Annons

Behövs ST-E2 med Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Frågan är alltså om det längre finns någon anledning att ha en ST-E2 när man köpt en 7D. Den har ju det röda installnings ljuset för bättre focus/skärpa men inte någon blixt, något man kanske har nytta av i sammanhanget.

Finns det någon eller några anledningar som motiverar att behålla (eller köpa in) en ST-E2?

MVH
Jacob Boman

P.S. Jag tänker använda 1 eller 2 fristående slavblixtar fast jag i min kameraväska f.n. endast äger en...

Bilagor

• st-e2 4.jpg
    st-e2 4.jpg
    2.2 KB · Visningar: 675
Hmm, spekulerar i om en ST-E2 är lite mer diskret, eftersom man slipper synliga styr-blixtrar. (Hade en klassisk Canon D30 tidigare, den hade vit autofokuslampa som många uppfattade som störande.)

Jag har dock ingen 7D, så jag för överlämna till andra att avgöra om min spekulation stämmer.

Ur den synvinkeln är den förstås det. Fast den sticker upp mer på kameran.
Men styrblixtarna för trådlös styrning av blixtarna fyras av i rask följd tätt inpå den riktiga blixten, så de märks inte alls lika tydligt som AF-belysningen.

Jag förstod nog inte riktigt vad som menas med att "styrblixten märks mindre" eftersom det inte finns någon styrblixt på ST-E2? Kanske menar du att bilden inte påverkas av någon styrblixt med ST-E2...

Jo, ST-E2 är en blixt, den också, och styrblixtar skickar den ut. Men de är filtrerade med ett IR-filter, så de syns inte på samma sätt som de vita blixtarna som kommer från den inbyggda mastern, eller från en 580 EX II, om den används som master.

Enda finessen är väl att IR-filtret framför ST-E2 gör att styrblixten märks mindre i bilden.

Blev det där rätt? Styrblixten skickas innan exponeringen och syns aldrig i bilden. Däremot kan den lura motivet med sitt blixtrande om du har en lång exponering och den riktiga blixten kommer på andra ridån.

Jag menar den styrblixten som tänder slavarna, inte de blixtar som ställer in slavarna. "Tändblixten" syns i bilden, eftersom den fyras av just när blixtarna ska tända. Det är precis som en vanlig dum slavblixttändare.
Normalt sett är denna styrblixt så svag att den inte märks, men om det exempelvis finns en spegel eller fönster eller nåt med i bilden, då syns relektionen där. Detta gäller alltså även om man ställer in att mastern inte ska bidraga till belysningen av motivet. En svag styrblixt måste ändå till, för att synkronisera tändningen. Om man använder en 7D är styrkan ca 1/512 av full kräm. På en 580 EX II är den 1/1024 av full styrka. Det räcker för att belysa en ljus vägg på en meters håll, om man jagar upp ISO till 1600 eller så.

Denna "tändblixt" förväntar sig slavarna tätt inpå inställningsstyrblixtarna. Sen slutar de titta efter den, om den inte kom fram, vilket är anledningen till att man inte kan använda synk på andra ridån med slavblixtarna. Utan timeout hade slavarna hängt sig i "optiskt slavläge" tills någon återställde dem.

Men hur kan ettl fungera när man slavar, hur sänds informationen om hur mycket de ska kräma på?

Via styrblixtar före exponeringen.

Använder man alla blixtgrupperna är det ett ihärdigt blixtrande precis innan bilden tas.

Master skickar instruktion (2 bytes) för blixtar i grupp A att tända mätblixt.
Slavar i grupp A tänder mätblixt (även mastern, om det är en 580 EX II som ska deltaga i belysningen).
Mätblixtarna utvärderas av kameran.
Master skickar instruktion (2 bytes) för blixtar i grupp B att tända mätblixt.
Slavar i grupp B tänder mätblixt.
Master skickar instruktion (2 bytes) för blixtar i grupp C att tända mätblixt.
Slavar i grupp C tänder mätblixt.
Mastern skickar instruktion (5 bytes) till blixtar i grupp A, B och C om vilken styrka de ska ha, samt att de ska vara beredda på att belysa bilden.
Mastern skickar tändblixten, som synkar tändningen av alla slavarna när slutaren är öppen. Om mastern ska bidraga är tändblixten inräknad i den av E-TTL framräknade styrkan för grupp A, annars en mycket svagare blixt.

Om man använder en 7D som master är det lite annorlunda, då dess master är separat, istället för att ingå i grupp A.
ST-E2 kan inte styra grupp C.

Ok men hur "säger den till" vilken styrka de andra ska använda? Blinkar den till några extra gånger som vi inte hinner uppfatta lr?

Märkligt är att inte nån av kamera-tillverkarna har gått över till radio-baserad styrning, tänk vad praktiskt det skulle vara.

Märkligt är att inte nån av kamera-tillverkarna har gått över till radio-baserad styrning, tänk vad praktiskt det skulle vara.

Inte så märkligt som det kan verka.
Orsaken "stavas" tillåtna frekvensområden.
Vilka frekvenser som får användas, och för vad de får användas till varierar mellan olika länder.

Det skulle visserligen gå att lösa med olika kameror, och olika blixtar för olika länder. Men det är ingen praktisk lösning, som troligen också skulle innebära ökade kostnader för att tillverka utrustningen.

Sedan så innebär radiosändare och en viss risk för störningar, eller att sändare och mottagare störs ut av annat i omgivningen.

Framförallt är det problematiskt att bygga in sändare/mottagare inne i kameror/blixtar pga risken för störningar.

Okej, då har vi rett ut hur dom fungerar och hur 580ex fungerar som master. Huvudfrågan kvarstår dock...

Eftersom 7D kan styra en ev. grupp C (om man alltså har minst 3 blixtar) finns det en fördel mot ST-E2. Dock får man inte den röda IR strålen för inställning av skärpa utan 7D blixtrar till, vilken nu som är bäst av dom två.

En annan faktor skulle ju kunna vara känsligheten i var och hur slavblixtarna är placerade och 7D/ST-E2's förmåga att klara detta. Ibland vill man, kanske i sportfoto, kunna ha en blixt i handen och belysa under/över i olika moment. Då är det viktigt hur bra dom olika klarar sånt...

Om jag håller en 580 EX II i handen, sträcker överarmen rakt ut och underarmen "lite lagom" vinklad, med blixtens mottagare riktad mot kameran, då tänder slavblixten även utomhus, utan något att reflektera mot. Detta fungerar med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM ställd på 10 mm brännvidd, utan att blixten kommer med på bilden.
Hur det är med ST-E2 vet jag inte. Har man en 580 EX II som master kan man vrida den mot slaven, om det inte finns någon annan slav i någon annan riktning, förstås.

Jag menar den styrblixten som tänder slavarna, inte de blixtar som ställer in slavarna. "Tändblixten" syns i bilden, eftersom den fyras av just när blixtarna ska tända. Det är precis som en vanlig dum slavblixttändare...

Man lär så länge man lever! Detta var nytt för mig, trodde detta utfördes med en timer, ta bilden X millisekunder efter inställningen är gjord. Att detta system använder sig av samma lösning som manuella slavblixtar innebär att Canon än en gång har ett arv från förhistorisk tid, typ innan ljuset kom.

Måste prova och se om jag kan få syn på den lille tändblixten!

Förhistoriskt är det knappast, men den är lätt att se. Stäng av masterblixen och fotografera sedan en spegel. Du kommer att se att den är tänd i alla fall, men svagare än om den hade varit tillslagen.
Timer blir inte tillräckligt exakt.

Förhistoriskt är det knappast, men den är lätt att se. Stäng av masterblixen och fotografera sedan en spegel. Du kommer att se att den är tänd i alla fall, men svagare än om den hade varit tillslagen.
Timer blir inte tillräckligt exakt.

Stämmer bra det, blixten lyser, det påminner om innerbelysningen i en gammal folkabubbla, det lyser, men lampan lyser inte upp mycket annat än sig själv.

Men vad gör man åt fulingen som syns i bakgrunden av bilden? (tack och lov så skymmer kameran det värsta) :eek:)

Om du trycker på några knappar samtidigt (minns inte vilka det var) så får du upp en bildbehandlingsmeny. Vet inte varför Canon inte beskriver den i bruksanvisningen, men det är kanske någon gömd betagrej.
Nåväl, där finns det en "Make beauty" (finns bara på engelska, verkar det som). Prova den.

Fast när jag testade på mig själv dök det upp en ruta där det stod "This process will take a long time. Do you want to continue?"...

Om du trycker på några knappar samtidigt (minns inte vilka det var) så får du upp en bildbehandlingsmeny. Vet inte varför Canon inte beskriver den i bruksanvisningen, men det är kanske någon gömd betagrej.
Nåväl, där finns det en "Make beauty" (finns bara på engelska, verkar det som). Prova den.

Fast när jag testade på mig själv dök det upp en ruta där det stod "This process will take a long time. Do you want to continue?"...

Fann knappkombinationen, men inte blev man gladare av det, det började komma rök från kameraeländet :eek:(

ANNONS