Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Belysning vid filmframkallning
- Trådstartare fougner
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
NEJ
INGET ljus när du laddar dosan.
Filmen förstörs.
INGET ljus när du laddar dosan.
Filmen förstörs.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Nej filmen får inte utsättas för något ljus alls.
Dosan skall laddas i helt mörker.
Tänk så här:
Ifall det skulle vara OK med en röd lampa så skulle inte den röda lampan "fastna" på filmen om du försökte fotografera den.
En (svag) röd lampa kan du emellertid använda när du gör svartvita kopior. Det är nämligen det blå och det gröna ljuset som fotopapper i regel är känsligt för.
Ska du göra färgkopior så måste du också ha det i princip helt mörkt.
Sedan finns det även film som är mindre känslig för rött ljus också.
Mvh
Richard
Dosan skall laddas i helt mörker.
Tänk så här:
Ifall det skulle vara OK med en röd lampa så skulle inte den röda lampan "fastna" på filmen om du försökte fotografera den.
En (svag) röd lampa kan du emellertid använda när du gör svartvita kopior. Det är nämligen det blå och det gröna ljuset som fotopapper i regel är känsligt för.
Ska du göra färgkopior så måste du också ha det i princip helt mörkt.
Sedan finns det även film som är mindre känslig för rött ljus också.
Mvh
Richard
fougner
Medlem
OK, tack Erik och Richard
Har ni något special tricks när det gäller att ladda dosan?
För mig så rullar sig filmen som en spiral och det känns lite olustigt, är rädd att den skall skadas.
Jag har inte riktigt kommit på tekniken med laddning men minst en hand till skulle inte skada vid detta arbete
/Tony
För mig så rullar sig filmen som en spiral och det känns lite olustigt, är rädd att den skall skadas.
Jag har inte riktigt kommit på tekniken med laddning men minst en hand till skulle inte skada vid detta arbete
/Tony
Erik Schalin
Aktiv medlem
Prova i ljus först med en kasserad film och öva.fougner skrev:
/Tony
henpe
Aktiv medlem
När jag för ett tag sedan skulle framkalla min första film så hittade jag många bra instruktionsfilmer via www.youtube.com. Sök på exv. 'load film on reel', det ger dig t.ex. den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=SsHar2_81s4
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Själv så tycker jag att de rostfria spiralerna som man laddar inifrån och ut (låter konstigt tills man provat dem) är betydligt enklare än plastspiralerna som nästan alltid tendera gå trögt i slutet på laddningen av en 36-bilders rulle.
Peter-L
Aktiv medlem
Som det skrevs tidigare, träna i ljus med en kasserad film.
Och, när du laddar i, Ladda direkt ur filmkassetten! Då slipper du ju att filmen rullar sig. I med startfliken, Mata upp, sedan kan du bit för bit dra ut filmen ur kassetten.
Och, när du laddar i, Ladda direkt ur filmkassetten! Då slipper du ju att filmen rullar sig. I med startfliken, Mata upp, sedan kan du bit för bit dra ut filmen ur kassetten.
fougner skrev:
/Tony
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det har jag dåliga erfarenheter av med repor på filmen som resultat.Peter-L skrev:
Inget jag rekommenderar.
captain_nemo
Medlem
Klipp bort startfliken
Du skall klippa filmen så att den är rak och gärna döva av hörnen - då går det lättare.
Undvik att dra in filmen helt i filmrullen när du vevar tillbaka, så att filmen sticker ut, så blir det lättare än att klippa i mörker.
Som någon sade. Öva på en kasserad film.
Lägg grejorna på bänken och träna på var du lagt dem.
Saxen och kapsylöppnaren har du i fickan.
Du skall ta ur all film ur rullen innan du matar upp den på spiralen. Därför kapsylöppnaren. Vissa filmer, t ex Ilford kan man ploppa ur rullen mot ett hårt underlag. Laddar du själv är det ju skruvkork på kassetten.
Att den rullar sig lite är ingen fara, det är värre om du trampar på den.
Metallspiraler som man laddar baklänges tycker jag personligen är svårare än plastspiraler med kulor där du vickar in filmen, men det är säkert en vanesak.
Lycka till//Jörgen
Du skall klippa filmen så att den är rak och gärna döva av hörnen - då går det lättare.
Undvik att dra in filmen helt i filmrullen när du vevar tillbaka, så att filmen sticker ut, så blir det lättare än att klippa i mörker.
Som någon sade. Öva på en kasserad film.
Lägg grejorna på bänken och träna på var du lagt dem.
Saxen och kapsylöppnaren har du i fickan.
Du skall ta ur all film ur rullen innan du matar upp den på spiralen. Därför kapsylöppnaren. Vissa filmer, t ex Ilford kan man ploppa ur rullen mot ett hårt underlag. Laddar du själv är det ju skruvkork på kassetten.
Att den rullar sig lite är ingen fara, det är värre om du trampar på den.
Metallspiraler som man laddar baklänges tycker jag personligen är svårare än plastspiraler med kulor där du vickar in filmen, men det är säkert en vanesak.
Lycka till//Jörgen
digitell
Aktiv medlem
Så här gjorde jag:
. gå in i fotorummet och stäng dörren
. stoppa saxen i fickan
. öppna kameran och "slå" ur kasetten i handen
. klipp av filmen nära kasetten
. dra filmen ur kameran "Fe2" rakt uppåt.
. sista bilden för Du in i "nylonspiralen"
. vrid spiralens gavlar växelvis fram och till-
baka och veva in filmen.
. eller om Du har en rostfri spiral som laddas
med matare - för in filmen genom mataren in
till spiralens centrum och vik filmen över
en plåtspets som håller kvar filmen. Veva
upp filmen i spiralen. (Det är den "svåraste"
och snabbaste metoden.
. Oavsett spiral, slå den lätt mot bordet så att
filmen ligger löst i spåren.
Kan det va nåt?
per
.
. gå in i fotorummet och stäng dörren
. stoppa saxen i fickan
. vrid spiralens gavlar växelvis fram och till-
baka och veva in filmen.
. eller om Du har en rostfri spiral som laddas
med matare - för in filmen genom mataren in
till spiralens centrum och vik filmen över
en plåtspets som håller kvar filmen. Veva
upp filmen i spiralen. (Det är den "svåraste"
och snabbaste metoden.
. Oavsett spiral, slå den lätt mot bordet så att
filmen ligger löst i spåren.
Kan det va nåt?
per
.
captain_nemo
Medlem
Slöjning...
Jag har fått slöjad film p g a självlysande visare på armbandsuret. Lägg det i fickan
Jag har fått slöjad film p g a självlysande visare på armbandsuret. Lägg det i fickan
Rickenbacker
Aktiv medlem
De flesta vevar ju tillbaka filmen i kassetten och tar bara med den in i mörkrummet. Dumt att behöva stå och jonglera med kameran också i mörkret - om man tappar den kan det bli dyrt!
joakimsundkvist
Aktiv medlem
Kom ihåg att du inte ska ha med dig någon mobiltelefon när du laddar filmen på spiralen. Man blir inte glad när man sitter där i mörkret och någon ringer så att telefonens skärm och knappar börja lysa ;-)
/Jocke
/Jocke
Dez
Aktiv medlem
Själv så tycker jag att de rostfria spiralerna som man laddar inifrån och ut (låter konstigt tills man provat dem) är betydligt enklare än plastspiralerna som nästan alltid tendera gå trögt i slutet på laddningen av en 36-bilders rulle.
När jag laddar 36-bilders 135-film på rostfri spiral med laddningsapparat så blir filmen "för lång" så det yttersta varvet lägger sig direkt på varvet innanför, med det resultatet att många bilder förstörs. Så blir det inte när jag laddar på paterson plastspiral.
Vad är det för fel då då?