ANNONS
Annons

Belysning vid filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmutdragare

Mitt tips är att använda filmutdragare. Med den är det lätt att fiska fram filmens startflik.

Det är mycket lättare att klippa bort startfliken när man ser den. Jag brukar även runda till hörnen på filmen så den blir lätt att ladda i mina Paterson-spiraler.

En annan fördel är att man alltid kan dra in startfliken på exponerade rullar så man inte råkar ut för att man av misstag dubbelexponerar hela filmen.

Jag laddar mina spiraler lite annorlunda. Jag börjar inte med att öppna filmkassetten när jag börjar ladda utan jag klipper av filmen när hela filmen är laddad på spiralen. Jag brukar hålla filmkassetten med lillfingrarna när jag vevar in filmen i spiralen. På så sätt kan jag ladda dosan på små utrymmen.

Dez!

Oavsett spiraltyp, filmänden närmast kasetten skall längst in i spiralen. Därför måste man alltid ta ut filmen ur kasetten, (flasköppnare), eller, när så är möjligt, strunta i att spola tillbaka in i kasetten. och bara dra filmen direkt ur kameran. Startremsan skall hamna ytterst i spiralen,

Kanske har Du nytta av följande, jag använde en gammal färgfilm och mätte längden = 1410 mm. Spolade upp den på rostfri spiral och på spiralen fanns då plats för ytterligare 170 mm film.

per

Bilagor

• 20 fototeknik 015.jpg
    20 fototeknik 015.jpg
    19.5 KB · Visningar: 90
Det har jag dåliga erfarenheter av med repor på filmen som resultat.
Inget jag rekommenderar.

Jag har låtit filmen varit kvar i kassetten varenda gång jag laddat en (Paterson) dosa. Har aldrig lyckats repa filmen faktiskt, kanske bara haft tur men jag har framkallat många filmer under åren. Jag har aldrig använt stålspiral så det kan jag inte kommentera.

Jag har låtit filmen varit kvar i kassetten varenda gång jag laddat en (Paterson) dosa. Har aldrig lyckats repa filmen faktiskt, kanske bara haft tur men jag har framkallat många filmer under åren. Jag har aldrig använt stålspiral så det kan jag inte kommentera.
Eller hade jag otur.

Stålspiralens stora fördel är att den är outslitlig.
Dessutom säger de som jag har pratat med att den fungerar inte lika bra som Pattersonspiralerna till 135-film som till 120-film.

Jag har också haft otur och repat en hel film. Om det skedde vid spolning ut ur, eller in i kasetten, vet jag inte. Men det är en anledning till att jag strävar efter att om möjligt dra filmen direkt ur kameran, på sätt som tidigare angetts.

Min uppfattning om stålspiralen är att laddningen går snabbt och enkelt när man väl har lärt sig greppen.

Dez, hur är det nu med filmlängden, klarar din spiral 1580 mm? Och i anslutning till det, kan någon ange hur lång en standardfilm är. Själv har jag tyvärr ingen filmremsa som kan mätas.

per

Jo då. Filmen är för lång..

Om du laddar filmrullarna själv så kanske du helt enkelt laddar dem för långt?

Jag brukar köra med 36bilders rullar (ej egenhändigt laddade) och av ren snålhet brukar jag ladda filmen i mörker i kameran. På så sätt får jag ut 40 bilder istället för 36 per rulle. På mina rostfria spiraler får jag då ca en halv filmruta utanför spiralen och det har aldrig lett till några problem för mig. Jag brukar bara klippa av den smalare delen av filmen innan jag fäster den i rullen. Gör du inte detta så får du kanske mer problem.

Dez!

Oavsett spiraltyp, filmänden närmast kasetten skall längst in i spiralen. Därför måste man alltid ta ut filmen ur kasetten, (flasköppnare), eller, när så är möjligt, strunta i att spola tillbaka in i kasetten. och bara dra filmen direkt ur kameran. Startremsan skall hamna ytterst i spiralen,

Kanske har Du nytta av följande, jag använde en gammal färgfilm och mätte längden = 1410 mm. Spolade upp den på rostfri spiral och på spiralen fanns då plats för ytterligare 170 mm film.

per

I mina rostfria spiraler brukar jag alltid ladda från början av rullen. Det har ännu inte varit något som helst problem (det är några rullar vid det här laget ;-) ). Jag brukar heller inte ta ut filmen ur kasetten innan utan låta den rulla ut allt eftersom. Jag har svårt att se någon risk med repor pga detta om man behandlar sina filmrullar varsamt. Tappar man dem i sand är det en annan femma.

Men förståss vad som fungerar för dig fungerar för dig. Men det finns nog inga hårda "skall".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar