Annons

Beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Om man sitter med ett foto taget liggande 135 och vill beskära det till ett stående, vilka mått ska ett 2610x1751px ha på den beskärda ledden för att passa in i ett givet kopie-format, låt oss säga ett 10x15? Fotot skulle alltså få behålla sin höjd på 1751px men få en ny bredd.

Någo som har en tabell liggande rentav?

jag förstår nog inte helt och fullt...
ska du skicka in den och göra en fotokopia eller skriva ut den?
har du ps?
isf är det enklast att du väljer crop-verktyget [C] och fyller i uppe i verktygsmenyn: Bredd: 10 cm Höjd: 15 cm och upplösning: 300-400 pixlar per tum (upplösningen beroende på labb eller skrivare).
sen klipper du bilden precis som du vill ha den. behövs det så kommer den interpolera eller förminska, så lägg inte på nån skärpa innan.

eller missförstod jag dig?

Om du vill att höjden ska vara 1751 pixlar så borde bredden vara ca 1167 pixlar för att stämma med småbildsformatet.

Formatet 10x15 innebär ju att den ena sidan är 1,5 gånger så lång som den andra. Alltså kan du bara dividera 1751 pixlar med 1,5 så får du rätt proportioner mellan höjd och bredd.

Estethia skrev:
jag förstår nog inte helt och fullt...
ska du skicka in den och göra en fotokopia eller skriva ut den?
har du ps?
isf är det enklast att du väljer crop-verktyget [C] och fyller i uppe i verktygsmenyn: Bredd: 10 cm Höjd: 15 cm och upplösning: 300-400 pixlar per tum (upplösningen beroende på labb eller skrivare).
sen klipper du bilden precis som du vill ha den. behövs det så kommer den interpolera eller förminska, så lägg inte på nån skärpa innan.

eller missförstod jag dig?

Jag tycker du krånglar till min fråga en aning tyvärr. Jag har inte gått in på vad jag ska göra med bilden, bara det jag undrar över kort och gott.
Ska prova den här "crop"-varianten i PS får vi se om mitt dilemma är löst med det.
Jag tror dock du förstod mig i alla fall.

forstheim skrev:
Om du vill att höjden ska vara 1751 pixlar så borde bredden vara ca 1167 pixlar för att stämma med småbildsformatet.

Formatet 10x15 innebär ju att den ena sidan är 1,5 gånger så lång som den andra. Alltså kan du bara dividera 1751 pixlar med 1,5 så får du rätt proportioner mellan höjd och bredd.

Jo, så enkelt är det ju egentligen.
Vet inte varför jag inte tänkte på det så?

Det är ju sådär när man med blixt alltid tar bilder med liggande 135-format och då vill skära ut mitten av bilden för en kopia just stående, man vill ju få det exkat i rätt proportioner för den beställda/utskriva papperskopian.

Tycker inte Christel krånglar till det...

Det är så man arbetar om man vill ha ut en given storlek, i en viss upplösning från PS.

Med Jonas alternativ så får man i det aktuella fallet (1751x1167 px) "bara" ut en bild i 14.6x9.72 i 300 DPI... Vill du sedan ha denna i större utskrift, så får du interpolera den.. Det behöver du inte om du gör som Christe beskriver...

Von skrev:
Jo, så enkelt är det ju egentligen.
Vet inte varför jag inte tänkte på det så?

Det är ju sådär när man med blixt alltid tar bilder med liggande 135-format...

Gör man?? Med en BRA blixt kan du alltid rikta blixtljuset både horisontellt och vertikalt.

"vilka mått ska ett 2610x1751px ha på den beskärda ledden för att passa in i ett givet kopie-format, låt oss säga ett 10x15? "

Den långa sidan ska vara 3/2 av den korta d v s 1,5 gånger större än den korta. Den korta ska vara 2/3 av den långa utryckt i decimaler blir det ungefär 0,6666666666666666666667.

Fäörhållanden:
15/10 = 3/2 = 1,5
10/15 =2/3 = 0,67

1751 x 2 / 3 = 1167 om jag fattat din fråga rätt.

Senast ändrad:
X = långa sidan
Y = korta sidan

X = Y*1,5

Y = X/1,5

Y = (2/3)*X

X = (3/2)*Y

Y/(2/3) = X

X/(3/2) = Y

Fast vi kanske är tjatiga nu? ;)

Jeppe skrev:
X = långa sidan
Y = korta sidan

X = Y*1,5

Y = X/1,5

Y = (2/3)*X

X = (3/2)*Y

Y/(2/3) = X

X/(3/2) = Y

Fast vi kanske är tjatiga nu? ;)

Nej, hade en till uppgett precis det du uppger här, vilket sig är flera typer av formler på något dividerat/multiplicerat med 1,5, så kanske...

RolandM skrev:
"vilka mått ska ett 2610x1751px ha på den beskärda ledden för att passa in i ett givet kopie-format, låt oss säga ett 10x15? "

Den långa sidan ska vara 3/2 av den korta d v s 1,5 gånger större än den korta. Den korta ska vara 2/3 av den långa utryckt i decimaler blir det ungefär 0,6666666666666666666667.

Fäörhållanden:
15/10 = 3/2 = 1,5
10/15 =2/3 = 0,67

1751 x 2 / 3 = 1167 om jag fattat din fråga rätt.

Precis på pricken. Jag har nu fått perfekt verktyg att använda i huvudet för ändamålet.
Jag kapar det av bilden som jag vill få bort och anpassar sedan den andra ledden efter 1,5*XXXX px eller 1,5/XXXX px.

Jeppe skrev:
Tycker inte Christel krånglar till det...

Det är så man arbetar om man vill ha ut en given storlek, i en viss upplösning från PS.

Med Jonas alternativ så får man i det aktuella fallet (1751x1167 px) "bara" ut en bild i 14.6x9.72 i 300 DPI... Vill du sedan ha denna i större utskrift, så får du interpolera den.. Det behöver du inte om du gör som Christe beskriver...

Vad är det för fel med Jonas variant att tänka?
Om jag utgår från en 13MB-upplösning och sedan kapar sidorna på det från ett liggande till stående format, blir det ju inte någon förlust att tala om, i alla fall inte på en 10x15-kopia.
I mitt PS får jag en dpi på 200 där jag tidigare, med mina 8MB-scanningar, "bara" fått 150dpi.
Jag är dock inne på att få mina negativ scannade i 20MB-upplösning.

Von skrev:
Vad är det för fel med Jonas variant att tänka?
Om jag utgår från en 13MB-upplösning och sedan kapar sidorna på det från ett liggande till stående format, blir det ju inte någon förlust att tala om, i alla fall inte på en 10x15-kopia.
I mitt PS får jag en dpi på 200 där jag tidigare, med mina 8MB-scanningar, "bara" fått 150dpi.
Jag är dock inne på att få mina negativ scannade i 20MB-upplösning.

man pratar om att ögat slutar reagera på pixlighet från och med 300 dpi.
därför är det dumt att skriva ut bilder i lägre upplösning.
fotolabo skriver ut i 254 dpi, men man måste titta myyyyycket noga för att se pixlarna. men det går alltså, om man är petig.
proprint skriver ut i 400 dpi och pixlarna går inte att se på deras kopior ens med lupp.

vill du alltså på allra enklast möjliga sätt få dina bilder i rätt propotioner, rätt upplösning och rätt pixeldimensioner så gör du på mitt sätt.
sparar du dessutom dessa inställningar som du gör på verktyget i verktygsförinställningspaletten så behöver du i framtiden aldrig någonsin göra nånting annat än välja din förinställda storlek på verktyget och markera den bildyta du vill göra till en 10x15 kopia och sedan trycka enter.
jag kan inte se att det kan bli mycket enklare än så, och att allt annat är tillkrånglat och dessutom ger ett sämre resultat om bilden är för liten och inte interpoleras upp.
på det här sättet låter du ju ps göra allt jobb på en gång.

20MB är bättre än 13.
det bästa är ju att skanna i större upplösning än du behöver, för att sedan skala ner bilden i ps. då har du som mest och bäst kontroll över din bild.

Senast ändrad:
Estethia skrev:
man pratar om att ögat slutar reagera på pixlighet från och med 300 dpi.
därför är det dumt att skriva ut bilder i lägre upplösning.
fotolabo skriver ut i 254 dpi, men man måste titta myyyyycket noga för att se pixlarna. men det går alltså, om man är petig.
proprint skriver ut i 400 dpi och pixlarna går inte att se på deras kopior ens med lupp.

vill du alltså på allra enklast möjliga sätt få dina bilder i rätt propotioner, rätt upplösning och rätt pixeldimensioner så gör du på mitt sätt.
sparar du dessutom dessa inställningar som du gör på verktyget i verktygsförinställningspaletten så behöver du i framtiden aldrig någonsin göra nånting annat än välja din förinställda storlek på verktyget och markera den bildyta du vill göra till en 10x15 kopia och sedan trycka enter.
jag kan inte se att det kan bli mycket enklare än så, och att allt annat är tillkrånglat och dessutom ger ett sämre resultat om bilden är för liten och inte interpoleras upp.
på det här sättet låter du ju ps göra allt jobb på en gång.

Då skulle jag bli mycket glad om jag fick en ordentlig intrukstion om hur jag gör detta. Jag får inte till det. Vad jag kan göra är att markera på måfå en del av en bild och sedan klicka på "crop" under "image" som sedan blir det jag markerat.

du har ps 7?

du väljer cropverktyget som jag sa tidigare, inte markering. cropverktyget väljer du genom att trycka på C. det är snabbkommandot för just crop-verktyget.
under menyerna (arkiv, redigera osv.. eller file, edit i eng. version.) så har du en lång "ruta" med verktygsinställningar. för cropverktyget är inställningarna "bredd, höjd, upplösning, plus att du kan välja upplösningens pixlar per tum eller cm"

om du vill ha en stående bild som ska hålla för kopior på 10x15 cm, så gör du som så:
du skriver 10 cm i fältet bredd.
15 cm skriver du i fältet höjd.
slutligen skriver du 300-400 i fältet upplösning, beroende på vicket labb du ska skriva ut din bild hos. sen ser du till att det är pixlar/tum och inte pixlar/cm som är valt.
sen markerar du det utsnitt du vill ha på din bild.
tryck enter och din bild får rätt pixeldimensioner, propotioner och upplösning på en gång.
lägg på oskarp mask i den mängd som behövs beroende på vicket labb du sen skickar bilden till.

nåt oklart? fråga på igen, så försöker jag svara.

Går det att tvinga beskärningsverktyget att inte skala om bilden när man använder det med inskrivna värden? Så att man kan använda det för att beskära till rätt proportioner men få ett slutresultat som består av bildens utgångspixlar.

jimh skrev:
Går det att tvinga beskärningsverktyget att inte skala om bilden när man använder det med inskrivna värden? Så att man kan använda det för att beskära till rätt proportioner men få ett slutresultat som består av bildens utgångspixlar.

du kan markera hela bilden med cropverktyget (enklast gjort i fullskärmsläge) utan några angivna storlekar, och sen drar du i hörnen samtidigt som du håller nere shift. då behåller du propotionerna.

Nej, jag vill alltså ha nya proportioner men ingen omskalning. Din metod du beskriver nu ger väl samma proportioner och omskalning, eller missförstår jag?

Det jag vill åstadkomma är alltså att kunna skriva in "x" i beskärningsverktyget istället för "pxl" eller "mm".

jimh skrev:
Nej, jag vill alltså ha nya proportioner men ingen omskalning. Din metod du beskriver nu ger väl samma proportioner och omskalning, eller missförstår jag?

Det jag vill åstadkomma är alltså att kunna skriva in "x" i beskärningsverktyget istället för "pxl" eller "mm".

du skriver isf in bildens ursprungliga pixeldimensioner i cropverktygets inställningar men du kommer interpolera bilden om du inte sedan markerar hela bilden.
var det så du menade?

edit: hm, jag menar, jo du kan låta bli att skriva nånting i någon av fälten för verktyget.
men då får du nya propotioner.. är det nåt sånt du menar?
börjar bli trött och tänker segt. ;o)

ANNONS