Annons

Behöver lite råd angånde optik!!

Produkter
(logga in för att koppla)

pjh891013

Avslutat medlemskap
Nu efter en sommars jobb har jag äntligen pengar att köpa en ordentlig digitalkamera för. Jag är en fattig student så jag har väll inte mycket mer än ca 18 000 att lägga ut på kamera och objektiv.

Med hjälp av en kompis företag som jag kan köpa kameran med kan jag kanske få den lite billigare.
Momsen är 19% i Tyskland där jag tänka att köpa kameran och nu har Canon lägligt nog också cashback kampanj så jag kan få lite rabatt på vissa saker.

Eftersom så mycket händer när det gäller kameror köper jag hellre en lite billigare kamera och satsar pengarna på bra optik.

Jag gillar att fotografera natur, porträtt, konserter dvs. det mesta. Tycker att ljusstark optik är viktigt och tycker därför att sådan är värt mycket för mig. Men jag har lite svårt att bestämma mig för vilken optik jag ska köpa. Som det ser ut nu blir det en Canon 400D, 70-200mm 2,8 IS, 50mm 1,4 och ett 4 gb minneskort.

Sammanlagt kan jag få detta för 17565 plus några hundringar i frakt och det känns rätt prisvärt.

Det kommer nog kännas lite tomt utan ett bra vidvinkel eller normalzoom men det kan jag köpa till senare. Dessutom är möjligheten att byta till en kamera med fullformatssencor i framtiden viktig och därför sattsar jag gjärna på optik som också ska passa med en sådan.

Är det någon som har några andra tips?Vad tror ni om detta?
 
Jag skulle verkligen ta 70-200 f4 IS istället. Den ska både vara skarpare, lättare, billigare och med bättre IS.

Sen skulle jag nog lägga pengarna som blir över på sigma 18-50 f/2.8 macro normal-zoom eller motsvarande. Det är ingen ide att försöka köpa en normalzoom som även passar till fullformat.
 
objektiv

Jag håller inte med om att köpa 70-200 f4 is.
Bländare 2.8 är nödvändigt i många sammanhang.
Is funkar inte i sammanhang med rörliga motiv.
En sjysst vidvinkel är riktigt cool att ha vid konsertfoto så det hade jag nog lagt en slant på direkt.