Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Behöver man stativfästet till 70-200/4L
- Trådstartare Mafor
- Start datum
rogerjmorell
Aktiv medlem
Det är ju synd att de(Canon) tar så abnormt betalt för den där plastbiten, men det är väl som med motljusskydd på icke L objektiv. Gungor och karuseller....
Jag har ett Manfrotto 488RC4 och det saggar lite när jag låst kulan, irriterande men jag har lärt mig att kompensera.
Det är inga problem med att huvudet inte orkar.
Det bara sjunker ner lite(kanske har jag fel teknik). Kanske hoppas jag för mycket på huvudet. Det finns ju Kirk och Arca att köpa för mycket mer pengar.
Men jag ska nog ändå köpa fästet(när jag inte har andra saker att lägga pengarna på).
Annars tycker jag 70-200 4 är väldigt bra valuta för pengarna.
Jag har ett Manfrotto 488RC4 och det saggar lite när jag låst kulan, irriterande men jag har lärt mig att kompensera.
Det är inga problem med att huvudet inte orkar.
Det bara sjunker ner lite(kanske har jag fel teknik). Kanske hoppas jag för mycket på huvudet. Det finns ju Kirk och Arca att köpa för mycket mer pengar.
Men jag ska nog ändå köpa fästet(när jag inte har andra saker att lägga pengarna på).
Annars tycker jag 70-200 4 är väldigt bra valuta för pengarna.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja. Menar jag.
Inte bara før stativbruk!
Jag menar att bra handhållenteknik ær en teknik dær stativfæstet vilar i vænster handflata. Då har man kontroll øver zoom/fokus med fingertopparna. Kontrollen ær mycket sæmre om man håller hela objektivkroppen i handflatan..
Canons stativfæsten fungerar fint till den teknik jag næmner (førutom 400 2,8 och 600 4,0 som har lite før långt avstånd mellan stativsætet och objektivtuben).
Nikon och Sigma har gjort bort sig totalt med sina stativfæsten, tycker jag. Idiotiska løsningar rentut sagt!
MVH Niclas,
EDIT:
Men om man nu vill att objektivet skall likna den hjortpenis den avbildar så gør man ju rætt i att glømma fæstet,, men det ær enligt mig enda anledningen.
Inte bara før stativbruk!
Jag menar att bra handhållenteknik ær en teknik dær stativfæstet vilar i vænster handflata. Då har man kontroll øver zoom/fokus med fingertopparna. Kontrollen ær mycket sæmre om man håller hela objektivkroppen i handflatan..
Canons stativfæsten fungerar fint till den teknik jag næmner (førutom 400 2,8 och 600 4,0 som har lite før långt avstånd mellan stativsætet och objektivtuben).
Nikon och Sigma har gjort bort sig totalt med sina stativfæsten, tycker jag. Idiotiska løsningar rentut sagt!
MVH Niclas,
EDIT:
Men om man nu vill att objektivet skall likna den hjortpenis den avbildar så gør man ju rætt i att glømma fæstet,, men det ær enligt mig enda anledningen.
BoJohan
Aktiv medlem
Jag tycker inte stativfästet av den här modellen vilar särskilt bra i handflatan, foten är liten och kantig, känns bätte att låta objektivet vila i handflatan direkt.
Att tänka på är att det är risk att det inte funkar något vidare att använda 70-200/4 med stativfästet om man har batterigrepp på kameran (fästet hamnar för nära kamerahuset så att det inte går att montera kameran på en del stativhuvuden, bl a Manfrotto 141RC).
Edit: se denna tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52972
Att tänka på är att det är risk att det inte funkar något vidare att använda 70-200/4 med stativfästet om man har batterigrepp på kameran (fästet hamnar för nära kamerahuset så att det inte går att montera kameran på en del stativhuvuden, bl a Manfrotto 141RC).
Edit: se denna tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52972
Linmajon
Aktiv medlem
Jag håller med om att fästet gör att objektivet vilar mycket bättre i handen. Har använt det med enbensstativ vid racing några gånger. Då skulle jag nog inte vilja vara utan.
Till skillnad från plast-motljusskydden är fästet helt i metall och känns därför aningen mer prisvärt än plastskydden, men visst är det svin-dyrt.
Till skillnad från plast-motljusskydden är fästet helt i metall och känns därför aningen mer prisvärt än plastskydden, men visst är det svin-dyrt.
nikitin
Aktiv medlem
Objektivet är tillräckligt lätt för att man inte skall behöva stativfäste, men jag tycker det underlättar att använda stativfäste för att vrida mellan horisontella och vertikala bilder när man fotograferar från stativ. Utan stativfäste blir man tvingad att luta kulleden och med detta göra en omkomposition.
Tyvärr kostar stativfästet "för mycket", dock så brukar Ffordes och
MXV (båda i UK) ha begagnade att sälja till bra priser med jämna mellanrum.
-- Nicke
Tyvärr kostar stativfästet "för mycket", dock så brukar Ffordes och
MXV (båda i UK) ha begagnade att sälja till bra priser med jämna mellanrum.
-- Nicke
rogerjmorell
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Ok, då får jag benämna det som "metallbiten" när jag ondgör mig i fortättningen.
Man kanske ska fundera på 2.8 varianten, några tusenlappar mer(än 4L + fäste) men med fäste.
En aspekt är ju om man funderar på 400 5.6 L i framtiden (vilket jag tror jag gör när jag skruvar en 70-200 på den fullformatare jag kommer att köpa någon gång)så använder det samma fäste som 70-200 4L(tack Canon).
Mafor
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Det lutar nog åt ett fäste.
Men efterssom jag arbetar på ett företag med mycket tillverkning i Asien så kan jag gissa vad de batalar för fästet och då bär det i mot att köpa det. Canon har fiiiiina marginaler på detta! Kanske därför det säljer 70-200 så pass billigt ändå... för att dom räknar med att många köper till fästet.
Kanske begagnat är ett alternativ...
Det lutar nog åt ett fäste.
Men efterssom jag arbetar på ett företag med mycket tillverkning i Asien så kan jag gissa vad de batalar för fästet och då bär det i mot att köpa det. Canon har fiiiiina marginaler på detta! Kanske därför det säljer 70-200 så pass billigt ändå... för att dom räknar med att många köper till fästet.
Kanske begagnat är ett alternativ...
BoJohan
Aktiv medlem
Mafor skrev:
Fästet är tillverkat i Japan och där är väl inte löneläget så lågt precis? Men visst, marginalen är nog väl tilltagen i alla fall.