Annons

Behöver mitt Nikkor 35mm 1.8G justeras?

Produkter
(logga in för att koppla)

jessicahbergman

Ny medlem
Hej!

Jag äger ett Nikkor 35mm 1.8G tillsammans med min Nikon D7000 sedan ett par år tillbaka och tycker att enda sedan jag fick objektivet att det får till skärpan lite sådär. I mitt tycke blir inte bilderna helt skarpa och jag vet inte om det är jag som är ovanligt kräsen, eller om det faktiskt är så att det behöver justeras. Jag behöver er hjälp för att ta reda på om så är fallet och undrar hur skulle ni gå tillväga för att ta reda på detta? Alla tips godtages tacksamt :)

Tack på förhand!

Blir det skarapare om du ställer om till live view?

Sätt upp tre föremål diagonalt från kameraplanet, du fokuserar på det mittersta med en AF punkt och använder största öppning, vad detta ska visa är att det är skarpt på den mittersta och att det är lika oskarpt på den främre och bakre. Du kan behöva justera avstånd på de tre objekten så att testen ger bäst

Ett annat sätt är att ta en sedel och tejpa fast den och ta igen med AF en punkt största öppning. Ta några bilder, du ska kunna tyda ganska mycket av de fina linjer det finns i tex ett öga.

Gå in i menyn där du kan finjustera AF, sätt den på tex +10 och ta likande bilder som tidigare, zooma in och se om de är bättre eller sämre, du kan testa med -10 också, sedan får du prova dig fram till vilken inställning som ger bäst skärpa och spara detta

Blir det skarapare om du ställer om till live view?

Sätt upp tre föremål diagonalt från kameraplanet, du fokuserar på det mittersta med en AF punkt och använder största öppning, vad detta ska visa är att det är skarpt på den mittersta och att det är lika oskarpt på den främre och bakre. Du kan behöva justera avstånd på de tre objekten så att testen ger bäst

Ett annat sätt är att ta en sedel och tejpa fast den och ta igen med AF en punkt största öppning. Ta några bilder, du ska kunna tyda ganska mycket av de fina linjer det finns i tex ett öga.

Gå in i menyn där du kan finjustera AF, sätt den på tex +10 och ta likande bilder som tidigare, zooma in och se om de är bättre eller sämre, du kan testa med -10 också, sedan får du prova dig fram till vilken inställning som ger bäst skärpa och spara detta

Sjukt bra svar, tack! Ska försöka mig på detta. Och ja, det blir skarpare när jag ställer om till Lv. Prövade det alldeles nyss och där blev det extra tydligt att det är oskarpt utan Lv. Vilken räddare i nöden du är. Återkommer om det blir några konstigheter. Tack igen! :)

Fint, eftersom det är bättre i LV, så ska det säkert gå att fintrimma. Kanske ska du testa först med en sedel om du är bekväm med den metoden så ser du nog trydligare eventuella avvikelser.

Om du justerar in mot tre föremål, så är det bra om dessa har något text, tex tre kryddglasburkar, du kan såklart även justera in AF i denna test

Fint, eftersom det är bättre i LV, så ska det säkert gå att fintrimma. Kanske ska du testa först med en sedel om du är bekväm med den metoden så ser du nog trydligare eventuella avvikelser.

Om du justerar in mot tre föremål, så är det bra om dessa har något text, tex tre kryddglasburkar, du kan såklart även justera in AF i denna test

Det kanske är en dum fråga, men vart hittar jag finjusteringen för AF? Har letat lite men blir så snurriga av alla olika inställningar. Tack för att du tar dig tid att hjälpa och svara på mina frågor!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar