Annons

Beställa kopior digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vi har i några dagar försökt ladda upp bilder för digital utskrift till Kodak, men uppladdningsfönstret stängs när man försöker ladda upp mer än 10 bilder, dvs andra omgången. Vi har beställt hundratals bilder förut på detta vis och vad jag vet är den enda skillnaden att vi nu använder XP SP2. Jag gissar att det är popup-blockeraren som strular om det nu är SP2 det är fel på.

Nåväl, Kodak är ruskigt billiga, 1 kr/kopia, och kvaliten är klart godkänd, ser precis ut som på skärmen. Snabbt går det också.

Finns det något BRA labb som tar emot bilderna via FTP istället för kodaks http-baserade tjänst? Det rör sig om minst hundra bilder per omgång.
 
o-laser skrev:
Vi har i några dagar försökt ladda upp bilder för digital utskrift till Kodak, men uppladdningsfönstret stängs när man försöker ladda upp mer än 10 bilder, dvs andra omgången. Vi har beställt hundratals bilder förut på detta vis och vad jag vet är den enda skillnaden att vi nu använder XP SP2. Jag gissar att det är popup-blockeraren som strular om det nu är SP2 det är fel på.

Nåväl, Kodak är ruskigt billiga, 1 kr/kopia, och kvaliten är klart godkänd, ser precis ut som på skärmen. Snabbt går det också.

Finns det något BRA labb som tar emot bilderna via FTP istället för kodaks http-baserade tjänst? Det rör sig om minst hundra bilder per omgång.

Om det är nån hjälp så har dom fixat så att man kan ha max 10 sessioner i och med SP2 till XP, men det finns bot på det (nånstans på nätet).
 
Re: Re: Beställa kopior digitalt

Trracer skrev:
Om det är nån hjälp så har dom fixat så att man kan ha max 10 sessioner i och med SP2 till XP, men det finns bot på det (nånstans på nätet).
Njae, de 10 sessioner du pratar om är nog inkommande sessioner, påverkar inte det här alls.

Frågan är snarare om det finns någon labb som kör FTP-baserat. Jag har precis installerat Kodaks Javaklient men den stöder bara 100MB i taget, förstår inte varför och dessutom verkar det inte funka som det ska ändå. Jag sitter på 100Mb/s förbindelse så jag har inget problem med uppladdningstiden.
 
Powershooter skrev:
Jag tycker att DOX Bildstudio funkar skitbra. Deras FTP-program är lysande enkelt och överskådligt att använda. Aldrig problem där.

www.dox.se

Ligger på David Bagares gata!, med tanke på hur kort den gatan är måste det vara Kameradoktorn?

Eh, nu har jag kollat in sajten, förstår inte riktigt meningen med pojken på framsidan. Jag tror jag låter bli av främst två andra anledningar, sajten är långsam och jag vill kunna ladda upp en gig, och bildformatet, kodak klipper exakt efter bildens format, dox verkar har fasta storlekar. En sak till, priset, är det verkligen värt tre gånger mer jämfört med Kodak?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Beställa kopior digitalt

o-laser skrev:
Njae, de 10 sessioner du pratar om är nog inkommande sessioner, påverkar inte det här alls.

Frågan är snarare om det finns någon labb som kör FTP-baserat. Jag har precis installerat Kodaks Javaklient men den stöder bara 100MB i taget, förstår inte varför och dessutom verkar det inte funka som det ska ändå. Jag sitter på 100Mb/s förbindelse så jag har inget problem med uppladdningstiden.

Nja, jag tror faktiskt jag har rätt, är ett hinder för ddos/trojaner som spammar med egen smtp. 10 inkommande är en klassiker sedan tidiga windows-versioner så man inte skulle ha en "workstation" som server.
 
o-laser skrev:
Ligger på David Bagares gata!, med tanke på hur kort den gatan är måste det vara Kameradoktorn?

Eh, nu har jag kollat in sajten, förstår inte riktigt meningen med pojken på framsidan. Jag tror jag låter bli av främst två andra anledningar, sajten är långsam och jag vill kunna ladda upp en gig, och bildformatet, kodak klipper exakt efter bildens format, dox verkar har fasta storlekar. En sak till, priset, är det verkligen värt tre gånger mer jämfört med Kodak?
1. Skit i pojken.
2. Vad menar du med fast format? Vill du själv bestämma hur många millimeter stor kopian skall vara? De finns jju ett stort antal storlekar jämfört med många andra ställen.
3. Jag har inte sett någon begränsning i filstorlek/antal bilder. Självklart ska du inte använda deras web-baserade funktion, utan istället det lilla program man laddar ner. Priset kan jag inte säga något om, för jag har bara testat ExtraFilm förut, men det var skit.
 
Powershooter skrev:
1. Skit i pojken.
2. Vad menar du med fast format? Vill du själv bestämma hur många millimeter stor kopian skall vara? De finns jju ett stort antal storlekar jämfört med många andra ställen.
3. Jag har inte sett någon begränsning i filstorlek/antal bilder. Självklart ska du inte använda deras web-baserade funktion, utan istället det lilla program man laddar ner. Priset kan jag inte säga något om, för jag har bara testat ExtraFilm förut, men det var skit.
1. Gjort.
2. Nej jag vill INTE ha fast format, jag vill bara specificera hur breda bilderna ska vara, tex 10cm, på längden ska givetvis klippas automatiskt så att proportionerna behålls. Beställde en gång på fuji och bemödade mig mycket (flera timmar) för att komma så nära deras olika format som möjligt men dom skrev ut allt i 4:3 och sa att nästan alla digitalkameror levererar det formatet. Vill inte råka ut för liknande igen.
3. Åsikter om olika labs klienter, begränsningar och fördelar är precis sånt jag vill se kommentarer om, jag kan väl knappast vara första personen som vill få ett större antal photoshoppade bilder utskrivna?
 
Jag råder dig då till att ladda hem dox lilla program och vips får diu välja en sabla massa olika bildformat, både "digitalformat" och/eller hederligt format. Du kan till och med beskära eller välja vilken del av bilden du vill ta bort för att passa ditt valda format. Ok, inte en krona bilden, men dock leverans illa kvickt (jag har aldrig behövt vänta mer än 16 timmar. Brukar hämta på Dox. Annars, lägg till 20 och få dem hem i posten. Bättre än 10 arbetsdagar som Kodak lovar.
 
Powershooter skrev:
Jag råder dig då till att ladda hem dox lilla program och vips får diu välja en sabla massa olika bildformat, både "digitalformat" och/eller hederligt format. Du kan till och med beskära eller välja vilken del av bilden du vill ta bort för att passa ditt valda format. Ok, inte en krona bilden, men dock leverans illa kvickt (jag har aldrig behövt vänta mer än 16 timmar. Brukar hämta på Dox. Annars, lägg till 20 och få dem hem i posten. Bättre än 10 arbetsdagar som Kodak lovar.

Trevligt att det går snabbt med DOX men jag vill inte välja format, jag kan vänta någon dag extra på att få bilderna klippta efter bildens originalformat som i allmänhet INTE är ett standardformat. Det låter enkelt för mig som lekman, pappret är ju på rulle och klipps i maskinen, varför måste mina bilder passa in i fasta 3:2 eller 4:3 format? Är det vekligen bara Kodak som gör det? 10cm brett, klipp, klipp, klipp...
Informationen finns ju i bilden, varför ska jag behöva tala om för servern vilka proportioner bilden har?
 
o-laser skrev:

Nåväl, Kodak är ruskigt billiga, 1 kr/kopia, och kvaliten är klart godkänd, ser precis ut som på skärmen. Snabbt går det också.

Finns det något BRA labb som tar emot bilderna via FTP istället för kodaks http-baserade tjänst? Det rör sig om minst hundra bilder per omgång.
Trodde att detta var några av dina viktiga argument, billigt (det blir knappast billigt om du vill ha dina bilder handklippta) snabbt (kodak var ju inte så snabba direkt) och FTP, ja det var allt jag kan hjälpa dig med i alla fall. Lycka till att hitta ditt favoritlabb.
 
PixelGubben skrev:
Du kan välja att ladda ner via FTP

TACK!!!! precis vad jag sökt, med ljus o lykta istället för att ladda via webben, rackarns så mycket fortare det här verkar gå... håller på nu. För fulla muggar. Trodde jag skulle hinna skriva det här innan uppladdningen var klar, men den e klar! TACK!!

Nu ska här printas... har väl 400 bilder som ligger för printning. Minst.
 
Kodak är helt OK

Jag har laddat upp bilder till Proprint och Kodak, samt "gått till butik" (Expert) för utskrifter. Kodak är klart bäst vad det gäller formaten (håller med Ola om det finurliga i att bara få bredden specificerad) och färgåtergivningen. Må så vara att uppladdningshastigheten inte var optimal via deras Java-client även om det gick acceptabelt snabbt.

Proprint var kanonbra första gången för standard 10x15 som jag knappt hade bildbehandlat, men när jag sedan beställde 6 olika förstoringar som jag hade gjort om till sv/v och sepiatonat i PS så blev det inte bra.

Slutligen är Kodak överlägset prismässigt med sitt sommarerbjudande (1 kr/st), man får väl stå ut med att de har sin obegripliga 100 Mb-gräns och tar lite tid på sig i leveransen.

/Johan
http://thorfinn.se
 
Re: Re: Beställa kopior digitalt

Powershooter skrev:
Trodde att detta var några av dina viktiga argument, billigt (det blir knappast billigt om du vill ha dina bilder handklippta) snabbt (kodak var ju inte så snabba direkt) och FTP, ja det var allt jag kan hjälpa dig med i alla fall. Lycka till att hitta ditt favoritlabb.
Handklippt? Nej jag har ju hela tiden pratat om automatik men jag trodde inte att Kodak var ensamma om detta. Det tog 4-5 dagar sist, det kan jag vänta, 100MB gränsen som Kodaks javaklient har är per uppladdning så man kan ju ladda upp flera gånger, 40 bilder per gång blev det inatt, tog ett par minuter så det var inte så farligt men det är väl inte så mycket folk som laddar upp så här sent.

Får väl klara mig utan FTP-klient så länge Kodak fortsätter klippa rätt.
 
Snigelpost till Kodak

Du får helt enkelt skicka in bilderna till Kodaks adress här i Årjäng på en CD-R.
Det är ju gratis frakt, och man kan bränna och få utskrivet tills skivan är full.
Vill man ha flera ex. av ett kort får man göra flera kopior av det.
Har du inte en Kodak-fotopåse får du gå in på Kodaks hemsida och få fram adress osv. Det går bra att skriva "Porto Betalt" på ett vanligt kuvert också. Jag har aldrig betalat dem mer än 1kr/kortet + frakten, men man får nog påpeka det ganska noga på beställningssedeln.

/Lennart
 
Jag har använt DOX på David Bagares gata ett flertal gånger och är helnöjd med resultatet. Dom kör även med FTP och deras program kan användas av vem som helst. Kvaliteten är mycket bra (och jag är petig), och bilderna är klara i stort sett omedelbart.
Tror det kostar kring 3 kr för en 10X15 bild vilket jag tycker är mycket bra. Proprint och Fotolabo kostar ungefär som Dox men jag tycker Dox get bättre bilder.



Det är väl inte svårt att skriva ut bilder billigare men vad är det för mening att skriva ut bilder med tveksam kvalitet? Även om jag fick alla bilder gratis skulle jag inte skicka dom till Expert. Folk som inte sysslar med bilder på heltid är självklart mycket sämre.

H
 
VFSL har 100-pack för 150-175:--

100-pack kostar mellan 150-175:-- (priset är beroende på var man vill hämta sina bilder, Onoff tar 150:-- medan t ex Euronics tar 175:--) Priserna för färre antal varierar beroende på antal.

Man kan även välja om man vill ha bilder som 10x15 (då beskärs de ev) eller om man vill låta bildens storlek avgöra så att den blir 10 x (12-15).

För att hämta i butik (Onoff, Siba, Teknikmagasinet, Euronics m fl)
http://www.fotomenyn.com/

För att få hemskickade:
http://www.bildnet.nu/

Jag tycker bilderna jag framkallat där blivit OK och det har gått skapligt fort, 3-4 arbetsdagar.
 
Guero skrev:
Jag har använt DOX på David Bagares gata ett flertal gånger och är helnöjd med resultatet. Dom kör även med FTP och deras program kan användas av vem som helst. Kvaliteten är mycket bra (och jag är petig), och bilderna är klara i stort sett omedelbart.

Jag testade att göra en 30*40cm på DOX, den blev grymt bra.

Jag hade dock problem med FTN, fick ingen information om någon speciell klient??? Körde vanlig FTP mot deras MAC server och den kopplade ner hela tiden. Var hittar man info om deras klient?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.