Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa hem ifrån USA, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Extr3me

Aktiv medlem
Jo, det är så att jag är ute efter ett nytt objektiv och jag har kollat på Canon 70-200 4L IS USM. Eftersom att det sägs vara sjukt bra och skarpt!

Här i Sverige får man ge 13K + för det, vilket är dyrt för mig.
Men då hittade jag Photo.net.
Där man kunde få det för, 8 628,40 SEK.
Men vad är det med man ska betala för? Frakt, tull och en massa grejer?
Kommer jag att tjäna på det eller inte?
Eller finns det någon annan sida som är billig, eller nått annat land som man kan beställa ifrån?
 
Det tillkommer tull, frakt och moms.

För objektiv som importeras från land utanför EU tillkommer 7% i tull.
Sedan tillkommer frakten.
Sist, men inte minst, tillkommer 25% moms på varans pris + tull + frakt.

I ditt fall borde det bli strax under 12k.
 
Beställer du utanför EU så tillkommer moms o tullavgift på priset.
Jag räknar med en faktor 1,3 gånger inköpspris + frakt när jag beställer utanför EU. Då hamnar jag inte för lågt iaf.
Ska du räkna exakt så blir det:
inköpspris + frakt + 25% moms + 7% tullavgift (kan vara 4% oxo, har det inte i huvudet)
Sedan kommer det till en växlingsavgift när man handlar med kort. Det ligger oxo på någon procent.

/Lars

Edit:
För långsam...
 
Googlade lite om Simply Electronics. Blandade recensioner, men verkar någorlunda seriös. Verkar ha en person som svara på avforums.com.

De är en HongKong firma med postlåda på Isle of Man.
Så det är 1 års inskicksgaranti som gäller. Väntetider på mer än en månad...

/Lars
 
Jag ska åka till staterna snart.

Eftersom jag bara är ute efter lite småsaker (En glugg, lite annat billigt) så tänkte jag beställa det till hotellet från någon billig bra webshop och ta med hem i bagaget.

Är det någon som har koll på någon bra billig webshop i USA?

Jag har letat lite, men jag har inte hittat så mycket.

Detär Nikon jag är intresserad av. Av förklarliga skäl är jag inte så intresserad av deras service/garanti, men däremot av att få världsgarantin på objektivet.


Alla tips är välkomna :)
 
Många använder http://www.bhphotovideo.com/ de är stora och seriösa och åker du till NY kan du stega in i deras butik OBS stängt lördagar.
Obs att lokal skatt (moms) tillkommer på priserna, varier lite olika på delstat.

De flesta webshoppar är inte så pigga på att skicka till hotell, men fråga går ju alltid.
 
Senast ändrad:
Jag ska åka till staterna snart.

Eftersom jag bara är ute efter lite småsaker (En glugg, lite annat billigt) så tänkte jag beställa det till hotellet från någon billig bra webshop och ta med hem i bagaget...

Webshoppar i USA brukar inte vara så pigga på att skicka till hotell. Bäst är nog att ta reda på någon fysisk affär innan och gå och köpa på plats (lokal moms tillkommer).

Glöm inte att du KAN få betala både moms och tull när du kommer till Sverige (om du inte är ärlig och anmäler inköpet när du kommer till tullen i Sverige, då slipper du ev straffavgift men få betala moms och tull).
 
Packa kartonger, kvitton, garanti o likande cok skicka det till dig själv i Sverige. Då blir det svårt för tullen att se att objektivet är nytt o inte gammalt/använt.

ochOTE=StaffanW;1362444]Webshoppar i USA brukar inte vara så pigga på att skicka till hotell. Bäst är nog att ta reda på någon fysisk affär innan och gå och köpa på plats (lokal moms tillkommer).

Glöm inte att du KAN få betala både moms och tull när du kommer till Sverige (om du inte är ärlig och anmäler inköpet när du kommer till tullen i Sverige, då slipper du ev straffavgift men få betala moms och tull).[/QUOTE]
 
Ett annat tips kan vara att köpa en begagnad glugg. Rätt många här på Fotosidan uppgraderar ständigt och en L-optik från Canon är TÅLIG. Diskussionen kring vilken 70-200 man ska välja är närmast oändlig på internet - vill bara ge rådet att känna på linserna innan du bestämmer dig (men det har du kanske redan gjort).
För övrigt rekommenderar jag alla som besöker NY att ta en tur till BH photovideo - en fantastisk fotobutik! Svårt komma därifrån utan ett eller många små paket...
 
Packa kartonger, kvitton, garanti o likande cok skicka det till dig själv i Sverige. Då blir det svårt för tullen att se att objektivet är nytt o inte gammalt/använt.
Det spelar ingen roll om objektivet är nytt eller använt. Moms och tull ska man betala ändå (om man inte kan visa att man faktiskt hade det med sig vid utresan från Sverige).
 
Självklart är det så, men om du har ditt kamerahus med dig så har jag svårt att se någon större risk att objektivet och allt annat i väskan skulle bli ifrågasatt. Vi är väl många som passerat tullen med våra fotogrejor utan att bli utfrågade om dem.

Det spelar ingen roll om objektivet är nytt eller använt. Moms och tull ska man betala ändå (om man inte kan visa att man faktiskt hade det med sig vid utresan från Sverige).
 
Alltså när man reser själv får man ju ta in grejer för ett par tusen, och jag kommer knappast att komma över det värdet med min budget... Det var alltså inte tullbrott jag planerade. Dock är det jag är ute efter sällsynt på beg marknaden i Sverige.

Jag ska till Madison, Wisconsin. känner någon til någon bra fotoaffär där?

Eventuellt kan jag få det skickat til någon jag känner i Madison isåfall.
 
Köpte lite saker via tjänsten hos jetcarrier.com. Man får en "egen" postlåda i USA, sen skickar man till sig själv. Har funkat perfekt för mig.

/Henke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.