Annons

Behövs egentligen massa mp?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350, så det gör ju att man tar bort det mesta av kvalitén ändå - eller borde jag resonera annorlunda? Har sett att Sony exempelvis har någon A7-seriekamera (minns ej modell) men med ca 10mp jämfört med de andra som är på 24 och uppåt..
 
Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350, så det gör ju att man tar bort det mesta av kvalitén ändå - eller borde jag resonera annorlunda? Har sett att Sony exempelvis har någon A7-seriekamera (minns ej modell) men med ca 10mp jämfört med de andra som är på 24 och uppåt..

Du tänker på A7s-serien. Dessa kameror är främst tänkta för video, men går förstås även att fotografera med. 4K-video är strax över 8 MP i 16:9, så deras 12 MP räcker efter beskärning på höjden.

Klart att det går att köra med färre pixlar om man inte behöver mer. Jag har kvar en Nikon D700 (12 MP) och har även en D850 (45 MP), där båda tar samma objektiv, och skulle man publicera på Instagram är nog mervärdet med den senare tveksamt rent upplösningsmässigt. Detta förstås givet att man inte börjar beskära en massa. Sedan är den ena kameran tekniskt nyare så det blir förstås en del annat som påverkar.

Du kan förstås råka ut för godtyckliga gränser vad gäller upplösning om du ska leverera bilder till någon.
 
Du tänker på A7s-serien. Dessa kameror är främst tänkta för video, men går förstås även att fotografera med. 4K-video är strax över 8 MP i 16:9, så deras 12 MP räcker efter beskärning på höjden.

Klart att det går att köra med färre pixlar om man inte behöver mer. Jag har kvar en Nikon D700 (12 MP) och har även en D850 (45 MP), där båda tar samma objektiv, och skulle man publicera på Instagram är nog mervärdet med den senare tveksamt rent upplösningsmässigt. Detta förstås givet att man inte börjar beskära en massa. Sedan är den ena kameran tekniskt nyare så det blir förstås en del annat som påverkar.

Du kan förstås råka ut för godtyckliga gränser vad gäller upplösning om du ska leverera bilder till någon.

Jag ska gå från A6000-serien till fullformat och något bra inom A7. Främst för foto. Kan en A7II räcka? Läser att det är en småbildssensor?
 
För sociala medier behövs det inte mycket mer än vad en smartphone kan idag.
Det ser inte riktigt ut som om folk lärt sig beskära. Egentligen borde zoom-objektiv vara en ovanlig produkt. En vidvinkel för allt utom småfåglar på 50 m avstånd...? En FF har ju rätt mycket större sensor än en smartphone. Så släktmöte med 250 ansikten och en 35 mm vidvinkel. Beskärning så att alla känner igen alla! Jag har sett resultatet med liten sensor....inget vidare!
 
För sociala medier behövs det inte mycket mer än vad en smartphone kan idag.
Det ser inte riktigt ut som om folk lärt sig beskära. Egentligen borde zoom-objektiv vara en ovanlig produkt. En vidvinkel för allt utom småfåglar på 50 m avstånd...? En FF har ju rätt mycket större sensor än en smartphone. Så släktmöte med 250 ansikten och en 35 mm vidvinkel. Beskärning så att alla känner igen alla! Jag har sett resultatet med liten sensor....inget vidare!

Man ser dock skillnad, även om kamerorna på exempelvis senare smartphones är väldigt bra.

Nu kan man med iPhone fota med RAW. Så egentligen kan man väl fråga sig vad som faktiskt skiljer. Men självklart blir det olika saker. Fördelar med objektiv bland annat.
 
Jag ska gå från A6000-serien till fullformat och något bra inom A7. Främst för foto. Kan en A7II räcka? Läser att det är en småbildssensor?

Alla A7-modeller är småbild och alla utom s-varianterna har minst 24 MP. Det är andra saker som skiljer, så vad som ”räcker” beror på vad man är ute efter och vilka krav man har.
 
Man ser dock skillnad, även om kamerorna på exempelvis senare smartphones är väldigt bra.

Nu kan man med iPhone fota med RAW. Så egentligen kan man väl fråga sig vad som faktiskt skiljer. Men självklart blir det olika saker. Fördelar med objektiv bland annat.

Kanske inte största skillnaden, men nära nog, är sökaren. Hur enkelt är det att se vad som skall fångas med kameran i en telefon när det är stört omöjligt att se skärmbilden, speciellt utomhus under sommarhalvåret. Jämfört med en systemkamera med sökare är skillnaden som natt och dag.
 
Jag gillar att ha hög upplösning då det ger mer beskärningsutrymme, vilket ofta kan fungera som ett substitut för längre brännvidd.
Sen är det ju också såklart en fördel om man ska göra stora prints.

Om man dock inte beskär mycket och enbart postar på (a)sociala medier så behöver man ju verkligen ingen hög upplösning.
 
Alla A7-modeller är småbild och alla utom s-varianterna har minst 24 MP. Det är andra saker som skiljer, så vad som ”räcker” beror på vad man är ute efter och vilka krav man har.

Menas 24 småbilds alltså? Trots att det är fullformat på A7? Har inget att göra med det kanske? Tänker om en A6000 som ej är fullformat också har 24.
 
Småbild och fullformat/fullframe är samma sak, de menar en sensor med en yta på 36x24mm vilket är samma storlek som 35mm eller så även kallat "småbilds" film.
 
Man ser dock skillnad, även om kamerorna på exempelvis senare smartphones är väldigt bra.

Nu kan man med iPhone fota med RAW. Så egentligen kan man väl fråga sig vad som faktiskt skiljer. Men självklart blir det olika saker. Fördelar med objektiv bland annat.

Iphone X finns med här om man vill jämföra:

Imaging Resource har testat två Iphone (jpg och dng) så det är lätt att se hur gigantisk brusreducering jpg ofta har. Eftersom de flesta mobiler har vidvinkel motsv 28 mm kan man ofta få tydlig coma. Tex blir inte mynt i hörnen runda som mynt i centrum. Ser ganska lustigt ut med ansikten....
 
Nej, skulle jag säga. Jag har två digitalkameror, en Sony A7 (24 Mp, småbildsformat) och en Canon A620 (7 Mp, 7x5 mm). Canonen har alltså lite mer än halva upplösningen, men på min 32-tumsskärm jag kan inte skilja på bilderna utifrån upplevd skärpa. Spelar nog bara roll om man beskär hårt.
 
Ifall man till 99% arbetar med material som hamnar i sociala medier, dvs Instagram och Facebook. Är det då egentligen några fördelar med säg 24mp på en kamera? Tänker att en bild på Instagram helst ska vara 1080x1350
Fördelarna är att du kan beskära samt att bruset undertrycks om du skalar ner bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.