Annons

Beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

HesDanne

Avslutat medlemskap
Köpte idag sigma 24-60 2.8 och kan inte sluta tänka på om jag skulle ha köpt 18-50mm 2.8 istället.Jag kanske hade behövt mer vidvinkeln?

Oroar mig för att jag har köpt ett objektiv som är mitt i mellan där jag inte får ut det ena eller det andra..
Får ju inte öppna förpackningen och känna mig för om jag vill byta ut objektivet.
 
HesDanne skrev:
Köpte idag sigma 24-60 2.8 och kan inte sluta tänka på om jag skulle ha köpt 18-50mm 2.8 istället.Jag kanske hade behövt mer vidvinkeln?

Oroar mig för att jag har köpt ett objektiv som är mitt i mellan där jag inte får ut det ena eller det andra..
Får ju inte öppna förpackningen och känna mig för om jag vill byta ut objektivet.


Behövde du verkligen skapa en ny tråd för detta när du också skrev det i den gamla.
 
HesDanne skrev:
Köpte idag sigma 24-60 2.8 och kan inte sluta tänka på om jag skulle ha köpt 18-50mm 2.8 istället.Jag kanske hade behövt mer vidvinkeln?

Oroar mig för att jag har köpt ett objektiv som är mitt i mellan där jag inte får ut det ena eller det andra..
Får ju inte öppna förpackningen och känna mig för om jag vill byta ut objektivet.
--------------------------------------------------

Om du behöver mer vidvinkel eller inte kan ju endast du själv svara på...men personligen hade jag valt 18-50 istället.
 
Jag har en Tamron 17-50 och tycker att den extra millimetern vidvinkel jmf med Canon 18-55 är användbar... Å andra sidan så är det många kompaktkameror som har motsvarande vidvinkel som sigma 24-60, och det verkar ju många klara sig med.

Ett tips är att kika på dina gamla bilder och se om du använder vidvinkel under 24mm, det är enkelt gjort med tex med detta program : http://www.thezeal.com/blog/?p=145
 
Jag har provat mig fram med mitt gammla objektivet 18-55mm och har insett att den vidvinkeln kommer bli saknad..

Tack för tippsen!
 
Var nöjd med ditt köp och se det istället som en utmaning. Det finns inget objektiv i världen som kommer kunna uppfylla alla dina önskningar. Har själv precis lagt en order på Tamron 28-75/2,8. Inte mycket till vidvinkel (rättare sagt ingen vidvinkel alls). Däremot går det alltid att komplettera med framtida köp t.ex. ett ordentligt vidvinkelobjektiv och ett ordentligt telezoom. Fram tills dess har jag ett kit-objektiv (18-55) som kan stilla mitt behov av vidvinkel (vet inte vad du har sedan tidigare).

Försök att inte fundera så mycket - ut och fotografera! ;) Om du verkligen känner att du gjort ett felval så sänd tillbaka och köp ett 18-50/2,8. (Tror däremot att det även då kommer uppstå situationer där du känner att du gjorde fel val när du bytte objektiv). Kort sagt kommer det alltid finnas situationer där du kommer ångra ditt objektiv-val.

Ett alternativ är annars att sända tillbaka och avvakta. Fundera igenom vad du saknar hos de objektiven du har idag och köp utifrån det, om någon månad eller så.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.