Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd med att välja digitalkamera för under 2000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Revoine

Medlem
Hej. Hade tänkt och köpa en digitalkamera (ej digital systemkamera) för runt under 2000 kr, inte för att fota något speciellt utan bara för att ha så att jag kan fota lite då då när man är på semester eller bara för skojs skull.

Har då kollat runt lite och spanat in Sony CyberShot DSC-W55 och Pentax Optio A20. Så kan någon rekommendera och berätta lite om kameror som är i samma klass som det jag nämnde samt helst under 2000 kr som sagt.

Alltså, de bästa digitalkamerorna för runt 2000 eller under, helst med högt antal megapixlar.

Det här värkar vara en rätt professionel sida som verkar syssla mest med systemkameror och så men kunde inte hitta någon annan att fråga på.

Tack på förhand!

Sysslar folk bara med systemkameror här eller?
Jag har gjort jämfört kameror och forskat lite men behöver gärna råd av er här.

Hej Alexander. Det finns massor, massor, massor av olika typer av kameror i den prisklass, därför är det svårt att ge allmäna råd. Det är också därför som folk inte svarar tror jag. Två alternativ finns:
1. Gå igenom olika forum här på sidan samt kolla vilka kameror som folk är allmänt nöjda med. Det är den säkraste vägen. Be därefter din lokala fotohandlare om att få prova några alternativ.

2. Ta mitt råd och köp en Canon eller Nikon.

Slut på meddelandet.

Mitt bästa tips är skit i pixlarna. 4000 är skit bra för en vanlig kompakt! Precis lagom. När jag använder min kompakt kamera så fotar jag på runt 1000p. Pixlarna har väldigt lite med bildkvaliteten att göra utan mer storleken på bilderna. Sony cybershot ska ju funka bra vad jag vet.

Den Kodaken har helautomatiska, halvautomatiska och fullständiga manuella inställningar av slutartid och bländare om inte websidan ljuger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar