Annons

Besöka Hornborgarsjön

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Nu när hösten står för dörren, har jag tänkt besöka Hornborgarsjön när tranorna samlas där. Är ganska novis angående detta, och skulle vilja ha lite tips när och var som är bästa tiden och plats

Skulle också vara intresserad av detta. Sett massa snygga bilder där ifrån men aldrig varit där själv och plåtat.

Mvh Christian

På hösten samlas de över en längre tid och finns utspridda på ett större område.
Under våren har de ju sin trandans och då är det massor av fåglar samtidigt som är där under en ganska kort tid i vänta på att flyga vidare ut i Sverige.

Under kalendarium hittar ni:

16 september - Tranguidning

Hösttranor vid Hornborgasjön. Samling vid Fågeluddens p-plats kl 18.00 (2 timmar). Kostnad: 50 kr. Guide: Kent-Ove Hvass. Ta med fika.
23 september - Tranguidning

Hösttranor vid Hornborgasjön. Samling vid Fågeluddens p-plats kl 18.00 (2 timmar). Kostnad: 50 kr. Guide: Kent-Ove Hvass. Ta med fika.
Välkomna!

Tänk dock på att tranorna är mycket skyggare på hösten... nu gör dem dessutom inga roliga "moves", utan går bara och äter.

Ett hornborgabesök ska alltså helst göras på våren, då finns det dessutom en hel del annat roligt i sjön, bl.a svarthalsad dopping, svarttärna o.s.v.

Men man kan alltid testa hösten också förstås...

Jag får väl avvakta och se om det är värt ett besök. Tranguidning verkar helt ointressant,gå i samlad trupp, och lyssna på någon som antagligen kan allt om tranorna under 2 timmar och dessutom betala för det. Jag åker dit för att ta kort, inget annat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar