Annons

Beskära bilder till förvalt format

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Finns det någon funktion i CS3 eller Elements6, som gör det möjligt att ha ett förvalt format, ex. stående A4, vid beskärning?

Som det nu är så sitter jag och gissar att förhållandet höjd*bredd blir bra för en A4 utskrift.

Det vore smidigare om man fick upp en beskärningsram med rätt förhållande och kunde förändra storleken på den, utan att förhållandet mellan höjd*bredd förändras.

Om ni förstår vad jag menar

När du väljer beskärningsverktyget får du ett par rutor högst upp där du kan ställa in vilket mått du vill ha. T ex uttryckt i cm.

och ACR?

Kapar tråden en aning.

Har egentligen samma fråga men för Adobe Camera Raw. Jag brukar beskära där för att inte ta med "skräp" in till CS3. ACRs beskärningsverktyg innehåller inga förinställningar av typen A3, A4 o.s.v. utan bara möjligheten att välja mått i tum, cm och pixlar om jag minns rätt.
Personligen tycker jag det är bökigt att komma ihåg de olika standardformatens mått och undrar om jag missat nåt, Finns standardformaten gömda någonstans?

Till ACRs "försvar" så tycks det som att när jag ställt in t.ex. 21*29.7 så ligger det kvar som ett valbart alternativ.

Är det lämpligare att ta in hela bilden i CS3 och beskära där?

Re: och ACR?

Tordan69 skrev:
Är det lämpligare att ta in hela bilden i CS3 och beskära där?
Om jag minns rätt är det samma sak i PS - det finns inga standardformat, bara mått i cm, pixlar eller tum. Alltså fungerar verktyget samma i ACR och PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar