Annons

Beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag är helt ny användare på photoshop 7 och trevar mig fram med hjälp av en bok. Min fråga är troligen väldigt simpel, men finns det något enkelt sätt att beskära en bild? Hittills har jag använt Marquee men det känns odistinkt. Förmodligen önskar jag något som liknar beskärningen på programvaran till min skanner (Minolta scan dual II). Hur gör ni?

Det finns ju en funktion för detta:

två vinklar med ett dialgonalt streck i. Tredje uppifrån i högra kolumnen i verktygspalleten

Ibland kan det vara bättre att göra en mask så du vet slutmåttet och inte förstör upplösningen du valt. Du kan ev få omskalning om du har otur.

Roine

Crop, ja men även den känns odistinkt. Jag skulle vilja kunna markera sida efter sida och inte alla fyra på en gång. Går det?

Om du drar upp en ram med crop så kan du ju ändra varje sida separat efteråt innan du "aktiverar" beskärningen :)

Du kan ju alltid visa linjaerna så du får tex pixlar eller mm som skala. Ta sedan tag i linjaen och dra ut stödlinjer att sikta efter.

I grundinställningen så skalar inte beskärningsverktyget om bilden.

Ifall man skriver in värden för bredd eller höjd, kommer antingen bilden att skalas om, eller dpi-värdet att ändras.

Jag använder det dagligen för att klippa ut en "master" ifrån inscannade bilder, som har exakt proportionen 2:3. Jag skriver helt enkelt in width:15cm och height:10cm (eller tvärt om) och klipper ut den del av bilden jag vill ha. Bilden beskärs utan att skalas om, och dpi-värdet anpassas så att bilden blir 10x15 cm. Smidigt. :)

Tack! Ibland är det enkelt. En annan fråga; Jag har två lager och vill göra något som förändrar båda lagren (lägga på färg eller så). Hur gör jag?

Om du inte vill upprepa samma visa på båda lagren så blir du nog tvungen att slå ihop lagren (ctrl + e). Eller det kanske finns något smidigare sätt?

På tal om att slå ihop lager så brukar jag använda denna proceduren för att slippa förlora något eller behöva gå tillbaka till en sparad version:

1. Göm lagrena du inte vill slå ihop(klicka på ögat i lagerpaletten)
2. skapa ett nytt lager som ligger överst
3. Håll knappen "Alt" intryckt och gå till menyn Lager/layer>Slå ihop synliga/Merge visible
4.Nu har alla synliga lager slagit ihop till ett nytt lager, och man kan ändå behålla sina gamla lager tills man är säker på att man inte behöver dem.

Hoppas detta hjälpte någon!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar