Annons

Behöver lite köpråd, ännu en ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hoj!

Jag har sysslat med digital fotografering nu ett tag och vill få lite mera avancerade saker med mera manuella inställningar.

6000 Kr kan vi säga är max.
Jag har funderat på en Canon PowerShot S30 nu.
3 Megapixlar, 3 x optisk och massa manuellt.

Hur låter det?
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s30.php

Någon som har något liknande förslag?

Vill även berätta att det inte ska vara några AA batterier. Annars hade en Olympus Camedia C-720 inte varit helt fel.

Tack på förhand // Daniel

varför inte AA batterier?Om du använder en laddare och 8 st. batterier så är de perfekt.Jag har en Olympus C-3020(föregångaren till c-4000) och de funkar jättebra.När man använder 4 till kameran så laddar man dom andra 4.funkar jättebra...

en_babelfisk skrev:
varför inte AA batterier?Om du använder en laddare och 8 st. batterier så är de perfekt.Jag har en Olympus C-3020(föregångaren till c-4000) och de funkar jättebra.När man använder 4 till kameran så laddar man dom andra 4.funkar jättebra...

Dom tar slut så fort.

Och det lilla man får mer av proprietary batterier är värt ett pris på typ 300+kr per batteri?

Tycker inte jag.

Alls.

Har också kollat på en Olympus 4000 och tycker den verkar vara kanon.

har sett rätt många bilder som den har tagit och det borde räcka för mig.

Lutar annars åt olympus 5050 men den kostar lite extra men det kanske är värt det?

Tycker inte att du ska slänga 4000Z i väggen bara för den har AA batterier.

Jag använder Duracell Ultra M3 till blixtar och GameBoy och andra saker som tar vanliga batterier. Jag har testat andra batterier, men Ultra M3 räcker oftast mycket längre.

Till min Metzblixt har jag uppladdningsbart acc, men har slutat använda det eftersom det inte räcker till så många blixtar. Dessutom laddar det ur väldigt fort även när man inte använder det.

Har en Canon S30:a, helt ok. Lite luddiga foton bara. Kan man justera med högre skärpa i kameran (eller i PS). Uppladdningsbara batteri, inga helst problem. Håller länge på en laddning. Har dock inte provat i kyla.

Bra alkalinebatterier ligger på ca 1100 -1200 mAh medans NiMh kan ge upp till 2000mAh.
Tyvärr så är egenurladdningen upp mot 30%/mån.
Men det borde inte vara ett bekymmer om man använder dom normalt.

Kodak Max 1800 mAh som finns att köpa på Kodak Imagecenter tycker jag funkar bra. 140 kr för fyra st. Laddare finns att köpa till för ett par hundralappar. Dom var för övrigt testvinnare i Tidningen Ljud & Bilds test för uppladdningsbara batterier. Varta 1900mAh fick bra betyg också.

Jag köpte senast Warta nimh 1900 mAh från Clas Ohlson. 4 st för 198:- och det tycker jag är ett vettigt pris och de räcker längre än mina tidigare Kodak 1800 som var dyrare när jag köpte dom.

EdwardH skrev:
Och det lilla man får mer av proprietary batterier är värt ett pris på typ 300+kr per batteri?

Tycker inte jag.

Alls.

Beroende på kamera och märke kan det faktiskt vara ganska stor skillnad på AA och proprietary batterier. Ännu har jag under mina år på digitalsidan inte hittat AA batterier som är något att ha. Trots att jag tvingas acceptera dem i jobbet...

Så kvalitetsskillnaden är värd prisskillnaden.

Tycker jag.

Definitivt.

gundj skrev:
Bra alkalinebatterier ligger på ca 1100 -1200 mAh medans NiMh kan ge upp till 2000mAh.
.

Det är sant men de uppladningsbara batterierna har bara en polspännning på 1.2V mot 1.5 på alkaliska. Min erfarenhet är att vanliga batterier räcker längre. Ska ha dem till en digitalkamera är det helt klart att rekomendera uppladdningsbara för digitalkameror suger ström och ett paket M3 kostar ca 45kr. Det blir dyrt i längden.

Bjelkengren skrev:
.

Det är sant men de uppladningsbara batterierna har bara en polspännning på 1.2V mot 1.5 på alkaliska. Min erfarenhet är att vanliga batterier räcker längre. Ska ha dem till en digitalkamera är det helt klart att rekomendera uppladdningsbara för digitalkameror suger ström och ett paket M3 kostar ca 45kr. Det blir dyrt i längden.

Jag har nu ett par 1800 mAh från Clas Ohlson, med 1.2v då. Och dom räcker inte länge, knappt så man får in dom i kameran innan den börjar klaga på dåliga batterier. Köpe batterier klagar den inte på direkt, börjar väl efter en 15 bilder, sen räcker det ca 5 till.

Gjorde en liten lista på för och nackdelar mellan Canon PS S30 och en Olympus C-4000:

kameror.gif

Det är verkligen ett svårt val, att det är AA tycker jag drar ner chanserna på Olympus rejält, men samtidigt har ju den högre upplösning och bättre macro, och så vidare.. Har stora problem här ;)

Senast ändrad:
sitter också och väljer.

jag tror att en 4000Z skulle räcka åt mig men jag saknar ljudinspelningen.

jag tror att man får betala rätt mycket för att en kamera ska vara kompakt.

Som t.ex Minolta Xi

Väljer mellan dessa.
Olympus 4000Z 5750kr
Fuji fin pix 602 8000kr
Olympus 5050 9000kr

Bjelkengren skrev:
.

Det stämmer med den högre polspänningen, men endast i början av batteriets livslängd. Polspänningen sjunker snabbt under 1,2V på ett alkalinebatteri medans ett NiMh håller 1,2V nästan hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar