Annons

Behöver man stativfäste till EF 70-200/4 L IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har bestält en ny 70-200 4 L IS efter såååå många timmar läsning och genomgång av alla recensioner. Jag har Canon EOS 40D med batteriegrepp på, så huset väger mer än objektivet.Min fråga är om jag behöver stativfäste eller kan jag montera huset på statviet direkt. En pirat stativfäste är inte dyrt (400 kr). Tacksam synpunkter.

Tack för på för hand
David
 
Jag föredrar alltid att använda stativfäste i de fallen man kör systemet på stativ. Systemet ballansear bättre på stativet.
 
Det fungerar absolut att använda kamerans stativfäste. Jag kör 40D (utan batterigrepp) och 70-200/4L IS.
Jag hade lite problem med att kameran sänkte sig marginellt efter jag skruvat åt kulleden (Manfrotto 488 RC2). På bilder där jag var mycket noggrann med utsnittet fick jag alltså sikta lite högt för att hamna rätt när jag släppte kameran. Oftast var det inget jag märkte av, märks såklart mest på 200mm.

Efter något år köpte jag ett piratfäste och nu känns balansen bättre, men som sagt _behöver_ man inte ett objektivfäste på ett så pass lätt objektiv förutsatt att man har ett bra stativ.
Mitt tips är att köpa till det i efterhand om du tycker att du saknar det.

PS. Hoppas du blir nöjd med din nya telezoom, jag är i alla fall grymt nöjd med min! :)
 
Senast ändrad:
Behöver man stativfäste till EF 70-200/4 L IS?

Jag satt och funderade över det själv?
Men 1490spänn, gjorde ont kan jag säga,,,
Men nu sitter jag med ett fäste!

IS+stativ? sägs att "alla" IS/VR/SSS/OS söker skakningar när den sitter på stativ & när den gör det blir det skakningar! Och den kompenserar för något den själv orsakar:)

Ha de gött

M
 
Jag försökte fotografera månen på Västerbron med en 40d och ett 100-300L i höstas. Bron vibrerade lite av bilarna som körde förbi, och det blåste lite. Hade stativ med kameran monterad, finns ju inget stativfäste till det gamla (men fantastiska) objektivet. Allt blev oskarpt pga vibrationer eller vinden, jag är ganska säker på att det hade funkat om jag haft ett stativfäste till objektivet. 70-200/4IS är ungefär samma storlek som 100-300L.
 
Tackar

Tack ni alla!
Meningarna går isär men jag har inte råd just nu med original stativfäste. det är ju dumt att Canon inte skickar det med objektivet.
 
Dumt? Då hade ju optiken blivit en tusenlapp dyrare, så du inte hade haft råd med det heller. Nu får du ju i alla fall välja.
 
Behöver man stativfäste till EF 70-200/4 L IS?

Det skall tydligen finnas ett icke orginal fäste till 70-200mm(samt 300mm)

Det skall tydligen vara betydligt billigare än CANON egna...

Men jag kommer inte ihåg var det var någonstans:(
sorry!!! Men det måste varit en sajt på engelska!


Man får ju mer balans på paketet och det är ju där vinsten ligger!
Så kan man ha ett fäste på optiken är det ju klart bättre än i huset.


Ha de gött

M
 
Det skall tydligen finnas ett icke orginal fäste till 70-200mm(samt 300mm)

Det skall tydligen vara betydligt billigare än CANON egna...

Men jag kommer inte ihåg var det var någonstans:(
sorry!!! Men det måste varit en sajt på engelska!


Man får ju mer balans på paketet och det är ju där vinsten ligger!
Så kan man ha ett fäste på optiken är det ju klart bättre än i huset.


Ha de gött

M

Finns ofta på Tradera. Jag har ett pirat därifrån, men också ett orginal som jag fick med EF 300 f/4L en
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.