Annons

behhöver man firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej.

går här och funderar fram och tillbaka. Har länge gått och funderat på att börja frilansa lite och nu känns det som att guldläget att komma in och bli lite etablerad inom min typ av fotografering dyker upp.

vad jag undrar är. Behöver jag starta ett företag för att kunna sälja bilder till företag och tidningar eller brukar företag inte ha några problem med att köpa in bilder av frilansande privatpersoner?

styret skrev:
Hej.

går här och funderar fram och tillbaka. Har länge gått och funderat på att börja frilansa lite och nu känns det som att guldläget att komma in och bli lite etablerad inom min typ av fotografering dyker upp.

vad jag undrar är. Behöver jag starta ett företag för att kunna sälja bilder till företag och tidningar eller brukar företag inte ha några problem med att köpa in bilder av frilansande privatpersoner?
Jag känner en person i Sverige, som är duktig på den här typen frågor; han heter Pär Lundgren.
Kolla upp den snubben!

Om du får en relativt stadig kund så kommer de vilja kunna bli fakturerade istället för att ge dig lön och hålla på med sociala avgifter och så.

Finns oxå företag som kan fakturera åt dig mot en avgift.

Men det ser ju proffsigare ut ha ett eget företag, även om det är en enkel enskild firma.

det kommer bara vara lite vid sidan om det är därför jag är tveksam.

men om man startar egen firma. blir man inte av med möjligheten till a-kassa och sånt?

Lär ju iofs vara rätt mycket omarbetningar där på gång. men hur är det nu?

frilansfinans verkar ju grymt! har du använt det själv? det funkar helt som det ska?

Senast ändrad:
Frilansfinans är Canon!
Enkelt, snabbt, smidigt och krångelfritt.
Ganska billigt oxo, c:a 5% tror jag.

har startat egen firma för ett litet tag sen och det är verkligen värt det (mycket lilla) besväret!
pluggar som "huvudsyssla" så det blir inte speciellt mkt tid för firman, men det gör ju inget att ha den liggande heller. sen kan man ju alltid dra av för förlust de första åren vilket ju är helt ok

det du behöver är en mall för att skicka faktura, ett exeldokument för att föra "bankbok". en fakturamall kan du fixa från www.freewebs.com/fakturamall =P

lycka till!
Lasse

Annars är UNIBAS ett billigt och lättanvänt, komplett bokföringsprogram för nyörjare. Jag hade aldrig hållit på med bokföring förut, men det är inte svårt. Visst är det en hel del saker man lär ha koll på, men svårt är det inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar