Shutter angle kan du påverka, det är slutartiden i förhållande till bildfrekvensen. 180 grader är halva slutartiden av bildrutans exponeringstid. För 30fps blir slutartiden 1/60. Vissa kameror kan ställas in för att ange slutartiden i grader i stället för tid, jag kör 24fps och 172.8 grader på min GH5 för att minimera flimmer från belysning. Att kunna ange slutartid i grader ger oftast slutartider som annars inte är inställbara. Exempelvis 24fps 180 grader är motsvarande 1/48s.
Rolling shutter får vi nog dessvärre stå ut med ett tag till även om ryktet gör gällande att globala slutare är på väg in i konsumentsegmentet också. Men rolling shutter behöver inte alltid vara märkbart, med snabbare och snabbare sensorutläsning minskar problemen drastiskt. Sonys tidigare modeller hade, precis som du nämner, stora problem men de har blivit bättre.
Tack for info och ditt kunnande.
Jag har inte sett något liknande som du har i din GH5 i min kamera. GH5 är säkert bättre på detta än min kamera som väl mer är inriktad på stillbild än GH5.
Ibland funkar det hyfsat även med min A6300 men med den är rolling shutter-problemet verkligen påtagligt om man inte ser upp och något man bara måste förhålla sig till. Det skulle jag helst slippa om jag fick välja. Jag antar att antalet uppdateringar per sekund som en viss skärm klarar av vid uppspelning har ringa påverkan på bildkvaliteten om grundmaterialet lider av "rolling shutter"-effekter.
Fast det jag också menar är ju att det här med "global shutter" som begrepp inte verkar vara så entydigt som jag först trott och särskilt sedan jag läst vad RED skriver i den första länken jag gav er och genom att faktiskt kolla de visuella exempel de ger:
"Ultimately, each shutter type is just a different way to record motion, similar to how different shutter angles have various applications. The optimal solution is having a shutter than can adapt to the various subject and style possibilities. For the vast majority of scenes, a fast rolling shutter is well-suited since this has been the standard for over a century. However, with select specialized applications, sometimes a global shutter can be helpful. In that case, the RED MOTION MOUNT® is one possible solution.
Exemplet från RED visar ju exv. på skillnaderna mellan s.k. "hard" och "soft" rolling shutter i den första länken och vilka effekter det kan få. Soft rolling shutter som tydligen är en senare teknik verkar ju ge en mjukare upplevelse än hard:
http://www.red.com/learn/red-101/cinema-temporal-aliasing
Om det är så pass stor skillnad mellan dessa tekniker, så betyder det ju en del vilken man väljer utifrån vad man faktiskt vill uppnå när det gäller bildeffekter.
Soft global shutter verkar ju påverka både moiréeffekter och oskärpa positivt i de exempel man visar kring "temporal aliasing" (om man nu är ute efter att minska sådana effekter).