Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man verkligen satsa på L-optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Carl Zeiss :)

kromatisk aberration skrev:
OK.Raktecknande och skarpt till FF är önskemålet, "oavsett pris" ;)

Då ska du titta på Contax/Zeiss vidvinklar, går att köra med adapter till Canon. Blir dyrt o du tappar AF men bättre kvalitet på dina bildfiler det får du!!
 
Visst finns det optik som är minst lika bra, men vikten av bra optik är viktigare än vad de flesta tror. Det är dessutom ännu viktigare vid digital fotografering än vid analog- för att förklara det skulle egentligen jag behöva rita.. Men alla digitala bilder handlar om lika delar antal pixlar, optisk skärpa och mjukvara dvs att brister en av dessa parametrar så får du inte en lika bra bild. En sensor idag har högre upplösning(flera pixlar) än vad film har och därför behövs skarpare optik. Sen bryts rött, blått och grönt(det som blir en RGB-bild) ljus olika genom glas och eftersom alla oneshot kameror är delvis framräknad information så krävs det så mycket korrekt information som möjligt för att den framräknade informationeen ska bli så bra som möjligt! Vet inte om det blev tydligare eller mer förvirrat-men för att förenkla det så säger jag L-optik eller inte betyder inte lika mycket som att du väljer bra, ljusstark optik( man kan kolla LEDtal mm brukar finnas med i beskrivningarna kring optiken) Tänk på att det du ser på skärmen inte återger hur bilden blir i tryck och en oskärpa du inte upplever i redigeringen kanske ändå syns sen eller i jämförelse med andra bilder.

Lycka till!
 
Tack för intressanta svar!
Jag tänkte på att det finns plug-ins som CSPro till 20D från FredMiranda samt andra Photoshop Actions som skärper bilder så som om de var tagna med bästa möjliga optik.
 

Bilagor

  • lens4cw.jpg
    lens4cw.jpg
    43.3 KB · Visningar: 429
raderad:
Tack för intressanta svar!
Jag tänkte på att det finns plug-ins som CSPro till 20D från FredMiranda samt andra Photoshop Actions som skärper bilder så som om de var tagna med bästa möjliga optik.

Du har nog förstått fel:

CSPro och andra verktyg (USM osv) hjälper bara dig att få bästa skärpan på bilden utifrån den optik som du använt.

De är (tyvärr?) inga magiska verktyg som manipulerar din bild för att simulera bra optik.

Vill du ha "krispiga" bilder skall du satsa på vass optik, inte på kass optik + mjukvara! :)
 
Koka soppa på en spik går inte.

raderad:
Photoshop Actions som skärper bilder så som om de var tagna med bästa möjliga optik.

Helt Fel!

Bilderna skärps ...ja.
Men en bildfil från en billig optik blir ALDRIG som en från en bra optik!!
Du förbättrar ursprunsfilen men kan givetvis inte lägga till något som inte fanns där från start!

Koka soppa på en spik går inte, tyvärr.

Vänligen.

/Janne
 
Janne H skrev:
Imponerande!
Jag har hört att den där 28-75 optiken ska vara bra :), vet du om den håller ända ut i kanterna på en FF-kamera?
Jo, jag är mycket nöjd med det objektivet..använder det väldigt mycket.

Jag kan skicka dig FOTO:s test om du mejlar mig, har därimot själv inte testat det på FF-sensor.

mvh
/Kim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.