Annons

Behöver tips på bra nybörjarobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric.Stahlin

Avslutat medlemskap
Okey here we go:

Jag har en Nikon D40 som är några år men känner att jag ibland saknar lite mer zoom för att inte behöva trycka upp kameran i ansiktet på folk hela tiden. Dessutom slipper man få kort på folk som försöker se normala ut snarare än när dom är helt normala.

Just nu kör jag med kitobjektivet som är på 18-55mm. Jag har kollat lite och något som sträcker sig upp till 200mm har jag nog tänkt mig skulle passa bra.

Vad finns det för bra/dåliga objektiv och hur ser priserna ut? Jag behöver ju inte något jätte avancerat mer än dem vanliga funktionerna.

Mvh Eric

Vilka pengar hade du tänkt dig?

Personligen gillar jag 70-300 nikon men finns billigare om man tittar på tamron /sigma

Jag har en Nikon D40 som är några år men känner att jag ibland saknar lite mer zoom för att inte behöva trycka upp kameran i ansiktet på folk hela tiden. Dessutom slipper man få kort på folk som försöker se normala ut snarare än när dom är helt normala.

Det behövs inte ett annat objektiv för det, och längre brännvidd är knappast lösningen.

Kanske det handlar om sättet du hanterar din kamera när du tar bilder på folk? Jag har aldrig upplevt att jag behöver "trycka upp den i ansiktet" på någon för att ta en bild.

Människor är ju oftast ganska tillgängliga och oskygga, jämfört med många andra vilda djur, så man kan ju komma nära utan problem. Om man har en vettig kontakt med den som man fotograferar funkar en kitzoom bra för att ta porträtt. Kan man inte fixa det kanske någon annan sport passar bättre? Att ta porträtt kräver ett socialt samspel, och det har ingenting med brännvidden att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar