Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips på kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gremanz

Medlem
Hittade inget forum angående kameror i allmänhet, så om denna tråd är malplacerad är det väl bara att flytta den ;)

Jag behöver en ny kamera. Kraven är manuellt ställbar fokus med någon sorts "fokusring" eller vad det kallas (alltså någon sorts grej man kan vrida på för att ställa in den fokus i bilden man vill ha). Och såklart, bra bildkvalité. Digital ska den vara också, stor fördel om den kan ta SD-kort.

Kamerapris? Har jag inte funderat på så mycket. Ju billigare desto bättre (?) är ju inte alltid sant, men låt oss säga 4-6 tusen ungefär.

Öppen för alla tips, även beställningar från utlandet (har hört att man kan spara många tusenlappar genom att köpa från t.ex. Tyskland).

Bäst bildkvalité får man från en systemkamera så varför inte en Pentax istDL med DA 18-55 för 5 555 kr. Sen går det ju alltid att hitta betydligt billigare kompakter med manuellt ställbar focus men då blir det som sagt en lite lägre bildkvalié.

Gremanz skrev:
.... Kraven är manuellt ställbar fokus med någon sorts "fokusring" eller vad det kallas (alltså någon sorts grej man kan vrida på för att ställa in den fokus i bilden man vill ha)....

Hej, får jag fråga varför du vill ha manuell fokus? Jag har två digitala systemkameror med många objektiv för "väldigt många kronor", men använder mycket sällan manuell fokus. Egentligen bara vid macro fotografering. Vad är det du vill uppnå men manuell fokus?

Iofs har alla digitala systemkameror den möjligheten. Tror inte så många kompaktkameror har det. Tänk också på att du inte kan ställa fokus manuellt med mindre än att du har en bra optisk sökare.

/tibor

Re: Re: Behöver tips på kamera.

Tibor skrev:
Vad är det du vill uppnå men manuell fokus?

/tibor

Jag är ju inte superhaj på kameror, men för att kunna välja exakt djupskärpa i bilden? (om jag tar en porträttbild t.ex. så vill jag kunna bestämma om nästippen/öronen ska vara i fokus).

Re: Re: Re: Behöver tips på kamera.

Gremanz skrev:
Jag är ju inte superhaj på kameror, men för att kunna välja exakt djupskärpa i bilden? (om jag tar en porträttbild t.ex. så vill jag kunna bestämma om nästippen/öronen ska vara i fokus).

Det låter lite som du då även vill kunna få ett kortare skärpedjup och i så fall är också en systemkamera att föredra. Det kan ändå vara lite knepigt att tydligt se var skärpan börjar och slutar men bäst förutsättningar för det har du på en dslr med bra sökare.

Patrik: Vad är dslr?

Så här står det om kameran jag länkade till:

"FlexiZone AF/AE är Canons lmångsidigal teknik iför iinställning av skärpa loch exponering på valfri plats i bilden. Inställningen för super-närbild fångar lde smål motiven på avstånd ända ned itill frontlinsen."

Kan jag tolka det som att jag enkelt kan justera focusen i bilden? Eller blandar jag ihop saker och ting nu?

Gremanz skrev:
Patrik: Vad är dslr?

Så här står det om kameran jag länkade till:

"FlexiZone AF/AE är Canons lmångsidigal teknik iför iinställning av skärpa loch exponering på valfri plats i bilden. Inställningen för super-närbild fångar lde smål motiven på avstånd ända ned itill frontlinsen."

Kan jag tolka det som att jag enkelt kan justera focusen i bilden? Eller blandar jag ihop saker och ting nu?

Jag tycker inte det säger något om manuell fokusmöjlighet men det låter som du kan flytta runt en fokuspunkt precis där du vill ha den, och det kanske är det du menar med manuell fokus?

papi skrev:
Jag tycker inte det säger något om manuell fokusmöjlighet men det låter som du kan flytta runt en fokuspunkt precis där du vill ha den, och det kanske är det du menar med manuell fokus?

Det är nog precis vad jag menar :)

Men då rör jag alltså ihop saker? Manuell focus är något helt annat?

Jag uppfattar manuell fokus som när jag vrider på fokusringen på objektivet för att fokusera :)

Men då är jag övertygad Canonen kan det du vill. Dock kan man inte få lika kort skärpedjup på den här typen av kamera som en system (om det är något du vill uppnå) och det är nog omöjligt att se skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar