Annons

Beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... Jag försöker igen :)

1. Låt oss säga att jag har en bild på 2000x3008 pixlar
  2. Jag vill ha en bild ur denna som är 1:1,5 i proportionerna
  3. Denna yta vill jag kunna plocka var som helst ur bildytan
  4. Jag vill inte att Photoshop skall vare sig skala upp eller ner bilden, slutresultatet skall vara de pixlar som ingår i den rektangel jag väljer ut. Väljer jag 1000x1500 pixlar skall den resulterande bilden bli 1000x1500 pixlar. Väljer jag 100x150 pixlar skall den resulterande bilden bli 100x150 pixlar.
    [/list=1]
    Jag vill alltså att beskärningsverktyget skall funka som det gör när man använder det på frihand, men få hjälp att upprätthålla proportionerna.

jimh skrev:
Hmm... Jag försöker igen :)

1. Låt oss säga att jag har en bild på 2000x3008 pixlar
  2. Jag vill ha en bild ur denna som är 1:1,5 i proportionerna
  3. Denna yta vill jag kunna plocka var som helst ur bildytan
  4. Jag vill inte att Photoshop skall vare sig skala upp eller ner bilden, slutresultatet skall vara de pixlar som ingår i den rektangel jag väljer ut. Väljer jag 1000x1500 pixlar skall den resulterande bilden bli 1000x1500 pixlar. Väljer jag 100x150 pixlar skall den resulterande bilden bli 100x150 pixlar.
    [/list=1]
    Jag vill alltså att beskärningsverktyget skall funka som det gör när man använder det på frihand, men få hjälp att upprätthålla proportionerna.

1. du skriver ingenting i upplösning.
    om du har skrivit 1000x1500 pixlar och låtit bli att skriva upplösning så blir din bild så stor.
    men. om du väljer en bit ur din bild som är mindre än dina angivna pixeldimensioner så kommer du inte ifrån att du måste interpolera.

edit: nä vänta.. det stämmer inte riktigt det heller.. nu är jag för trött för det här.. *lol*
    jag måste nog överlåta det här åt nån annan eller återkomma imorron...

Ok, så verktyget klarar inte av det alltså?

Uppdatering: JO! Det går. Om man skriver in cm som enhet men inte anger upplösning så ändrar photoshop filens dpi-värde istället för att skala om. Schysst! Sablar vad jag har svurit över det där många gånger!

nä, det gör det inte. det lämpar sig nog bäst för om man vill ha kontroll över alla inställningarna.

markeringsverktyget (det fyrkantiga) kan du dock ställa in på fasta proportioner, tex. 1 och 1.5, och sen markera den bit av bilden du vill ha, och sen välja beskär.
jag kan inte komma på nåt annat sätt. *nu är jag trött*
;o)

jimh skrev:
Ok, så verktyget klarar inte av det alltså?

Uppdatering: JO! Det går. Om man skriver in cm som enhet men inte anger upplösning så ändrar photoshop filens dpi-värde istället för att skala om. Schysst! Sablar vad jag har svurit över det där många gånger!

jo jag skrev just så (fast i pixlar, det kanske inte stämde), fast den skalar ju om bilden beroende på hur stort utsnitt du väljer. väl? *argh.. huvudet börjar värka, lol*

Ja, om man använder pixlar som enhet som du skrev så skalar den. Använder man cm/tum/mm så ändrar den dpi istället, precis som jag ville.

Tack för tipset om att man kan ange proportioner och fasta pixelvärden för markeringsramen också förresten. Det löser ju mitt problem lika elegant och är tillämpbart på massa annat också.

jimh skrev:
Tack för tipset om att man kan ange proportioner och fasta pixelvärden för markeringsramen också förresten. Det löser ju mitt problem lika elegant och är tillämpbart på massa annat också.

vassego. skönt att det kom åtminstone nåt gott ur mitt virr-snack ikväll.. ;o)
jag ska dock sluta försöka komma med råd när jag är så här trött, det blir lätt pannkaka av det hela. ;o)

Estethia skrev:
du har ps 7?

du väljer cropverktyget som jag sa tidigare, inte markering. cropverktyget väljer du genom att trycka på C. det är snabbkommandot för just crop-verktyget.
under menyerna (arkiv, redigera osv.. eller file, edit i eng. version.) så har du en lång "ruta" med verktygsinställningar. för cropverktyget är inställningarna "bredd, höjd, upplösning, plus att du kan välja upplösningens pixlar per tum eller cm"

om du vill ha en stående bild som ska hålla för kopior på 10x15 cm, så gör du som så:
du skriver 10 cm i fältet bredd.
15 cm skriver du i fältet höjd.
slutligen skriver du 300-400 i fältet upplösning, beroende på vicket labb du ska skriva ut din bild hos. sen ser du till att det är pixlar/tum och inte pixlar/cm som är valt.
sen markerar du det utsnitt du vill ha på din bild.
tryck enter och din bild får rätt pixeldimensioner, propotioner och upplösning på en gång.
lägg på oskarp mask i den mängd som behövs beroende på vicket labb du sen skickar bilden till.

nåt oklart? fråga på igen, så försöker jag svara.

Jodå, PS 7.
I val av upplösning, kvittar det vad jag fått dem scannade i för px, i senaste fallet 200ppi?
Menar du att PS "fixar" så att det ppi jag väljer ökar/sänker den upplösningen till utan märkbar försämring?
Jag har kommit så långt att jag kan välja "crop" och sedan markera vad jag vill ha "cropat".
Sedan blir allt annat skuggat i bilden.
Nu menar du att jag ska trycka "enter"?
Hur får jag dessa värden att sparas på datorn?
Jag har sparat dem en gång men tycker inte jag får fram värdena igen.

om du, när du med "optimerade siffror" gör en bildfil redo för en 10x15 kopia, interpolerar (förstorar) din bild med mer än runt 25% så är din bildfil på tok för lågt inläst i kvalité från början.
10x15 cm är ändå inte en stor storlek.

du sparar dina verktygsinställningar genom att välja verktygsförinställningar (osäker på vad det heter på eng.). välj fönster i menyn och sedan verktygsförinställningar. den ska finnas sist i gruppen där history står först. (med grupp menar jag att paletterna är i grupper, avdelade med linjer i menyn, för att visa på vilken palettgrupp dom tillhör)

när du har din verktygsförinställningspalett uppe och ditt verktyg valt med dom inställningar du vill spara, tryck på den lilla dokumentrutan längst ner i den paletten. då får du upp ett litet fönster med aktuellt verktyg och dess inställningar som namn på inställningen. tryck okej.
nu kan du antingen välja dina sparade verktygsinställningar genom att trycka på den lilla nedåtvända pilen till höger om ditt valda verktyg uppe ovanför verktygspaletten och välja rätt inställning, eller gå till verktygsförinställningspaletten och trycka på den sparade inställningen där.

Estethia skrev:
du sparar dina verktygsinställningar genom att välja verktygsförinställningar (osäker på vad det heter på eng.). välj fönster i menyn och sedan verktygsförinställningar. den ska finnas sist i gruppen där history står först. (med grupp menar jag att paletterna är i grupper, avdelade med linjer i menyn, för att visa på vilken palettgrupp dom tillhör)

när du har din verktygsförinställningspalett uppe och ditt verktyg valt med dom inställningar du vill spara, tryck på den lilla dokumentrutan längst ner i den paletten. då får du upp ett litet fönster med aktuellt verktyg och dess inställningar som namn på inställningen. tryck okej.
nu kan du antingen välja dina sparade verktygsinställningar genom att trycka på den lilla nedåtvända pilen till höger om ditt valda verktyg uppe ovanför verktygspaletten och välja rätt inställning, eller gå till verktygsförinställningspaletten och trycka på den sparade inställningen där.

Tack Christel, nu fick jag "kläm" på det där.

Estethia skrev:
om du, när du med "optimerade siffror" gör en bildfil redo för en 10x15 kopia, interpolerar (förstorar) din bild med mer än runt 25% så är din bildfil på tok för lågt inläst i kvalité från början.
10x15 cm är ändå inte en stor storlek.

Det där fattade jag dock inte.
Om jag har en bildfil som motsvarar i storleksordningen en utskrift på 10x15cm och förstorar den mer blir den ju litet mer suddig ja, men varför skulle man vilja göra så?
En inscannad bild ligger ju fotast på 8-13MB:s upplösning som kanske motsvarar uppåt 40x60cm eller nå´t i utskrifts-format.

ANNONS