ANNONS
Annons

Behöver lite köpråd (kamera/fast400/stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att du gott kan vänta med stativ om du är ute efter att fota skarpa fåglar i flykt. Då är slutartiden så kort så att du kan handhålla. Men om du känner att stativ ändå kan vara en fördel så finns det många kombos att välja emellan:
Tripo ->

Deras mest sålda stativ kostar 2700kr. Det har visserligen bara en kula men det går att använda den som fattigmans-gimbal om man har ett stativfäste på objektivet. Sätt fästet åt höder och tilta kulan åt vänster så är det bara att montera ihop. Fungerar ganska bra beroende på hur lätt kulan vrider sig.

Hmmm okej!
Jag kanske ska vänta med stativ som Tommy skrev, kanske inte är någon större panik.

Din blivande 7D är ganska brusig på höga ison så det är inte alltid att du kan få 1/2000s eller vad det nu behövdes för att frysa vingpennorna på hägern i din exempelbild utan att skruva upp iso mer än du önskar. Därför vill du nog ha ett stativ så småningom i vilket fall, men tänker du fotografera mycket flygande fågel och annat snabbt kan det kanske vara läge att vänta tills du kan skaffa något som fungerar även på 1/30s även om det inte är vindstilla. Tänk även på att du bara köper stativ sådär en gång vart 50:e år, och utslaget på den tiden blir det inte många ören om dagen för ett bra stativ.

Köp kamera och objektiv begagnat, så behöver du inte snåla om det trots allt skulle visa sig att du vill ha ett stativ inom en snar framtid. Skulle du klara dig utan använd pengarna för att resa till motiven.

Glöm

Glöm det där med kulled om du ska fota djur med 400:at. Alla kulleder under 5 lax jag provat suger rejält bara jämfört med ett hyfsat videohuvud för 1-2 lax. Gimbal överlägset för telefoto av rörliga föremål. Själv är det bara i gömslet jag använder stativ till mitt 400. Annars alltid på frihand eftersom det går bort så många skottillfällen när ekipaget sitter på ett stativ. Använder dock ibland ett hemmagjort axelstativ. Jag skulle vilja påstå att om du sätter 400:at på ett stativ med kulled så går du miste om 80% av alla bra skott då du upptäcker en fågel på nära håll eller en kommer flygande. Med videohuvud eller gimbal kanske det sjunker till 50-60. Prova och kör handhållet först och se om du har behov av stativet. Alla jag känner som har 400 eller 100-400 (8 st) kör handhållet 98% av tiden.

En sista fråga innan köpet.
Jag och brorsan snackade lite angående prime objektivet.
Är det inte en aning svårt att hantera ett objektiv som inte har möjligheten att zooma?

Står man för nära så blir fågeln för stor och är utanför bild med ena vingen, eller vice versa.

Folk som använder sig utav fasta objektiv, skala dom om bilderna i program efter?
Om det nu blir skarpa bilder ändå och fågeln är en 1/10 storlek av bilden, så har man väl råd med att zooma in på objektet via program?
Eller det blir en vanesak om avståndet mellan fotografen och objektet?
Man vet på ett ungefär när man kan ta upp sin kamera och börja fota?

Är det inte en aning svårt att hantera ett objektiv som inte har möjligheten att zooma?

Står man för nära så blir fågeln för stor och är utanför bild med ena vingen, eller vice versa.

Folk som använder sig utav fasta objektiv, skala dom om bilderna i program efter?
Om det nu blir skarpa bilder ändå och fågeln är en 1/10 storlek av bilden, så har man väl råd med att zooma in på objektet via program?

Du "zoomar" med fötterna. Och ja, du lär det till slut - på ett ungefär - hur mycket en viss fågel storleksmässigt kommer fylla upp bilden. Men du kan ju även beskära för att på så sätt "zooma" i bilden.

Det är inte ett vanligt problem att fåglarna kommer för nära, ens med 400 på croppad kamera, I realiteten kommer du att ta upp kameran många gånger, och fotografera några bilder trots att du egentligen vet att fågeln är för långt borta, och du hoppas att kunna beskära senare eller att den ska sätta sig närmare till nästa bild.

Hur som helst hade du förmodligen inte hunnit zooma till rätt utsnitt i vilket fall. Och skulle fågeln komma för nära så får du väl ta det som en fotografisk utmaning och göra något kul med en fågelfot eller ett fågelöga, eller vad nu fågeln vill visa upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar