får man kryssa i om man vill ha bilderna så de fyller ut papperet eller inte. För mig har det i stort sett blivit som 10x15-bilder men det beror väl på vilka storlekar digitalkamerorna har. Hur väl de stämmer med pappersbilden. För även analoga kameror stämmer inte med pappersstorlekarna. Lite försvinner alltid, och ibland mer än vad man tänkt.
 
om man vill vara säker på att bilderna blir som dom ska, ska man se till att använda färgprofilen som en del labb lägger ut.
utan färgprofil kan vad som helst komma tillbaka till en, eftersom de flesta printar kör en automatjustering.
särskilt sepia och s/v bilder behöver färgprofil då färgstick är tydligare i bilder med få eller inga färger (förutom svart och vitt förstås).

jag har ofta använt fotolabo som är bra, billiga och färgprofilen funkar ypperligt.
men programmet som man laddar upp med gillar jag inge vidare då man måste ladda upp varje bild för sig. *pust*
man måste "klippa till" dom var för sig oxå om dom inte stämmer i storlek.

jag rekommenderar proprint, som kanske inte är billigast men som nog passar bäst här i kvalité och användning.
förvisso kör man i webläsaren, men jag har inte haft några som helst problem där och inte heller mac-användare har problem, enligt kollegor (jag kör pc).
det finns en variant för windows och en javavariant.

i IE så laddar man ner ett litet plugin och sen kan man leta upp bilderna som i utforskaren.
lägg bara alla bilder som du vill ha kopierat i samma mapp så klickar du i "välj alla" rutan, och sen ladda upp.
du kan oxå sedan välja "fit image" efter att du laddat upp allt, för att klippa till alla bilder så dom passar formatet i ett enda kick. mycket bekvämt tycker jag.
proprint är dessutom mycket tydliga med exakta storlekar på sina kopior så jag själv har inte behövt använda den funktionen så vitt jag minns.

men, man behöver alltid en färgprofil (och en kalibrerad skärm) för ett bra och kontrollerat resultat. annars kan det lätt bli färgstick i bilderna.

fotolabo

proprint

sen kan de flesta labb ta emot en CD med bilderna, men då är det snigelpost båda vägarna som gäller.
 
Senast ändrad:
Powershooter skrev:
Jag brukar oftast "klippa" i deras klientprogram. Prova, så slipper du ställa alla dessa funderingar. Det är ju bara att avinstallera om du inte blir nöjd. :)
Fins till och med någon slags bildförbättrare där i programmet, men jag kan inte säga om bilderna blir sämre eller bättre med den. kanske mest för amatörer....som jag.

Men frågan är var hittar man/får man info om denna applikation??? Jag har då inte hittat någon. När jag pratade med dem fick jag bara en FTP adress användare & lösen.
 
Powershooter skrev:
Jag brukar oftast "klippa" i deras klientprogram. Prova, så slipper du ställa alla dessa funderingar. Det är ju bara att avinstallera om du inte blir nöjd. :)
Fins till och med någon slags bildförbättrare där i programmet, men jag kan inte säga om bilderna blir sämre eller bättre med den. kanske mest för amatörer....som jag.

En anledning till att jag vände mig till fotosidan var för att kunna ta del av andras värdefulla erfarenheter och åsikter istället för att prova alla lab själv. Att installera diverse program av okänd kvalitet och källa är ett bra sätt att "smutsa ner" sin dator, påfallande ofta går det inte att avinstallera, alternativt avinstallationen rensar inte helt.

Om jag måste installera ett specialprogram för att använda DOX kan man knappast säga att dom kör med standard FTP. Iofs tyckte jag att jag såg att man kunde beställa användarnamn och lösen så dom kanske har riktig FTP också. Ska kontakta dom om det.

Ideallabbet kan/har som jag ser det:
1) Vanlig FTP-klient så att man ladda upp hundratals bilder i ett svep. Detta är särskilt vilktigt om man inte har så bra bandbredd. Det är inte kul att bara kunna köra en batch som tar 20-30 minuter i taget och vara tvungen att köra 6 batchar. Vanlig FTP-klient betyder att man kan köra från alla datorer utan att installera något.

2) Automatisk klippning av bilderna. Om nu min bild råkar vara 2800x2000 pixlar vill jag om jag beställer 10cm breda kopior få en 10x14cm papperskopia. Inte 10x13 eller 10x15.

3) Möjligheten att välja "don't touch my pic", dvs att labbet inte ska försöka skärpa eller göra autolevels etc.

4) Fakturera i efterhand i samband med bildleveransen.

5) Levera inom några arbetsdagar med post

6) Vettigt pris

7) Färgprofiler, vissa tycker detta är viktigt men jag har själv inte haft behov av dessa, alternativt inte insett mitt behov.

Om man nu ska hålla sig till DOX-Kodak jämförelsen så klarar
Kodak: 2, 4, 5, 6 (strålande 1 kr).
DOX : 1 (ev), 5 (beroende på betaln), 6 (på gränsen 3 kr)

Bränna en CD och posta till Kodak låter lite osmidigt och är inte online så jag hoppar över den typen av alternativ.
Fyll gärna på med fler lab och punkter att ta hänsyn till.
 
åkej.. med alla dina önskemål så hade jag valt proprint.
definitivt.

ett plus i kanten som dom har (det här har jag tjatat om förut) är att dom har banne mig sveriges bästa service om det är nåt du undrar över.
det är man sällan bortskämd med som kund - oavsett firma - så det är verkligen ett skäl till rekommendation.
 
Aha, hittade DOX/Agfa klienten nu... vet inte hur de bilderna är, jag har ju bara testat deras lambda-fab bilder.
 
Ola,

Jag ver lite oklar angående FTP och Dox eget program. Dom har både ett eget program (Agfa)samt möjlighet att köra via FTP. En sak som jag gillar med Dox är att dom kör med *gasp* *cough* sRGB som färgprofil. Det är ju många som anser det brottsligt att inte använda en speciell färgprofil samt editera alla bilder i Adobe RGB. Men bilderna från min kamera kommer in som SRGB och jag editerar med denna profil i PS CS och skickar sedan till DOX. Resultatet blir mycket bra.


Jag kör med sRGB på min flatscreen Dell skäm och bilderna blir mycket lika det jag ser på skärmen. Anledningen till att jag nämner detta är att många har problem med kalibrering av sin monitor och kan inte få skärm och utskrift att matcha speciellt bra. Jag är helnöjd med DOX (och jag är inte delägare) ,dom är definitivt värt att pröva om man letar efter bra service.

mvh

H
 
Guero skrev:
Ola,

Jag ver lite oklar angående FTP och Dox eget program. Dom har både ett eget program (Agfa)samt möjlighet att köra via FTP. En sak som jag gillar med Dox är att dom kör med *gasp* *cough* sRGB som färgprofil. Det är ju många som anser det brottsligt att inte använda en speciell färgprofil samt editera alla bilder i Adobe RGB. Men bilderna från min kamera kommer in som SRGB och jag editerar med denna profil i PS CS och skickar sedan till DOX. Resultatet blir mycket bra.

Jag kör med sRGB på min flatscreen Dell skäm och bilderna blir mycket lika det jag ser på skärmen. Anledningen till att jag nämner detta är att många har problem med kalibrering av sin monitor och kan inte få skärm och utskrift att matcha speciellt bra. Jag är helnöjd med DOX (och jag är inte delägare) ,dom är definitivt värt att pröva om man letar efter bra service.

mvh

H

Jag kör också sRGB, har inte riktigt fattat hur den extra färgrymden i Adobe RGB ska kunna utnyttjas när man i datorn ändå inte kan se den. Blir som att redigera i blindo. Kör på Trinitron så färgerna ska vara bättre än flatscreen i alla fall.

Jag kommer absolut använda DOX för förstoringar.

Tack för tipset Christel, Proprint verkar ha nästan allt. FTP, auto-klipp, färgprofiler, "rör inte min bild".
http://proprint.se/ specar bildens storlek till "10,2 x så lång bilden är, 13,6 - 30,5", det låter bra men klarar alltså inte tex kvadratiska bilder, men å andra sidan, det gör inte kodak heller såg jag i sista sändningen, det blir vita band på sidorna på 10x10 och 10x11 bilderna. Synd bara proprint-priset: 4kr/st, 3kr/st iofs om man beställer över hundra bilder. Jag ska dock helt klart prova dom nästa gång.
 
Re: Re: Re: VFSL har 100-pack för 150-175:--

fhe skrev:
Det kan de faktiskt visst


"Med fler möjligheter"

Jo, men då slog jag i taket när jag försökte ladda upp 100 bilder för att utnyttja erbjudandet. Dessutom fick jag lära mej att det inte gick att beställa enligt erbjudandet via fotoalbumet som används vid "fler möjligheter"

"I albumsajten kan man för närvarande inte beställa 100-pack utan endast från
direktbildsajten. Vi kommer att göra det möjligt inom en snar framtid.
Om Du vill utnyttja 100-packens pris måste Du sända in bilderna via
direktbildsajten. För 10x kopior nyttjar vi 300dpi och normalt räcker cirka
1Mb -jpg-komprimerat bra."

gissa hur lång tid jag ägnade åt att bolla upp 80 bilder innan det tog stopp, gissa hur lång tid det tog att välja bort VSFL som tänkbar leverantör?
 
I senaste Foto fick Proprint inte ett allt för smickrande betyg vad det gäller bildkvalitet. Hur kan det komma sig? Jag har alltid hört så mycket gott om dom annars...
 
När det ändå pratas om fotolabb.
Någon som har provat pixum.com?

Fruktansvärt billiga men hur e kvaliteten?
 
Enligt senaste digitalfoto är de inte bara billigast, utan även bäst... ska testa dem vid tillfälle. Hade inte hört om dem innan jag läste testen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.