Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man ljusmätare när man använder studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra ljusmätare inte så dyrt.

Hej, jag köpte en bra ljusmätare som även klarar blixt från en firma i England. Var hur smidigt som helst. Mätaren jag köpte heter Gossen Digipro F Meter och firman heter http://www.speedgraphic.co.uk/ Priset blev £170.90 vilket blev ungefär 1700 SEK inklusive allt. Priset jag hittade i Sverige var 2900:- inklusive moms.

Så jag kommer nog att använda dem igen.

mvh Martin

Inte ett måste

Ljusmätare är inte ett måste, man jag tycker det är helt klart värt pengarna, ett histogram säger långt ifrån allt. Men en ljusmätare sätter man rätt exponering direkt, vilket spar en hel del tid för efterarbete.

Låt säga tt du vill ha en helt vit bakrgund, då ska du exponera den + två bländarsteg över objektet, då sitter den direkt. Annars får man en bakgrund som ser vit ut på displayen men måste fixas o grejas i photoshop. En ljusmätare är bra även utomhus om du ska balansera blixtljus och omgivande ljus (även inomhus). Som sagt, en ljusmätare gör att du kan sätta exponeringen exakt direkt, även för olika delar av bilden, där är inte ett hisogram till stor nytta. Ett annat + är att man lär sig bländarsteg och exponering.

Jag skulle inte vara utan den i studio, bilderna blir rakt igenom bättre, även om det såklart funkar utan med, det beror väl på hur mycket man vill krångla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar