ANNONS
Annons

Behöver tips om Söderåsens nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag har tänkt att åka till söderåsen nu i sommar och fota men har inte riktigt förstått hur det fungerar där. Är det liksom organiserat där man går in i en ingång/port liksom, sen är man inne i parken, eller är det bara en plats i skåne som kallas för söderåsens nationalpark där man får hitta bäst man vill?

jag kommer komma dit på eftermiddagen nångång och kommer stanna där över natten och även fota där dagen efter (sover i bilen)

Det känns som jag kommer missa en massa fint eftersom jag inte vet hur det ser ut eller vet hur det fungerar.
Det enda jag vet om är att de finns ett ställe som heter skäralid där det finns en fin utsikt.
Vore även kul att fota lite rinnande vatten och raviner.

Det vore toppen om någon som varit där kunde berätta lite :)
Var ska jag utgå ifrån?
Var parkerar jag?
Vart ska jag gå? Eller kör man omkring med bilen överallt?

mycket tacksam för alla svar och tips jag kan få

mvh andreas

Lämpligast är nog att åka till den stora parkeringen och utgå därifrån till fots.
Kan rekommendera att dels gå in i dalgången på andra sidan tjärnen, där kan man få många fina bilder. Du bör även gå upp på Kopparhatten och fota därifrån.

Lättast är att utgå från Skäralid.

De har en relativt stor parkering och ett litet hus där du kan fika och få mer information om området.

Sedan går du fritt i området, inga grindar, inget inträde och delvis finns spångar att gå på.

Var bara beredd på att du inte kommer att vara ensam ;)

hittade en karta nu över söderåsen. Blev inte jätteklok för det men :)

Jag ser att det finns massor parkeringsplatser. Vilken är den stora? Är det den som finns vid Naturum? ser inte ut att ligga jättelångt ifrån kopparhatten. är det korrekt?

hur kommer jag till dalgången? ser inte det namnet på kartan

Lättast är att utgå från Skäralid.

De har en relativt stor parkering och ett litet hus där du kan fika och få mer information om området.

Sedan går du fritt i området, inga grindar, inget inträde och delvis finns spångar att gå på.

Var bara beredd på att du inte kommer att vara ensam ;)

ok, då siktar jag in mig på skäralid,, det verkar vara det som heter naturum.

då borde det inte vara några problem att sova i bilen på den parkeringen heller.
Du säger att man går fritt,, finns det slyltar längs vägarna man går på så man vet var man ska eller så man vet var man är? eller finns det inga leder liksom som leder en tillbaka?

förstår nästan att jag inte kommer vaa ensam. Är det många fotografer där som går omkring med stativ och sånt?

Jag har tittat för dåligt ser jag nu.. På kartan finns det ju faktiskt färdiga vandringsleder som är olika långa. Det står ju till och med vad du kommer få se och alla verkar börja vid skäralid. Då kan man ju gå lite olika leder om man känner för det. En på eftermiddag/kväll och en eller två st leder dagen efter.

ok, då siktar jag in mig på skäralid,, det verkar vara det som heter naturum.

då borde det inte vara några problem att sova i bilen på den parkeringen heller.
Du säger att man går fritt,, finns det slyltar längs vägarna man går på så man vet var man ska eller så man vet var man är? eller finns det inga leder liksom som leder en tillbaka?

förstår nästan att jag inte kommer vaa ensam. Är det många fotografer där som går omkring med stativ och sånt?

Kollade också på kartan för veta vad du frågar om ;)

Ja, Skäralid är det som kallas Naturum.

Ja, gångvägarna är skyltade med olika färger, troligen samma som på kartan.

Ja, de flesta lederna går en runda för att sedan komma tillbaka till startpunkten. Du får helt enkelt hålla koll på kartan ;)

Nja, det är kanske inte så många fotogarfer med stativ utan snarare många barnfamiljer, där barnen ibland kan var väldigt nyfikna och närgångna.

Jag var där i höstas och fick fina bilder, mycket tack vare höstens praktfulla färger.
Kan verkligen rekommendera stället. Men ta god tid på dig att strosa runt.

Den "stora" parkeringen är den som du kommer till direkt från väg 108 mellan Röstånga och Ljungbyhed (kolla på tex kartor.eniro.se). Det finns fler parkeringar, men detta är den som används mest. Det är också där du hittar Naturum och lite info. Dessutom restaurangen, om du nu vill äta där.

Ett tips är att du försöker ta dig bort från de spångade stigarna snabbt, du kommer inte att få vara ensam annars. Enkelt uttryckt så är det mindre folk ju längre bort från stora parkeringen man kommer. Utom längs med stigarna som går uppe på krönen, där verkar det vara en hel del folk.

En möjlighet om du vill vara någorlunda ensam är att du är där tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Då är ljuset dessutom lite mer inbjudande, tycker jag.

En plats jag tycker du inte bör missa är Hjortsprånget: en utstickande klippavsats där man kan sätta sig och få en schysst vy ut över området. Har man anlag för svindel bör man dock inte gå ut på avsatsen...

Om du kan tänka dig ett lite större område finns också Odensjön i närheten: en nästan cirkelrund sjö med branta ravinkanter som leder ner vattnet till den.

Lite längre bort (på andra sidan om Röstånga) finns Jällabjär (stavning?), en sedan länge slocknad vulkan som ligger i ett naturskönt område.

Jo, stället är ju nationalpark eller reservat. Så det finns en liten folder om stället som antagligen är gratis. Ring till Naturum så kan du säkert få en hemskickad.

Kollade också på kartan för veta vad du frågar om ;)

Ja, Skäralid är det som kallas Naturum.

Ja, gångvägarna är skyltade med olika färger, troligen samma som på kartan.

Ja, de flesta lederna går en runda för att sedan komma tillbaka till startpunkten. Du får helt enkelt hålla koll på kartan ;)

Nja, det är kanske inte så många fotogarfer med stativ utan snarare många barnfamiljer, där barnen ibland kan var väldigt nyfikna och närgångna.

ja då ska nog till och med jag klara av att hitta :) perfekt med färdiga rutter liksom. Jag får gå dom längsta rutterna så kanske jag slipper många av barnen. dom brukar ju inte orka gå så långt :)

Jag var där i höstas och fick fina bilder, mycket tack vare höstens praktfulla färger.
Kan verkligen rekommendera stället. Men ta god tid på dig att strosa runt.

japp, jag tror jag kommer dit på eftermiddagen så då tar jag väl en runda eller två då. sen sover jag i bilen för att snabbt kunna ta mig ut tidigt på morgonen för att fota. sen kan jag stanna hela dagen om det är så,, jag antar att det räcker för att se ganska mycket?

Den "stora" parkeringen är den som du kommer till direkt från väg 108 mellan Röstånga och Ljungbyhed (kolla på tex kartor.eniro.se). Det finns fler parkeringar, men detta är den som används mest. Det är också där du hittar Naturum och lite info. Dessutom restaurangen, om du nu vill äta där.

Ett tips är att du försöker ta dig bort från de spångade stigarna snabbt, du kommer inte att få vara ensam annars. Enkelt uttryckt så är det mindre folk ju längre bort från stora parkeringen man kommer. Utom längs med stigarna som går uppe på krönen, där verkar det vara en hel del folk.

En möjlighet om du vill vara någorlunda ensam är att du är där tidigt på morgonen, eller sent på kvällen. Då är ljuset dessutom lite mer inbjudande, tycker jag.

En plats jag tycker du inte bör missa är Hjortsprånget: en utstickande klippavsats där man kan sätta sig och få en schysst vy ut över området. Har man anlag för svindel bör man dock inte gå ut på avsatsen...

Om du kan tänka dig ett lite större område finns också Odensjön i närheten: en nästan cirkelrund sjö med branta ravinkanter som leder ner vattnet till den.

Lite längre bort (på andra sidan om Röstånga) finns Jällabjär (stavning?), en sedan länge slocknad vulkan som ligger i ett naturskönt område.

japp tanken är att jag ska vara ute lite senare på kvällen samt upp tidigt tidigt på morgonen, då borde dete va mycket mindre folk.

Hjortsprånget låter intressant, det ska jag kolla upp,, men ligger det utanför parken menar du? eller är det en del av söderåsen?

Jo, stället är ju nationalpark eller reservat. Så det finns en liten folder om stället som antagligen är gratis. Ring till Naturum så kan du säkert få en hemskickad.

Det ska jag absolut göra.. Kan ju vara mycket användbart, speciellt om det förljer med en karta över området.
bra tips

japp tanken är att jag ska vara ute lite senare på kvällen samt upp tidigt tidigt på morgonen, då borde dete va mycket mindre folk.

Hjortsprånget låter intressant, det ska jag kolla upp,, men ligger det utanför parken menar du? eller är det en del av söderåsen?

Det är en del av parken. Vad jag minns så är det ganska välskylltat dit.

Edit: det finns en någorlunda användbar karta på http://www.soderasensnationalpark.s...ctionDocuments/trycksaker/karta m info sv.pdf

På den syns den "stora" parkeringen enkelt: det är där det står "naturum Söderåsen". Strax sydväst om denna text står det, med mindre bokstäver "Hjortsprånget" bredvid en vit blaffa som skall indikera utsikt.

Tackar för det, då ska jag absolut ta mig en tur dit också.

Finns det matställen inne i parken? Eller nån kiosk så man kan köpa något att dricka, eller måste man ta med sig mat och dricka Så man klarar sig ?

tackar.. Tror dock att jag formulerade mig lite fel. Det jag mest ville veta var om det finns något fikaställe längs lederna? dockså är det väl aldrig speciellt långt att gå tillbaka till skäralid.
lite dåliga öppetider bara tycker jag.

eftersom jag ska spendera natten där så hade det varit bra med nåt ställe jag kunde äta på på kvällen, finns det något sammhälle i närheten av parken?

tackar.. Tror dock att jag formulerade mig lite fel. Det jag mest ville veta var om det finns något fikaställe längs lederna? dockså är det väl aldrig speciellt långt att gå tillbaka till skäralid.
lite dåliga öppetider bara tycker jag.

eftersom jag ska spendera natten där så hade det varit bra med nåt ställe jag kunde äta på på kvällen, finns det något sammhälle i närheten av parken?
I Skåne är det väl inte långt till något, utom möjligtvis till resten utanför Skåne.

Du behöver inte sova i bilen. Det gratis att sova i Liagården och Dalbecks. Där finns våningssängar och toalett. http://www.soderasensnationalpark.se/Sv/rasta,-ata-och-sova/Pages/overnattning.aspx
Vi (3 familjer) hyrde Killahuset en natt för 500kr förra året.

Ta med mycket vatten på dina vandringar, det är mycket branter och jobbig terräng. Den blåa rundan + kopparhatten är 7km lång (har jag för mig) Den tar 3 timmar att vandra runt, så jobbig terräng är det.

Solen kommer gå upp i linje med ravinen så du kommer kunna fota soluppgången från harsprånget. Kolla här http://jekophoto.eu/tools/twilight-calculator-blue-hour-golden-hour/index.php

I ravinen bort mot Liagården är det extremt grönt med höga ormbunkar överallt och en grön lövhimmel av bok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar