ANNONS
Annons

Belysning vid filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

fougner

Medlem
Hej.
Lite utav nybörjare på framkallning av film.
Jag har en "röd" mörkrumsglödlampa med vanlig sockel, kan jag använda den (byta ut befintlig glödlampa i rummet) när jag laddar dosan med film?

Jag har annars hört att det skall vara helt svart vid laddning av film.

mvh Tony

Nej filmen får inte utsättas för något ljus alls.
Dosan skall laddas i helt mörker.

Tänk så här:
Ifall det skulle vara OK med en röd lampa så skulle inte den röda lampan "fastna" på filmen om du försökte fotografera den.

En (svag) röd lampa kan du emellertid använda när du gör svartvita kopior. Det är nämligen det blå och det gröna ljuset som fotopapper i regel är känsligt för.

Ska du göra färgkopior så måste du också ha det i princip helt mörkt.

Sedan finns det även film som är mindre känslig för rött ljus också.

Mvh
Richard

OK, tack Erik och Richard

Har ni något special tricks när det gäller att ladda dosan?
För mig så rullar sig filmen som en spiral och det känns lite olustigt, är rädd att den skall skadas.

Jag har inte riktigt kommit på tekniken med laddning men minst en hand till skulle inte skada vid detta arbete;)

/Tony

fougner skrev:

För mig så rullar sig filmen som en spiral och det känns lite olustigt, är rädd att den skall skadas.

Jag har inte riktigt kommit på tekniken med laddning men minst en hand till skulle inte skada vid detta arbete;)

/Tony
Prova i ljus först med en kasserad film och öva.

Själv så tycker jag att de rostfria spiralerna som man laddar inifrån och ut (låter konstigt tills man provat dem) är betydligt enklare än plastspiralerna som nästan alltid tendera gå trögt i slutet på laddningen av en 36-bilders rulle.

Som det skrevs tidigare, träna i ljus med en kasserad film.

Och, när du laddar i, Ladda direkt ur filmkassetten! Då slipper du ju att filmen rullar sig. I med startfliken, Mata upp, sedan kan du bit för bit dra ut filmen ur kassetten.

fougner skrev:

/Tony

Peter-L skrev:
Och, när du laddar i, Ladda direkt ur filmkassetten! Då slipper du ju att filmen rullar sig. I med startfliken, Mata upp, sedan kan du bit för bit dra ut filmen ur kassetten.
Det har jag dåliga erfarenheter av med repor på filmen som resultat.
Inget jag rekommenderar.

Klipp bort startfliken

Du skall klippa filmen så att den är rak och gärna döva av hörnen - då går det lättare.

Undvik att dra in filmen helt i filmrullen när du vevar tillbaka, så att filmen sticker ut, så blir det lättare än att klippa i mörker.

Som någon sade. Öva på en kasserad film.

Lägg grejorna på bänken och träna på var du lagt dem.

Saxen och kapsylöppnaren har du i fickan.

Du skall ta ur all film ur rullen innan du matar upp den på spiralen. Därför kapsylöppnaren. Vissa filmer, t ex Ilford kan man ploppa ur rullen mot ett hårt underlag. Laddar du själv är det ju skruvkork på kassetten.

Att den rullar sig lite är ingen fara, det är värre om du trampar på den.

Metallspiraler som man laddar baklänges tycker jag personligen är svårare än plastspiraler med kulor där du vickar in filmen, men det är säkert en vanesak.

Lycka till//Jörgen

Så här gjorde jag:

. gå in i fotorummet och stäng dörren

. stoppa saxen i fickan

. öppna kameran och "slå" ur kasetten i handen

. klipp av filmen nära kasetten

. dra filmen ur kameran "Fe2" rakt uppåt.

. sista bilden för Du in i "nylonspiralen"

. vrid spiralens gavlar växelvis fram och till-
baka och veva in filmen.

. eller om Du har en rostfri spiral som laddas
med matare - för in filmen genom mataren in
till spiralens centrum och vik filmen över
en plåtspets som håller kvar filmen. Veva
upp filmen i spiralen. (Det är den "svåraste"
och snabbaste metoden.

. Oavsett spiral, slå den lätt mot bordet så att
filmen ligger löst i spåren.

Kan det va nåt?

per

.

. öppna kameran och "slå" ur kasetten i handen

. klipp av filmen nära kasetten

. dra filmen ur kameran "Fe2" rakt uppåt.

. sista bilden för Du in i "nylonspiralen"

De flesta vevar ju tillbaka filmen i kassetten och tar bara med den in i mörkrummet. Dumt att behöva stå och jonglera med kameran också i mörkret - om man tappar den kan det bli dyrt!

Mats!

Jag gjorde ofta så när exempelvis 10 rutor av 36 var exponerade.De avklippta stoppades i dosan försedd med framkallare.

Sedan tändes ljuset, filmänden som stack ut ur kassetten justerades och kameran laddades om.

Förstår Du bättre nu?

per

Jag vet inte Emil. Har enbart erfarenhet av Nikon FE2 och Pentax MZ5N, och med dessa fungerade det bra. Det var sällan jag tog en film i sin helhet, och fick oftast göra som jag skrev tidigare eftersom jag behövde bilderna i jobbet. (Pentaxen är motordriven).

per

Kom ihåg att du inte ska ha med dig någon mobiltelefon när du laddar filmen på spiralen. Man blir inte glad när man sitter där i mörkret och någon ringer så att telefonens skärm och knappar börja lysa ;-)

/Jocke

Själv så tycker jag att de rostfria spiralerna som man laddar inifrån och ut (låter konstigt tills man provat dem) är betydligt enklare än plastspiralerna som nästan alltid tendera gå trögt i slutet på laddningen av en 36-bilders rulle.

När jag laddar 36-bilders 135-film på rostfri spiral med laddningsapparat så blir filmen "för lång" så det yttersta varvet lägger sig direkt på varvet innanför, med det resultatet att många bilder förstörs. Så blir det inte när jag laddar på paterson plastspiral.
Vad är det för fel då då?

Jag har gjort det "tusen" gånger och aldrig misslyckats.

Mitt råd, ladda en billig film i fullt dagsljus och studera vad som går fel.

Personligen misstänker jag att Du inte får "upptagarspetsen" att verkligen tränga igenom filmen.

per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar