Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besälla förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om jag är i rätt forum, men detta verkade mest passande.

Ska beställa en förstoring, ca 40x60, av ett digitalt foto på internet. Har ni några rekommendationer om var? Bäst, billigast, snabbast leverans etc.

MVH Therése
 
Tack, verkade vara en riktigt bra sida! Min filstorlek var inte optimal för det valda formatet. Vad krävs för 50x75? Filen jag laddade upp är 60,4x 80,72 så den kan väl inte vara för liten? Vad ska man ha för upplösning för bäst resultat? Just nu har jag 72pixlar/tum, men det är väl för lite?

Förlåt, många frågor men du verkade ha beställt :)

Therése
 
72 ppi räcker inte så långt tyvärr. Om du ska se bilden på relativt långt håll klarar du dig med färre ppi. För hygglig kvalitet behöver du minst 150 ppi. Du kan dock interpolera upp bilden i tex photoshop, alltså att programmet lägger till pixlar emellan de befintliga, så att pixeltätheten ökar. Då kan du få större utskrifter eller högre upplösning vid samma storlek. Hajar du?
 
Vill minnas att Frontweb kör med 200ppi på sina större utskrifter (300ppi på mindre, typ 20*30 och neråt). Räcker inte pixlarna till direkt från kameran så borde det gå bra att interpolera upp bilden i Photopshop precis som Andreas skriver. Har du inte riktigt koll på hur man gör det så är det bara att höra av sig...

Lycka till!!

/Micke
 
Jag brukar lämna in min bilder för förstorning på Japanphoto vid brunnsparken. Hittills har resultatet och priset varit helt okej (50x75 129:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.