Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärningsverktyget

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan ju skriva in dom måtten du vill använda för att få rätt stl, så får du exakt koll på millimetern.

Du skriver in siffrorna nedanför menyerna.
Jag har flera fördiga mallar för beskärningsverktyget, beroende på hur stora bilder jag vill framkalla.
 
appel79 skrev:
Du kan ju skriva in dom måtten du vill använda för att få rätt stl, så får du exakt koll på millimetern.

Du skriver in siffrorna nedanför menyerna.
Jag har flera fördiga mallar för beskärningsverktyget, beroende på hur stora bilder jag vill framkalla.
Hur, var lägger du in dina mallar för bildstorlek?

Jag har några återkommande storlekar jag använder ofta, att hämta en mall skulle underlätta.
 
Du kan också zooma in (längre in = mer nogranhet) i bilden. Då uppnår du ökad nogranhet. Somar du lååångt in så kan du se och beskära exakt på varje pixel.
Så noga som "mitt i" en pixel kan man ju inte beskära..

Jag själv använder denna metod, förstora alltså.

MVH Niclas,
 
jepp, beskärningsverktygets möjligheter är tämligen exakta.
det hänger nog snarare på den som beskär....:)

man kan ju som sagt ställa in exakt hur många pixlar eller mm bilden ska vara och man kan förstora kraftigt för att visuellt bedöma hur man vill beskära.

har ingen aning om hur det skulle kunna bli mer exakt.
 
Tack, Niklas. Att man kunde använda zoomen som hjälpmedel vid beskärning hade jag öht inte tänkt på, trots att det i efterhand framstår som väldigt logiskt.
 
Ja, ditt dilemma var en gång även mitt.. Dilemman går ju som bekant per definition inte att lösa men så länge man inte har ett svar så förblir det ju ett dilemma;)

Ja, det finns nog inte en så känslig han + känslig mus att man kan styra in på varje pixel i stora bilder...

En bild som ligger i t ex 72dpi och 10x10cm är ju lätt att styra och en bild i samma storlek men 350dpi långt svårare..

Kul att jag kunde hjälpa och inte bara surra;)

MVH Niclas,
 
hasse lundberg skrev:
Hur, var lägger du in dina mallar för bildstorlek?

Jag har några återkommande storlekar jag använder ofta, att hämta en mall skulle underlätta.

välj crop eller marquee-verktyget
ange önskat format
klickar du på neråtpilen i menybaren
väljer create new tool present
namnge det

klart!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.