Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Nu när dollarna ligger toklågt vill man ju gärna beställa nåt från USA. Jag är ute efter ett Sigma 10-20 till min Nikon D80.

Har ni nåt tips på en bra nätbutik i USA som har bra priser och inte allt för höga fraktkostnader?

Gärna nåt ni ha erfarenhet av...
 
Jo, jag vet att det säkert finns miljoner trådar om detta. Men jag har letat länge utan att hitta nån bra information, så jag frågade själv.

De verkar ju bra! Schyst att man kan få frakten uträknad direkt! Tack så mycket för hjälpen!

Har nån fler tips?
 
Tophe skrev:
Nu när dollarna ligger toklågt vill man ju gärna beställa nåt från USA. Jag är ute efter ett Sigma 10-20 till min Nikon D80.

Har ni nåt tips på en bra nätbutik i USA som har bra priser och inte allt för höga fraktkostnader?

Gärna nåt ni ha erfarenhet av...

Har du testat att tex söka på "köpa kamera i USA" i forumet köpråd? Precis som Erland säger är du inte direkt först med denna fråga.

Du kommer också säkert läsa att BH Photo på www.bhphotovideo.com är överlägset störst. www.adorama.com är också helt OK.



/Anders
 
B&H Photovideo i New York är en firma jag anlitat. En Sigma 10-20 mm kostar 499 dollar (~2978 Skr).

För att du skall få beställa måste du skicka in en kopia på ditt kreditkort. Jag skannade det o skickade med epost.
 
Tack...
jag är nog lite för nojig för att maila iväg mitt kort. Jag handlar alltid med e-kort online, för att vara helt säker på att mitt nummer inte hamnar på avkrokar... Adorama verkar också schyst.

Se är det är väl bara hoppas att det inte fastnar i tullen. Då blir det ju lika dyrt som att köpa det direkt i Sverige.
 
Om du läser trådarna du hittar med hjälp av sökfunktionen kommer du att inse att alla paket från B&H och Adorama "fastnar i tullen"
 
Tophe skrev:
Se är det är väl bara hoppas att det inte fastnar i tullen. Då blir det ju lika dyrt som att köpa det direkt i Sverige.
Köper du från en seriös firma ser de givetvis till att paketet förtullas som det ska.

Priset för Sigma 10-20 inklusive tull och moms blir ungefär 3600 kr. På Cyberphoto kostar gluggen 4400 kr.
 
Jag kanske får leta upp nån mindre seriös firma ;)

Enligt tullverket kommer den totala kostnaden bli 4023:- vilket är typ 150:- billigare än i Sverige. Staten vill ha dryga 1200:- av mig. Då känns det ju inte som det är så mycket mening egentligen.

Trökigt att tullen ska nalla av mina redan beskattade surt förvärvade pengar!

Tack allihop för att ni tagit er tid och hjälpa! Nu känns det som jag har lite bättre koll på läget. Finns säkert en hel del som trots snik-tullen blir rätt fördelaktigt att beställa.
 
Senast ändrad:
Blanda inte ihop tull och moms. Införtullningen är försumbar jämfört med de 25% du får betala i moms. Så det är inte tullen som tar dina pengar, utan staten. Ungefär som när man betalar moms när du tankar bilen, för dina redan skattade pengar. Eller el, eller mat, eller....

och nej, saker är inte redan skattade innan du köper dem från USA. Jänkarna får betala en momssats utöver de priser som B&H anger, men som vi då slipper att betala.
 
Tophe skrev:
Jag kanske får leta upp nån mindre seriös firma ;)

Enligt tullverket kommer den totala kostnaden bli 4023:- vilket är typ 150:- billigare än i Sverige. Staten vill ha dryga 1200:- av mig. Då känns det ju inte som det är så mycket mening egentligen.

Trökigt att tullen ska nalla av mina redan beskattade surt förvärvade pengar!

Tack allihop för att ni tagit er tid och hjälpa! Nu känns det som jag har lite bättre koll på läget. Finns säkert en hel del som trots snik-tullen blir rätt fördelaktigt att beställa.

Jag beställde från B&H för några veckor sedan. 2 st 580 EX II och ett batteri till 1D MKIII. Sparade mellan 2-3000 spänn. Och då var det tull och moms på grejerna.
Behövde inte scanna något kort eller liknande. Funkade precis som att beställa från t ex Cyberphoto & Scandinavian i Sverige.

Mycket bra är mitt betyg. Grejerna kom på 4 dagar.
 
Jag behövde inte heller skicka någon kopia av kreditkort eller liknande. Var bara att handla och betala som vanligt. Beställde förra söndagen på kvällen (svensk tid) och prylarna kom i onsdags (tredje vardagen efter) mitt på dagen. Jag sparade ca 4 000 kr trots att jag fick betala tull och moms.

Däremot tycker jag att UPS som skötte transporten är lite stenålders. Själva transporten gick snabbt som tusan så där har jag inget negativt att säga. Eftersom de inte ringde innan de kom så hade jag ju inte hunnit ta ut några pengar. Döm om min förvåning när chaffisen meddelade att de inte tar kreditkort utan måste ha jämna kontanter. Jag hade ju i förväg ingen aning om hur mycket de kunde tänkas vilja ha i tull och moms eftersom jag inte visste vilken kurs som gällde vid just mitt köptillfälle. Heder åt chauffören dock som hängde med mig till bankomaten.
 
Tophe skrev:
Enligt tullverket kommer den totala kostnaden bli 4023:- vilket är typ 150:- billigare än i Sverige. Staten vill ha dryga 1200:- av mig.
Då undrar jag om det inte blivit fel nånstans.

Gluggen kostar på B&H (inkl frakt) 440 USD. Momsen är alltså 110 USD. Tull på beloppet ungefär 40 USD. Summa 590 USD, dvs ungefär 3500 SEK. Sen tar fraktfirman nån dryg hundring -- totalt 3700 SEK alltså.

Moms och tull blir totalt 900 SEK.
 
ErlandH skrev:
Då undrar jag om det inte blivit fel nånstans.

Gluggen kostar på B&H (inkl frakt) 440 USD. Momsen är alltså 110 USD. Tull på beloppet ungefär 40 USD. Summa 590 USD, dvs ungefär 3500 SEK. Sen tar fraktfirman nån dryg hundring -- totalt 3700 SEK alltså.

Moms och tull blir totalt 900 SEK.

Enligt B&H web-site kostar sigma 10-20 vidvinkel zoom 540,75 dollar med frakt till Sverige.

Sen blir kursen också sämre än din beräkning. Åtminstone om du betalar med konto-kort då banken ska ha en avgift också.
Du får också betala en avgift till de som tar ut tullen.
Jag gillar att beställa från B&H men exemplet du gav var ett riktigt dåligt köp.
 
Oj, förlåt -- du har förstås helt rätt! Jag läste fel på 100 dollar...

Men så är det när man handlar från t ex USA: vissa saker är väldigt billiga medan andra ligger i nivå med svenska priser.

PS Om du får dålig kurs från din bank kanske du ska byta bank. Jag betalar ingen växlingsavgift och inga uttagsavgifter på mitt kort.
 
Det lönar sig sällan att köpa såpass billiga prylar från USA. Kollar du på t.ex. en sprillans 1Ds MK3 + 24-70L så ser man snabbt att det lönar sig betydligt bättre.
 
ErlandH skrev:
Oj, förlåt -- du har förstås helt rätt! Jag läste fel på 100 dollar...

Men så är det när man handlar från t ex USA: vissa saker är väldigt billiga medan andra ligger i nivå med svenska priser.

PS Om du får dålig kurs från din bank kanske du ska byta bank. Jag betalar ingen växlingsavgift och inga uttagsavgifter på mitt kort.

Alla banker lägger på en viss procent när du köper med kortet utomlands. Det varierar beroende på vilket kort och bank man har. De riktiga valuta-kursen mellan bankerna och som är typ som börsen är för aktierna, de kurserna får aldrig du när du köper med ett kort
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.