Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Skulle vilja ha en ny kompaktkamera. Jag behöver ngt relativt litet som jag får plats med i fickan. Jag har en muskelsjukdom så den Canon S5 IS som jag har blir inte använd då den är för stor och tung för att vara med. Ofta blir den lämnad hemma eller inte upplockad pga av storleken, Är inte ngn erfaren fotoperson men tycker att det är väldigt roligt och vill ha en kamera som jag kan ta bra bilder med. Vet inte om är "fel" att ta upp en fråga om en så enkel kamera här, men jag chansar.

Kan jag få ngt för min S5á om jag säljer den? Den är i nyskick.

Jätte-tacksam för svar. Mvh Frida
 
Hej!

Skulle vilja ha en ny kompaktkamera. Jag behöver ngt relativt litet som jag får plats med i fickan. Jag har en muskelsjukdom så den Canon S5 IS som jag har blir inte använd då den är för stor och tung för att vara med. Ofta blir den lämnad hemma eller inte upplockad pga av storleken, Är inte ngn erfaren fotoperson men tycker att det är väldigt roligt och vill ha en kamera som jag kan ta bra bilder med. Vet inte om är "fel" att ta upp en fråga om en så enkel kamera här, men jag chansar.

Kan jag få ngt för min S5á om jag säljer den? Den är i nyskick.

Jätte-tacksam för svar. Mvh Frida

S5 känner jag inte till, men exempel på små och i mitt tycke bra kameror är t ex Canon Powershot S95 eller Panasonic Lumix LX5. Själv är jag förtjust över S95s smidighet samt i mitt tycke acceptabla bildkvalitet.
 
Vet inte om är "fel" att ta upp en fråga om en så enkel kamera här, men jag chansar.

Om det skulle vara "fel" är det i så fall forumcommunityn som det är fel på... Be
vare mig från ett forum där frågor inte kan ställas!

Håller f.ö. med Robert om att Canon S95 är både liten och snabbarbetad. Och den har en bra bildkvalitet. Dessutom kan den spara bilderna i RAW-format.

Om du avstår från möjligheten till RAW breddas utbudet betydligt. Mitt stalltips är att kolla på Canons kompaktkameror; de får ofta bra recensioner.

Hur mycket hade du tänkt lägga på en kamera?
Hurpass viktigt är det för dig att kunna zooma in?
Är RAW-formatet viktigt för dig?

Berätta lite, så blir det lättare att råda dig...
 
Hej!

Skulle vilja ha en ny kompaktkamera. Jag behöver ngt relativt litet som jag får plats med i fickan. Jag har en muskelsjukdom så den Canon S5 IS som jag har blir inte använd då den är för stor och tung för att vara med. Ofta blir den lämnad hemma eller inte upplockad pga av storleken, Är inte ngn erfaren fotoperson men tycker att det är väldigt roligt och vill ha en kamera som jag kan ta bra bilder med. Vet inte om är "fel" att ta upp en fråga om en så enkel kamera här, men jag chansar.

Kan jag få ngt för min S5á om jag säljer den? Den är i nyskick.

Jätte-tacksam för svar. Mvh Frida


Jag skulle rekomendera "min kamera". En canon powershot A590 IS. Den är mycket hållbar och man får bra grepp med den och enkel är den att bära med. Är själv handikappad och har svårt att bära för tunga saker. Min lilla canon har följt med mig lite överallt i snart 4 år. Själv ska jag köpa en ny nu eftersom jag vill utveckla min fotografering.
Canon powershot A590 IS är en bra kamera som tar bra macrobilder, kanske inte den bästa zoomen men det duger i allafall för en nybörjare. :) Den här kameran har helt väckt mitt fotointresse. Vet dock säkert inte om modellen på den har gått ut...?
 
Om det skulle vara "fel" är det i så fall forumcommunityn som det är fel på... Bevare mig från ett forum där frågor inte kan ställas!

Håller f.ö. med Robert om att Canon S95 är både liten och snabbarbetad. Och den har en bra bildkvalitet. Dessutom kan den spara bilderna i RAW-format.

Om du avstår från möjligheten till RAW breddas utbudet betydligt. Mitt stalltips är att kolla på Canons kompaktkameror; de får ofta bra recensioner.

Hur mycket hade du tänkt lägga på en kamera?
Hurpass viktigt är det för dig att kunna zooma in?
Är RAW-formatet viktigt för dig?

Berätta lite, så blir det lättare att råda dig...

Hej!

Tack för att du får mig att känna mig välkommen!!

Nu ska vi se.. Har kollat på de varianter som föreslagits. Tror en canon är bra eftersom jag borde känna igen mig i menyerna och så.

RAW.. Vet ingenting om detta.. Som jag fattat det så går det att manipulera bilder lättare om de är i RAW-format för att man får mer specad info om bilden och kan ändra inställningarna i efterhand. Stämmer detta och måste man inte då ha ngt schysst (och dyrt) bildredigeringsprogram? Stämmer detta??

Visst kan man fixa lite ändå? Tror inte det är ngt som spelar ngn roll för mig.

Zoom är nog ganska viktigt. Har 12x optisk zoom på min gamla (stora) kamera.

Var och tittade på elgiganten, träffade en liten säljarkille som inte visade ngt intresse för att hitta en bra kamera för mig utan var ganska nonchalant. Däremot så visade han en kamera som kanske skulle kunna vara ngt i stil med S95. Den hade väldigt snabb fokusinställning och det gillade jag skarpt.. Känns jätteviktigt eftersom man ofta fotar där det händer saker och är man slö så missar man. ; ) Vad mäter man det i?

Att det går att fota inne är oxå viktigt så det inte är endast en utomhuskamera. Likaså fast det blivit lite mörkt ute. Antar att det är ljuskänslighet? Vad ska det ligga på?

Jag vill väl komma undan så billigt som möjligt men 4000 är nog min smärtgräns tror jag. Vet att det inte är så mkt men så är det ju ingen systemkamera jag ska köpa heller.. ; )
 
Jag skulle rekomendera "min kamera". En canon powershot A590 IS. Den är mycket hållbar och man får bra grepp med den och enkel är den att bära med. Är själv handikappad och har svårt att bära för tunga saker. Min lilla canon har följt med mig lite överallt i snart 4 år. Själv ska jag köpa en ny nu eftersom jag vill utveckla min fotografering.
Canon powershot A590 IS är en bra kamera som tar bra macrobilder, kanske inte den bästa zoomen men det duger i allafall för en nybörjare. :) Den här kameran har helt väckt mitt fotointresse. Vet dock säkert inte om modellen på den har gått ut...?

Hej Nora!

Roligt att du hittade ditt fotointresse! Dina foton är jättefina! jag tror även den kameran är lite stor, har tittat på storebröder till den och jag vill ha ngt mindre även om den ligger bra i handen.

Tittade på dina favoritkort (eller vad det heter) och det med vägen föreställer faktiskt en barndomskompis.. Så överraskande!
 
Hej!

Tack för att du får mig att känna mig välkommen!!

Nu ska vi se.. Har kollat på de varianter som föreslagits. Tror en canon är bra eftersom jag borde känna igen mig i menyerna och så.

RAW.. Vet ingenting om detta.. Som jag fattat det så går det att manipulera bilder lättare om de är i RAW-format för att man får mer specad info om bilden och kan ändra inställningarna i efterhand. Stämmer detta och måste man inte då ha ngt schysst (och dyrt) bildredigeringsprogram? Stämmer detta??

Visst kan man fixa lite ändå? Tror inte det är ngt som spelar ngn roll för mig.

Zoom är nog ganska viktigt. Har 12x optisk zoom på min gamla (stora) kamera.

Var och tittade på elgiganten, träffade en liten säljarkille som inte visade ngt intresse för att hitta en bra kamera för mig utan var ganska nonchalant. Däremot så visade han en kamera som kanske skulle kunna vara ngt i stil med S95. Den hade väldigt snabb fokusinställning och det gillade jag skarpt.. Känns jätteviktigt eftersom man ofta fotar där det händer saker och är man slö så missar man. ; ) Vad mäter man det i?

Att det går att fota inne är oxå viktigt så det inte är endast en utomhuskamera. Likaså fast det blivit lite mörkt ute. Antar att det är ljuskänslighet? Vad ska det ligga på?

Jag vill väl komma undan så billigt som möjligt men 4000 är nog min smärtgräns tror jag. Vet att det inte är så mkt men så är det ju ingen systemkamera jag ska köpa heller.. ; )

Raw-formatet innebär att kameran sparar ned mycket mer information i bildfilen än vid jpg. Fördelen med det är att en bild sparad i raw går att justera i större utsträckning än en bild sparad i jpg, men - som du skriver - det går att arbeta med en jpg också, ganska mycket faktiskt.

Autofokushastigheten mäter man väl snarast i sekunder, eller delar av sekunder, från att du trycker ned avtryckaren till häften tills att skärpan ställts in. Det är sällan detta anges med siffror; här gäller snarare känslan. Det bästa är att testa. Be att få prova kameran och kolla hur snabbt den ställer in skärpan vid olika brännvidder (d.v.s. olika inzoomningar) och på olika avstånd.

När det gäller att fota inomhus och i andra situationer skall kameran ha bra ISO-prestanda. Så gott som alla kompakter idag kan gå upp ordentligt i ljuskänslighet. Problemet är att bilderna då tenderar att bli brusiga. Några kameror har fått omdömet att hantera detta problem bra - att kunna ta bilder på höga ISO-värden utan att bilderna blir alltför brusiga. Canons S95:a är en av dem. Det är överlag en mycket bra kamera, till dess ev. nackdel hör väl ev. att den har kort zoom - 3,8x (28 - 105mm). Det är ett pris som man får betala för den bildkvalitet den levererar; en av kompaktmarknadens bästa.

Om du avstår från RAW, som S95:an ger, hittar du t.ex. Canon PowerShot SX230 HS. Den har längre zoom (28 - 392 mm) och påstås också ge bra bilder. (S95:an har jag själv, därför vet jag vad den går för, SX230:an har jag inte och får återge vad andra sagt.)

Här kan du läsa lite om dessa modeller: S95
resp. SX230
 
Hej Nora!

Roligt att du hittade ditt fotointresse! Dina foton är jättefina! jag tror även den kameran är lite stor, har tittat på storebröder till den och jag vill ha ngt mindre även om den ligger bra i handen.

Tittade på dina favoritkort (eller vad det heter) och det med vägen föreställer faktiskt en barndomskompis.. Så överraskande!

Kul att du gillar mina foton! :)
Ja, det var överraskande detta med "dra din egen väg" fotot!

Jag är också pågång nu med att köpa en ny kamera. Och ett tips är att kolla runt mycket på de olika elproduktsbutikernas hemsidor som finns nära dig. Där brukar de finnas bra information om kamerorna mm. Men det finns också en rätt så bra sida som heter "lets go digital".
Annars kan ju Canon IXUS vara rätt bra. Det är många som säger det i allafall. Dock har de väll inte så bra optisk zoom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.