Annons

Behöver olika RAW filer för test

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Jag sitter och knåpar på en programvara som hanterar RAW filer. Språket är C# om likasinnade har nåt intressant att dela med sig av.

För att kunna verifiera att jag är på rätt spår skulle jag behöva RAW filer från lite olika kameror.

Jag har redan från Canon 20D & 30D, så snälla maila en RAW fil och svara i inlägget från vilken kamera.

Det räcker med en eller två från varje kamera. Motivet har ingen som helst betydelse.

Jag skulle vilja publicera testfilerna på min hemsida (för andra utvecklare att använda) jag hoppas det är ok.

Maila till: [email protected]
 
Vid vilka ISO vill du ha dem? Det viktiga brukar ju vara hur de hanterar brus vid höga ISO, där kamerorna oftast är mycket bättre (JPG) än vad RAW-programmen är.
Jag skulle kunna bidra med en drös bilder från Nikon D50 och D200.

Edit: RAW-filerna från D200 är nog för stora för att jag ska kunna maila dem förresten (ca 15 meg).
 
Senast ändrad:
Jag kommer i första steget inte ge mig på själva bilden (jo jag vet att det är tråkigt). Jag skriver en TIFF Parser. Kod som kan läsa ut allt data ur RAW filen som uppfyller TIFF standarden.

Så steg ett är att få tag på alla olika bitar av data som finns i filerna. Hur datat är lagrat på olika sätt beroende på kamera & tillverkare och jag vill verifiera att jag hanterar formatet korrekt.

Angående stora filer... ja kanske du kan splitta upp den i tre RAR filer.

Men blir det för stort får det vara, jag är tacksam för det jag kan få tag på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.