dumbo skrev:
Det har ju, som Janne och Leif säger, visat sig att objektiv som presterat förhållandevis bra på tex D70 eller D100 uppvisar CA på tex D2X.
Om man får liknande fenomen på D200 är ju självklart, det sitter ju en helt annat sensor i D200 som inte ens är av samma typ
Men främst så är det ju som du är inne på att det ska till ett bättre objektiv för att en sensor med högre upplösning ska komma till sin rätt.
Skillnader i kromatisk aberration beroende på sensorn skulle nog bli
mindre hos D200:an om man kollar vid
samma utsnitt på skärmen, om du förstår vad jag menar. Man kan ju inte jämföra 100% förstoringsgrad rätt av, eftersom upplösningen är olika, och man kommmer ju "närmare" vid 100% med D200, varför defekter syns bättre. Annars har den ju ett effektivare filter framför sensorn, och om optiken är densamma så låter det mycket otroligt att den kromatiska aberrationen skulle öka vid samma bildstorlek.
D2X ska vi ju inte tala om. Där kommer man ju ännu närmare vid 100% förstoring, och det är klart att man då tycker att felen är större, fast de egentligen inte alls är det.
Optikens egenskaper ändras inte ett dugg beroende på sensorn, kan man väl säga.
Men visst, det kan verka korkat att inte välja ett bättre objektiv till en bättre kamera, men personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig D200:an med D70:ns sensor. Det är inte där den största vinsten ligger skulle jag tro, utan i funktionerna och ergonomin. När behöver man egentligen 10 megapixlar som hobbyfotograf?