Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behov av hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Venick

Ny medlem
Hej alla sköna människor!

Jag ska filma ett litet personporträtt och den kamera jag har att tillgå är en Panasonic AG-hpx171. Yes, ingen systemkamera alltså.

Jag är ganska ny på att filma och behöver lite hjälp.

Jag testade att filma en sväng nu i kväll på en solnedgång. När jag sedan tankar in materialet på min dator så upplever jag bilden som väldigt "grumlig". Min första tanke var att jag måste haft på "gain" men de hade jag inte. Bilden blir precis som när man filmar med en systemkamera ni vet och man har på alldeles för hög ISO...

Vad kan detta bero på? jag hade 1/4 ND filter och 4,8 på men hade zebra på solen.

Hade blivit väldigt tacksam om någon har några tips.

Filmade i 1080i/50i.
///

Venick

Jag känner inte till din kamera, men finns det andra inställningar förutom gain som tex att öka skärpan, kontrasten mm i kameran, och sådana saker?

Vilket ISO-tal hade du? De flesta kameror använder samma kompressionsalgoritum och vissa ISO-tal är mindre brusiga än andra tal.

Kvaliteten spelar också roll. Ju lägre kvalitet, ju hårdare kompression, ju mera brus/flammigt blir bilden.

Det finns i regel ingen anledning att filma en solnedgång med 50 fps (det finns en annan diskussion om just 50 fps). Jag vet inte hur det påverkar kvaliteten dock.

Ja du kan ju ändra bländare fokus och diverse. Jag har testat att mixtra med allt detta med oavsett så ser jag att har jag skärpa på en sak i en närbild så blir resten (om det är mörkt bakom) grumligt istället för svart.

Detta är ingen systemkamera så ISO har jag ju inte på samma sätt. utan jag jobbar ju med bländaren.

Det jag vill veta är om jag måste finna mig i detta och kameran är inte bättre eller om det är jag som fotograf som jobbar på fel sätt.

Detta är ingen systemkamera så ISO har jag ju inte på samma sätt. utan jag jobbar ju med bländaren.

En monolitisk kamera skiljer sig inte alls mot en systemkamera vad gäller ISO. Så, jag förstår inte vad du menar med ovanstående?

Senast ändrad:
På denna länk http://www.vidab.se/page?cid=130 finns ytterligare en länk http://www.vidab.se/download.php?f=file_1.pdf&d=down&id=1 till en utförlig beskrivning av kameran, ser inte ut att vara en kompakt kamera och definitivt inte en kompaktkamera.

Ja, och "Bas-ISO" på 171E är 500. Att man kallar utläsningsförstärkningen på en filmkamera för "Gain" betyder inte att det fungerar annorlunfa än "ISO". Faktum är att man ju egentligen kan argumentera för att "Gain" är mer korrekt än "ISO-värde" på digital utrustning. Men, jag förstår varför man behållt "ISO" eftersom folk är bekväma med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar