Annons

Beskära till bestämd storlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan också använda vanliga markeringsverktyget, markera "rektangeln", ändra stilvärdet till begränsade proportioner och ange värdet för bredd och höjd.
Sedan är det bara att dra en markering i den proportionella storlek som man vill ha och sedan välja beskär.
Därefter ändrar man bildens storlek till det önskade formatet.
Liten omväg, men har andra fördelar, om man exv. inte vill kapa arbetsytan mm.

mipert skrev:
När du valt beskärningsverktyget måste du rita upp området du vill beskära i bilden.
Klicka, håll inne muspekaren och rita upp en ruta i bilden. Du kan rita en stor eller liten ruta, när du trycker enter kommer det markerade området bli 6x6 centimeter.

Du beskär och storleksförändrar i ett svep :)

Eller, är det annat som inte fungerar?
Tack!!! Nu fick jag det att fungera!
Tror det här sättet passar mig bäst att arbeta utifrån. Anledningen till att jag vill beskära till ett visst mått är om jag har en bild som är 10x15 och vill ha den till tex 10x10 så är det ju lättast att skriva in måtten direkt. De gånger jag skulle haft nytta av min nyvunna kunskap är tex om jag beskurit bilden så att bredden är rätt beskuren men höjden inte stämmer riktigt. Nu kan jag lätt justera det och välja vilka delar av bilden jag vill ha med i höjdled. Det har ofta inte varit så viktigt att få med det utan att få rätt proportion har varit viktigast.

Tack än en gång Mipert!
/Svante

mipert skrev:
Jag behöver inte ens beskära bilden med detta verktyg.

Jag har en färdig bild som är 30 cm hög och jag vill skicka en bild till tryck som skall bli 15 cm med upplösningen 170 ppi (dagspress).

Då kan jag i menyraden ange ett värde för höjd -15 cm- och upplösning -170ppi- och strunta i breddvärdet.
Sedan ritar jag upp en ram runt hela bilden och trycker enter. Då blir bilden inte beskuren, däremot får den ändrade mått.

Snabbare än att välja Image Size/storlek på bild :)

Korkat bara att värdena inte går att återskapa automatiskt om jag nollat dem, i 5.5 gick det :-(

Den var ju smart, skall testa den vid tillfälle.
/Svante

Kodiak skrev:

Tack!!! Nu fick jag det att fungera!...

När du ritat upp rutan kan du ta tag i hörnen och justera, göra den mindre eller större. Du kan också hålla muspekaren en liten kort bit från hörnen på ramen, då får du upp en dubbelriktad pil som är krökt. Det innebär att du kan rotera beskärningen för att till exempel räta upp en sned horisont.

Vill du avbryta (inte beskära) trycker du Esc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar