Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd och tycke ang. D70s eller D200

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Hade bestämt mig för att köpa en D70s men så började jag läsa om D200 och diverse tester och dylikt överallt på nätet (har även plöjt igenom massa trådar här)

Så då är frågan vad jag skall satsa på.

Det D70s paketet jag tänkt köpa var följande.

D70s med kitobjektivet
Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG APO Zoom Macro Super II
Nikon Speedlight SB-800

Tills tankarna om D200 dök upp.

D200 har ju onekligen sina fördelar...
Frågan är då

Ska man ta sina slantar och köra på en D200 och försöka hitta 1 objektiv till den (kom gärna med tips, tror ni ungefärligt vet vad jag letar efter)
och sedan köpa blixt etc. under årets gång när man får råd?

Tackar på förhand
 
Ingen som hade några tankar synpunkter på min undran...

Om vi säger såhär då. Vad för objektiv bör jag satsa på för att inte häva D200ans kvallitér jämförande D70s + kitobjektivet?
 
För det första; hur mycket pengar är du villig att spendera? Det är ju jäkligt mycket dyrare med en D200 (bara huset) än D70 + objektiv.

Sen förstår jag inte hur du vill jämföra D200 + ETT objektiv med D70 med brännvidder från 18-300mm.
 
Pengarna som finns att spendera är det jag skrev ovan.

Det paketet jag skrev ihop om D70s med tillbehör eller en D200 med 1 objektiv.

Visst blir D200 + 1 objektiv dyrare har jag klurat ut men.

Om du läser mitt andra inlägg så är det en lins motsvarande den som följer med i kittet till D70s som säljs som jag var ute efter till D200.
Fast ett motsvarande då för att inte försämra funktionerna asevärt i en D200.
 
Tja, frågan är väl närmast om du omedelbart behöver blixt eller behöver tillgång till längre brännvidder. Om det är så är ju svaret enkelt. Då är ju en D200 utan dessa tillbehör inte ett fungerande verktyg.

Om blixt och telezoom är tillbehör som du är lite småsugen på men inte ser som kärnan i ditt fotograferande, då blir det ju annorlunda. I det läget skulle jag personligen välja D200. Det är en kamera där tekniken kommit så långt att den är hyfsat jämbördig med en småbildskamera för film. Så chansen är att du kan vara nöjd med den längre tid och att den därför blir billigare i längden.
 
Vad ska du fota? Du måste ju välja bort en del brännviddsomfång, och skippa blixten om du ska välja D200 antar jag.
Det du kan göra är ju att köpa de objektiv och tillbehör du vill ha, och köpa ett begagnat D70-hus tills vidare. Då får du se om du tycker att det räcker.
 
D70:n med de tillbehör du räknar upp kommer ju att ge ett ganska mångsidigt paket. Behöver du de längre brännvidderna är det ju, som Jim skriver, inte mycket att be för.

Man får åxå tänka på att för att du ska kunna tillgodogöra dig den högre upplösningen osv som D200 har så måste du ha mycket bra objektiv.

D200 har givetvis andra fördelar åxå, som tex at den är vädertätad. Det finns ju betdyligt mer möjligheter att ställa in kameran så att du får den som du vill ha den osv osv.

Men med en given budget, som i detta fallet är ganska begränsad, så får du onekligen mer valuta för pengarna om du köper D70, förutsatt att inte D200 har någon funktion som du "måste" ha.

En annan aspekt är ju åxå att det är väntetid på D200. Står man inte redan i kö så kan man nog räkna med att få vänta ett tag. En D70 kan du nog få hem tämligen omgående så att du kan börja fota.
 
Glöm inte att räkna på vad minneskort, eventuella skydds UV-filter, kameraväska och kortläsare kostar. Det blir snabbt några tusenlappar till.
Man måste köpa så mycket mera än bara kamera hus och objektiv för att det skall bli komplett.

Jag hade nog precis som Robert siktat på en beg D70 för de bör komma fram nu när alla skall uppgradera. Och satsat pengarna på optik.

Jag är av meningen att det är roligare att fotografera med ett enklet kamerahus med ljusstark optik istället för med ett bra hus med ljussvag kitoptik.
Tyvärr så blir det ofta tvärt om när man går i köpetankar, man satsar allt på huset och sedan blir optik för det lilla man har kvar av pengarna.
 
Tack för Era synpunkter.

Det är det som är lite av min fråga, hur pass bra lins behöver jag för att inte försämra D200an. dvs hur mycket behöver jag lägga ut på linsen till en D200 om man ska ha jämförlig som objektivkittet till D70s är.

Fördelarna med D200 jag ser att jag drar nytta av såhär direkt är: Högre antal pixlar, snabbare serietagning och framförallt mer tätad.

Skulle kunna tänka mig att klara mig med ett objektiv motsvarande bränvidden i det som är till D70s-kittet då jag får en bättre "ny" kamera som jag får uppdatera mer när pengar finns.

Hade tänkt göra en investering som håller ett par år och är rädd för att om jag köper D70s så kanske jag ångrar mig i ex. höst att varför tog jag inte "den".
 
Är väl oftast tvärtom, varför valde jag denna ljussvaga glugg? Nu kan jag ju inte fota i kyrkan, eller inomhus eller sport med korta slutar tider osv. skillnaden mellan 3-5 bilder per sekund märker man nog bara av om det är väldigt mycket sport och action. Det är väldigt personligt, jag tar t.ex en stor del av mina bilder på stativ med 2-timer, väldigt få bilder är tagna med sekvens om 3 bilder/s.
Till en D200 så ser jag ingen anledning till att köpa objektiv som inte ligger i klassen 3-5' eller högre. Det är som att sätta regummerat på en Ferrari.
 
Okey, har du/ni något tips på ett objektiv till D200 då i hyffsad prisklass helst då som har ungefär samma brännvid som d70kitet, dvs.18-70.


Lutar desvärre mer och mer åt en D200 med avbetalning detta...

Hur länge skulle ni tippa att en D200 "håller måttet", dvs innan man känner att nu vill jag inte ha den här gamla skrutten mer. (Måste ha något fint argument till damen hemma här)
 
Per:
Jag syftade iofs inte på en begagnad D70, jag skriver mest D70 (utan s) då de helt enkelt är så lika och egentligen inte har mycket skillnader i praktiken.

Magnus:
Det handlar ju, som Per skriver, mycket om smak och vad man har för behov.
Jag har haft min D70 sedan sommaren 2004 och känner inte precis något sug efter att uppgradera. Visst skulle jag kunna vänja mig vid tanken att ha en D200 i kameraväskan, men det jag längtar efter är ljusstarkare optik och inte ett ballare kamerahus.
Jag har inget behov av den extra upplösningen (50x75cm räcker gott för mig) eller snabbare sekvenstagning (fotar sällan action/sport).
Vädertätning hade varit bra att ha, men det går ju att jobba runt det, om man inte har det (plastpåsar finns i affären) osv osv.

Edit:
Faktum är att 18-70:n är bra. Det som saknas den är ljusstyrkan. Om du inte behöver mer ljusstyrka så kan du sätta den på en D200 utan att skämmas.
 
Man lär ju knappast få sämre bilder med D200:an än med D70:n med samma objektiv, så jag förstår inte riktigt det där med att man måste ha dyrare objektiv på en dyr kamera. Att man sen inte utnyttjar den till fullo är en annan sak.
 
mais skrev:
Hade bestämt mig för att köpa en D70s men så började jag läsa om D200 och diverse tester och dylikt överallt på nätet (har även plöjt igenom massa trådar här)

Så då är frågan vad jag skall satsa på.

Det D70s paketet jag tänkt köpa var följande.

D70s med kitobjektivet
Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG APO Zoom Macro Super II
Nikon Speedlight SB-800

Tills tankarna om D200 dök upp.

D200 har ju onekligen sina fördelar...
Frågan är då

Ska man ta sina slantar och köra på en D200 och försöka hitta 1 objektiv till den (kom gärna med tips, tror ni ungefärligt vet vad jag letar efter)
och sedan köpa blixt etc. under årets gång när man får råd?

Tackar på förhand

Allt beror på vad du skall fotografera för något, och i vilka miljöer. Berätta!
 
mais skrev:
...hur pass bra lins behöver jag för att inte försämra D200an. dvs hur mycket behöver jag lägga ut på linsen till en D200 om man ska ha jämförlig som objektivkittet till D70s är...

D200 behöver en bra lins för att ge dess pixlar dess rätta värde. D70 nöjer sig men en något sämre lins för att ge dess pixlar sitt rätta värde, men...

... en superskarp lins på D200 är inte en förutsätting för att resultatet skall bli jämbördigt med D70, det är en förutsättning för att låta D200´s sensor komma till sin rätt. Det är en förutsättning för att visa bilder som en D70 aldrig kan visa.
 
Problemet med sämre objektiv är att dom funkade perfekt åt min D100 och D2H, men då jag bytte till D2x uppenbarade sig kraftig CA med en del objektiv, och diverse andra skärpedeffekter som inte syntes förut.
T.ex. mitt AF Nikkor 300 2,8 duger inte riktigt på full öppning längre (mjuk, ful CA). Däremot AF-S modellen funferar klanderfritt.
Jag har nu sett att vid objektivköp så bör man provfota på kamerahuset man tänker använda det till.

/Leif
 
leffep skrev:
Problemet med sämre objektiv är att dom funkade perfekt åt min D100 och D2H, men då jag bytte till D2x uppenbarade sig kraftig CA med en del objektiv, och diverse andra skärpedeffekter som inte syntes förut.
T.ex. mitt AF Nikkor 300 2,8 duger inte riktigt på full öppning längre (mjuk, ful CA). Däremot AF-S modellen funferar klanderfritt.
Jag har nu sett att vid objektivköp så bör man provfota på kamerahuset man tänker använda det till.

/Leif

Gissa om jag i samband med köpet av D2X renodlade min objektivpark...

Inte för att D2X måste ha bra optik, utan för att det är ett krav för att åtnjuta vad D2X kan ge.
 
Arleklint skrev:
Gissa om jag i samband med köpet av D2X renodlade min objektivpark...

Inte för att D2X måste ha bra optik, utan för att det är ett krav för att åtnjuta vad D2X kan ge.

Håller med fullt ut. Det jag blev förvånad över var att mitt AF 300 2,8 plötsligt gav ful CA. Jag har provat ett annat ex. och det betedde sig lika illa. Och t.ex. Sigma 28-70 2,8 betedde sig plötsligt bedrövligt.
Men problemen är åtgärdade med nya inköp av objektiv.

/Leif
 
Makten skrev:
Man lär ju knappast få sämre bilder med D200:an än med D70:n med samma objektiv, så jag förstår inte riktigt det där med att man måste ha dyrare objektiv på en dyr kamera. Att man sen inte utnyttjar den till fullo är en annan sak.

Det har ju, som Janne och Leif säger, visat sig att objektiv som presterat förhållandevis bra på tex D70 eller D100 uppvisar CA på tex D2X.
Om man får liknande fenomen på D200 är ju självklart, det sitter ju en helt annat sensor i D200 som inte ens är av samma typ

Men främst så är det ju som du är inne på att det ska till ett bättre objektiv för att en sensor med högre upplösning ska komma till sin rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.