Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag inser att det verkligen finns pengar att spara, om man jagar lite dyrare prylar. Mitt sigma-köp lär jag nog hålla inom Sveriges gränser.

Tack alla.
 
Lars Johnsson skrev:
Nej efter den länken fanns det ICA som inte hade några alls extra avgifter på köp och kontant uttag i utlandet. (om man nu vill kalla ICA en bank:))
Icabanken är en alldeles utmärkt bank, som jag helhjärtat kan rekommendera till alla som är trötta på de "vanliga" bankernas alla konstiga avgifter.
 
Lars Johnsson skrev:
Men vad är det för ett kort du har? Och kan du använda det på B&H ?
Jodå, visst kan man handla på B&H med Icas mastercard. Och man blir inte "medlem" mer än man blir om man har ett m/c från SEB eller Handelsbanken.

Däremot kan det hända att man får ett och annat rabatterbjudande från Ica.
 
Ojdå... Nu blev jag liiiite förvirrad. Jag ska snart beställa en 450D från B&H som kostar $ 829.95 + $ 55,5 (frakt).

Är inte moms inräknad i den här summan?

Ska jag betala yttligare en tullavgift?



Sedan läste jag om att det fanns risk för kameran att "fastna i tullen". Varför ska den göra det ifall man redan har betalat en frakt avgift på $ 55,5?

Mvh.
 
Stiftler skrev:
Ojdå... Nu blev jag liiiite förvirrad. Jag ska snart beställa en 450D från B&H som kostar $ 829.95 + $ 55,5 (frakt).

Är inte moms inräknad i den här summan?

Ska jag betala yttligare en tullavgift?



Sedan läste jag om att det fanns risk för kameran att "fastna i tullen". Varför ska den göra det ifall man redan har betalat en frakt avgift på $ 55,5?

Mvh.
När jag beställde från B&H häromveckan så skickade de varorna med UPS som sköter om införtullningen. De kräver dig på ev. tullavgift och moms. I övrigt så betalar man det priset som framgår av beställningen. Det tillkommer alltså ingen moms i USA utan endast i Sverige.
 
Frakten är ju det pris du betalar för att få varan transporterad till Sverige, typ som portot på posten.
För varor som du köper från ett icke EU-land, t.ex. USA, skall du lägga på svensk moms, 25% och eventuella tullavgifter. Detta betalas när paketet levereras, inte vid själva köpet. Tullavgiften skiljer sig beroende på vad man för in i landet, kan inte det i detalj. Men kolla på tullens hemsida.
/Arne
 
Stiftler skrev:
Ojdå... Nu blev jag liiiite förvirrad. Jag ska snart beställa en 450D från B&H som kostar $ 829.95 + $ 55,5 (frakt).

Är inte moms inräknad i den här summan?

Ska jag betala yttligare en tullavgift?



Sedan läste jag om att det fanns risk för kameran att "fastna i tullen". Varför ska den göra det ifall man redan har betalat en frakt avgift på $ 55,5?

Mvh.

Handlare i USA lägger inte på svensk moms, den läggs på när varan kommer till Sverige. Paket från bhphoto "fastnar" alltid i tullen där tull och moms läggs på. Du faktureras separat för de kostnaderna (faktura kommer från din paketleverantör)
 
Hmm.. Jag befinner mig iofs i Turkiet för tillfället. Undrar ifall det är vettigare att beställa hit varan?

Men ifall svensk moms och tullavgift läggs på blir det ju inte så mycket billigare trots allt.
 
Akerstrom skrev:
Du faktureras separat för de kostnaderna (faktura kommer från din paketleverantör)

Jag fick betala kontant vid leverans. UPS tog inte kort så det var lite knivigt att hitta jämna pengar eftersom jag inte i förväg visste exakt hur mycket de skulle ha. Dessutom hade de ingen växel. Lyckades dock få med mig UPS-mannen till bankomaten. :)
 
cakon skrev:
Jag fick betala kontant vid leverans.

UPS har ingen växelkassa bla pga rånrisk.
De tar kort men man måste isf förvarna dem om det några dagar innan.
En del (tyvärr ganska få) affärer har en kryssruta, så meddelar de UPS om att man kommer att betala.

Så vill ni inte ha hur mycket pengar som helst hemma, dessutom jämna, så se till att ringa UPS när ni vet att paketet är skickat.
 
I tråden påstås att man måste skicka in en kopia på sitt kreditkort till B&H i New York. Det stämmer INTE! Det är bara att betala som vanligt - åtminstone gäller det VISA.
Tommy
 
Stiftler skrev:
Hmm.. Jag befinner mig iofs i Turkiet för tillfället. Undrar ifall det är vettigare att beställa hit varan?

Men ifall svensk moms och tullavgift läggs på blir det ju inte så mycket billigare trots allt.
Om du beställer till Turkiet ska du betala turkisk "moms" och tull.
 
Brav skrev:
I tråden påstås att man måste skicka in en kopia på sitt kreditkort till B&H i New York. Det stämmer INTE! Det är bara att betala som vanligt - åtminstone gäller det VISA.
Tommy

Jag har fått skicka in bilder på bägge mina Visa kort som jag använt på B&H
 
Brav skrev:
I tråden påstås att man måste skicka in en kopia på sitt kreditkort till B&H i New York. Det stämmer INTE! Det är bara att betala som vanligt - åtminstone gäller det VISA.
Tommy

Det är olika från gång till gång. Jag har aldrig behövt skicka in en kopia på mitt kort, men jag har å andra sidan alltid använt ett AMEX utfärdat i USA. Många andra har varit tvugna att skicka in kopia på sitt kort för att verifiera att kortet existerar. Både när de har använt VISA, Mastercard och AMEX.
 
Vissa prylar kan bli jättebilliga!

Som så många andra har påpekat är det olika hur mycket man kan spara på att köpa från USA. Själv köpte jag mitt Sigma 100-300/4 från sigma4less.com. Jag sparade ungefär 4000 jämfört med billigaste svenska nätbutik. Andra grejer kan rentav bli dyrare än att köpa i Sverige. Kolla och jämför innan du handlar!
 
Jag hade tänkt köpa detta objektiv från B&H skulle bli $854,50 (ca 5138sek).
Enl tullverket så skulle jag betala 347,06:- i tullavgift+ 1381,75:- i moms. :-(
Kan det löna sig?

Jag har handlat en del kläder från USA och det har skickats med UPS.
Men jag har aldrig betalt varken moms eller tullavgift.
Kan det vara för att jag bet affären/levrantören i USA att skicka som GIFT (gåva)?

(edit)
Länk till Tullverket för att räkna ut vad det kostar
HÄR
 
Larzza skrev:
Jag hade tänkt köpa detta objektiv från B&H skulle bli $854,50 (ca 5138sek).
Enl tullverket så skulle jag betala 347,06:- i tullavgift+ 1381,75:- i moms. :-(
Kan det löna sig?

Jag har handlat en del kläder från USA och det har skickats med UPS.
Men jag har aldrig betalt varken moms eller tullavgift.
Kan det vara för att jag bet affären/levrantören i USA att skicka som GIFT (gåva)?

(edit)
Länk till Tullverket för att räkna ut vad det kostar
HÄR

Ja, du sparar ju en 1000-lapp.

Har Sigma världsgaranti? Jag vet ju att Nikon har det på USA-variantan på objektiv.

Att du har bett företaget märkt paketet med GIFT är självklart förklaringen till din tull och momsfria tidigare leveranser.

// Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.