Annons

Beskära bildern innan framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mar1a__

Ny medlem
Hejsan!
Jag har lite bilder som jag tänkte framkalla nu, men då det på vissa av dem är mycket med runt omkring mer än själva motivet, så tänkte jag beskära dem innan jag skickar dem till framkallning. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra!? Kan någon hjälpa mig och komma med tips? Jag använder Photoshop och vet hur man ändrar storleken på bilden där, men vilka mått ska jag ställa in? Ska jag ställa in pixlar eller något annat mått? Har tänkt att framkalla bilderna i 15x10.

Mvh /Maria

Hur mycket man kan beskära en bild beror väldigt mycket på bilden i sig så det första du borde göra är att ta reda på om du kan skära bort det området du vill och fortfarande få bra kvalité på papperskopior. Det enklaste sättet är att se hur många megapixlar din kamera har, om du ligger runt 10 så behöver du nog inte oroa dig.

För att beskära i photoshop och behålla proportionerna så trycker du på det verktyget som man använder till beskärning ute i menyn till vänster, sedan markerar du hela bilden och håller inne ctrl+shift+alt sammtidigt som du drar i ett av hörnen tills du får den storleken du vill ha på rutan. Därefter drar du rutan till det du vill beskära och dubbelklickar på den. Sedan är det bara att spara och skicka iväg, de som du framkallar hoss brukar fixa resten.

Skriv

Hur mycket man kan beskära en bild beror väldigt mycket på bilden i sig så det första du borde göra är att ta reda på om du kan skära bort det området du vill och fortfarande få bra kvalité på papperskopior. Det enklaste sättet är att se hur många megapixlar din kamera har, om du ligger runt 10 så behöver du nog inte oroa dig.

För att beskära i photoshop och behålla proportionerna så trycker du på det verktyget som man använder till beskärning ute i menyn till vänster, sedan markerar du hela bilden och håller inne ctrl+shift+alt sammtidigt som du drar i ett av hörnen tills du får den storleken du vill ha på rutan. Därefter drar du rutan till det du vill beskära och dubbelklickar på den. Sedan är det bara att spara och skicka iväg, de som du framkallar hoss brukar fixa resten.

Det kan ju vara smart att också skriva in proportionerna 15x10 (eller annan storlek) i rutorna som tillhör beskärningsverktyget ovanför bildfältet. (Detta gör du när du valt beskärningsverktyget men innan du beskär)

Bilagor

• cropbild.jpg
    cropbild.jpg
    92.3 KB · Visningar: 886
Gör som Tony beskriver och mata in dina mått i beskärningsverktyget i PS:

bredd: 15cm Höjd: 10cm Upplösning: 300ppi

Då får du en ram som du själv kan dra runt och se hur den passar din bild. Måttmässigt så anpassar den sig själv. Upplösningen kan variera men med 300ppi så funkar det hos bl.a. Fujidirekt.

Vill du få dina bilder i korrekt färg, kontrast, skärpa osv skall du inte framkalla hos de billigaste då de kör alla bilder genom en s.k. semesterbildfixare för att göra de flesta nöjda. Tyvärr så kan det ställa till det för dig om du vill ha en speciell look på dina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar