Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver snabb hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Ska troligvis köpa en systemkamera idag på mellandegsrean och jag behöver snabb hjälp!

Funderar på att köpa Canon eos 400D men undrar om man akn ta bra bilder uta att använda sig av stativ med den? Kommer ta mycket macro biler och så. Eller borde jag köpa nån annan med bildstabilisator? vilken isf?
 
Vist kan du ta bra bilder med Canon. Bildstabiliseringen har du nytta av vid lite längre slutartider, ca tre steg mer, jämfört med utan stabilisering.
Dessutom så kommer objektiv från tredjepartstillverkare med inbygd optisk stabillisering till överkomliga priser för Canonkameror. Sigma har t,ex kommit med ett 18-200 mm, och fler kommer säkert.
Kommer du sen upp i slutartider runt halvsekunden, och du går in på lite telebrännvidder måste du ha stativ om du vill undvika skakoskärpa.
Ska du fota mycket macro, ja då är nog stativ att föredra oavset vilken kamera du har, skakoskärpa på macro märks ju direkt.
Tror inte inbyggd stabilisering gör så stor nytta då.
Fördelen med Canon är att det finns en uppsjö med väldigt bra begagnade objektiv. Och objektiv bevarar ju sitt värde ganska länge. De klarar mer än ett kamerahus så att säga.
När jag köpte min första digitala systemkamera stod valet mellan Sony Alpha 100 och Canon, det blev Canon. I början var jag tveksam till valet, idag ångrar jag ingenting.
 
Senast ändrad:
Jag har frågat runt mycket på olika sidor samt läst en hel del recensioner.

Det viktigaste är att kameran känns bra för just dig. Pröva dig fram i butiken. Givetvis kan jag inte låta bli att tipsa om en kamera...Samsung GX-10. Fick själv det tipset, det är samma kamera som Pentax K10D men till ett bättre pris.

Jag själv kommer troligtvis att köpa en Sony a700.

Lycka till!

/J
 
Vad tycker ni om valet?

Har köpt en kamera nu. det blev en Nikon D80.
Hade jättesvårt att välja mellan den och canon 400D, men valde den för att greppet kändes stabilare.

Vad tycker ni om mitt val? Jag har aldrig haft en stystemkamera förr men jag fotar däremot med systemkamera på skolan.

Läste nyss på recensioner att det är många som fått problem men sin Nikon D80, hur stor risk är det att jag cokså får det?
 
Grattis till en ny kamera!

Jag ska köpa i veckan...

Tror du kommer bli helnöjd med D80:n. Det finns alltid måndagsexemplar, men de är garanterat få.

/J
 
Re: Vad tycker ni om valet?

SantaPola skrev:
Har köpt en kamera nu. det blev en Nikon D80.
Hade jättesvårt att välja mellan den och canon 400D, men valde den för att greppet kändes stabilare.

Vad tycker ni om mitt val? Jag har aldrig haft en stystemkamera förr men jag fotar däremot med systemkamera på skolan.

Läste nyss på recensioner att det är många som fått problem men sin Nikon D80, hur stor risk är det att jag cokså får det?

Lycka till Sara!
Jag har också en D80 och jag är nöjd. Det svåra är kanske att välja objektiv. Jag har 18-135, 50, 55-200 och en gammal MF 180mm f:2.8. Den stora fördelen jämfört med kompakter är alla tillbehör tex blixtar och att manuell fokus är ett bra alternativ. Man lär sig att autofokus inte fungerar på alla motiv. Om det saknas kontrast så är det svårt för alla kameror- men då gör man det manuellt.
Det är gott om begagnade MF objektiv med AI eller AIS och ibland är priset OK.
 
Re: Vad tycker ni om valet?

SantaPola skrev:
Har köpt en kamera nu. det blev en Nikon D80.
Hade jättesvårt att välja mellan den och canon 400D, men valde den för att greppet kändes stabilare.

Vad tycker ni om mitt val? Jag har aldrig haft en stystemkamera förr men jag fotar däremot med systemkamera på skolan.

Läste nyss på recensioner att det är många som fått problem men sin Nikon D80, hur stor risk är det att jag cokså får det?

"She has joined the yellow side nooooooooo"
 
Re: Vad tycker ni om valet?

SantaPola skrev:


Läste nyss på recensioner att det är många som fått problem men sin Nikon D80, hur stor risk är det att jag cokså får det?

Inte större risk än att du får problem med något annat du köper. Läs rescensioner för andra modeller också så ska du se att världen vimlar av missnöjda människor överallt. Folk som får fel på sina kameror klagar mer än de som är nöjda med sina. Varför gräva ner sig i missär redan nu? Ut och fota och var glad istället för att du köpt bästa möjliga kamera för dina pengar! Om 4 år kan du säkert skriva om hur mycket problemfria bilder du tagit och att du fortfarande är nöjd med kameran :)
 
Naturligtvis gjorde DU det rätta valet. Kameran kändes ju bra för DIG, det är ju DU som skall använda den och ha den med DEJ.
Tekniskt sett är ju (de större) fakrikaten ganska lika.
Lycka till och hoppas att få se några bilder på FS i framtiden.

/Arne
 
Freddie Boy skrev:
...Köp annars nya numret av tidningen Foto, där testar dom Systemkameror.
Hmmm, om du menar "48 testade systemkameror" så är det mer än guidad tur på tekniska museet än ett konsumentupplysande test... Det är andra gången på mindre än ett år de fyller ut tidningen med alla systemkameror de testat sen sekelskiftet och slagit upp det stort på förstasidan. Skåpmat så det stänker om det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.