ANNONS
Annons

Behöver man verkligen vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

lgklotet

Medlem
Ska precis till att köpa min första DSLR och har siktet inställt på Nikon D90 med 16-85 objektivet. Men sen inser jag att den inte är vädertätad..

Jag vet inte hur viktigt vädertätning är här i Sverige men jag kommer huvudsakligen att använda kameran i Singapore. Där råder mer eller mindre tropiskt klimat, regnar ofta och luftfuktigheten är hög.. plus att jag kommer röra mig mycket mellan luftkonditionerade utrymmen till icke-luftkonditionerade => kondens.

Så vad är eran erfarenhet? Behöver jag en vädertätad kamera (tänker främst Pentax K20D), kommer en Nikon D90 braka ihop efter en månad?

Hmmm... Vad tror du, finns det nån annan fotograf i Singapore som lyckas ta bilder med en kamera som inte är "vädertätad"? ;-)

Allvarligt talat så är diskussionen om "vädertätning" ibland lite överdriven. "Vanliga" kameror tål en hel del, de är ju (precis som t ex en bil -- vem har hört talas om vädertätade sådana?) gjorda för att användas. Och hur ofta stöter man på någon som haft väderproblem med sin kamera? Jag kan t ex bara påminna mig ett inlägg om saken på FS -- en Canon 40D, tror jag, som fick kortvariga problem i en extrem situation i Amazonas.

Jag tror nog en D90 kommer att funka utmärkt även i Singapore!

Är man bara försiktig och undviker att det regnar mängder av vatten på kamera hela tiden så är det inga problem. Du kan tillverka ett enkelt regnskydd av en plastpåse.
//Stanislav

Tack för alla svaren!

Jag ska väl förtydliga lite, det som jag mest är orolig över är kondens när man går från luftkonditionerat till icke-luftkond. men som ErlandH säger, det måste finnas folk i Singapore som använder kameror utan problem..

Och om det dessutom är som ni säger, att det är sällsynt med folk som har haft fuktproblem med sina kameror så är det väl bara att slanta upp och se glad ut. Tack för den snabba hjälpen allihop!

Jag misstänker faktiskt att de flesta bilar är vädertätade, annars skulle det ju regna in i dem och de gör det vanligtvis inte.
Nej, bilar är vanligtvis inte vädertätade. Visserligen kanske det inte tränger in så mycket vatten i själva kupén, men det är å andra sidan inte där bilens vitala delar finns.

Jag släpade runt min D80 på en kall, blöt och synnerligen blåsig tälttur i Patagonien. Vid ett tillfälle hände inget när jag slog på den, men jag slog av och på den igen, och sedan var den som vanligt.

Den har också fått en del blötsnö på sig som smält ytterligare när jag kommit in. Inga problem med det heller.

Jag tror också att du kan köpa en D90 utan att oroa dig.

Hittade lite info på ett fotoforum från sagda nation...

Det verkar som att var och varannan person äger DSLR och att man inte oroar sig för vädertätning.. MEN.. de flesta verkar förvara sin utrustning i "dry cabinets"..

Jag har ingen aning om vad det är för ngt.. antar att det är en väldigt, väldigt torr låda :-D

Använder man sånt i Sverige? Jag har iaf aldrig hört talas om det? (Men så är jag ju lite noob på det här)

Om det är kondens man oroar sig för så hjälper inte vädertätning hur som helst. Alla har väl sett hur "vattentäta" klockor kan se ut vid kondens.

/Maverick

Nej, bilar är vanligtvis inte vädertätade. Visserligen kanske det inte tränger in så mycket vatten i själva kupén, men det är å andra sidan inte där bilens vitala delar finns.
Många vitala delar sitter under motorhuven och där motortvättas det med högtryckstvätt utan att det kommer in vatten i alla kabelanslutningar. Studera kontaktdon och elektriskt utrustning så ser du att de är vädertätade. Det är inte själva bilens ytterhölje som är vädertätat, utan de delar som är känsliga. Jag skulle nog vilja påstå att en vanlig bil är mer vädertätad än ett vädertätat kamerahus (som inte tål att tvättas med högtryckstvätt).

Många vitala delar sitter under motorhuven och där motortvättas det med högtryckstvätt utan att det kommer in vatten i alla kabelanslutningar.
Ber om ursäkt för att diskussionen är lite OT nu -- men att motortvätta med högtryck är en riktigt dålig idé. Just eftersom bilen inte är tillräckligt "vädertätad" för att tåla det. Högtryck i motorn är en vanlig orsak till allt från mindre problem med tändstift och fördelardosor (på bilar som är så gamla att de har sådan) till kortslutna databoxar.

Ber om ursäkt för att diskussionen är lite OT nu -- men att motortvätta med högtryck är en riktigt dålig idé.
Visst är det en synnerligen dålig idé, men det görs utan allt för mycket problem. Är du nöjd om vi ändrar exemplet till att skölja av motorn varsamt med en kanna vatten och sedan göra samma med en vädertätad systemkamera. Vad överlever?

Ska precis till att köpa min första DSLR och har siktet inställt på Nikon D90 med 16-85 objektivet. Men sen inser jag att den inte är vädertätad..

Jag vet inte hur viktigt vädertätning är här i Sverige men jag kommer huvudsakligen att använda kameran i Singapore. Där råder mer eller mindre tropiskt klimat, regnar ofta och luftfuktigheten är hög.. plus att jag kommer röra mig mycket mellan luftkonditionerade utrymmen till icke-luftkonditionerade => kondens.

Så vad är eran erfarenhet? Behöver jag en vädertätad kamera (tänker främst Pentax K20D), kommer en Nikon D90 braka ihop efter en månad?

eftersom ordet vädertätad verkar vara så överdrivet vi kan ju ändra vädertätad till att du inte behöver rädd för att spola av en k20d i vasken eller i duschen med full klös,med ett tätat objektiv på förstås.

Är det inte så att alla ni som anser att väderskydd är något helt onödigt (har en kamera utan väderskydd) använder paraply, plastpåse förvarar kameran under jackan vid riktigt dåligt väder?

När det gäller bilar anser nog jag att när bilen brukas sitter de mest vitala delarna i kupén och min bil har då en vädertätad kupé.
Vad har du för bil Erland?

Micke.

Är det ingen som vet hur bra väder skyddet är i pentax k20d jag har försökt hitta något konkret men ingenstans står det vad den klarar. det vore jätte bra om någon här visste eller har provat den i blöta förhållanden . för det är en viktig del för mig då jag nu kollar på en dslr. om jag är och vadar och plurrar i ska vi säga 20 sec klarar den det ? eller om den ligger vid strandkanten i väntan på storlaxen och det kommer ett skyfall fixar den det? om jag givetvis har ett da* monterat

Mvh Jörgen

Är det ingen som vet hur bra väder skyddet är i pentax k20d jag har försökt hitta något konkret men ingenstans står det vad den klarar. det vore jätte bra om någon här visste eller har provat den i blöta förhållanden . för det är en viktig del för mig då jag nu kollar på en dslr. om jag är och vadar och plurrar i ska vi säga 20 sec klarar den det ? eller om den ligger vid strandkanten i väntan på storlaxen och det kommer ett skyfall fixar den det? om jag givetvis har ett da* monterat

Mvh Jörgen

Det finns nog inga riktiga klassningar tyvärr när det gäller kameror.
20 sec under vatten det tror jag inte den klarar, det är stor skillnad på att spola av kameran som jag sett dom gjort med K10:an mot att sänka ner den i vattnet.
Men K10/K20 har nog ett av de bättre "väderskydden", redan den gamla fina LX:en hade ett bra skydd.
Jämfört med t.ex Canon 40D (som skall ha väderskydd ) är det fördel Pentax.
Men som Erland brukar säga om kameran inte är helt tät så rinner det ut lika fort som det rinner in.

Tight Lines
Micke.

Om det är kondens man oroar sig för så hjälper inte vädertätning hur som helst. Alla har väl sett hur "vattentäta" klockor kan se ut vid kondens.

/Maverick

Om klockan hade varit vattentät så hade det inte blivit kondens i den, så vida det inte fanns fuktig luft i klockan från början.

Sedan så undrar jag vad Vädertätning står för. Finns det någon organinsation som kontrollerar kamerorna så att dom verkligen är täta? Eller är det bara att sätta i lite gummipackningar lite här och var, så kan man sen kalla kameran för vädertätad.
Alla kameror tål väl lite fukt. Jag har fotat i regn med min D40x och det hände såklart ingenting. Även om jag inte skulle rekomendera att hålla den under kranen.
Jag anser detta begrepp är lite difust, och skulle inte köpa en kamera bara för att den är vädertätad. Däremot skulle jag kanske tycka att en D300 framstår som tätare och robustare än en D90 och därför välja den ! ? !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar