Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

mangejohan

Aktiv medlem
Hej.

Är ny på sidan och en nybörjare på att fotografera, men jag har ett stort intresse.

Nu har jag bara en vanligt digi kamera, men 3,2mpix och 3ggr optisk zoom, emn vill ha något bättre.

Jag hittade 2kameror på pricerunner som ja skulel kunna ha råd till fast jag pluggar, men vilken anser ni är mest för pengarna? Jag vill ha bra optisk zoom men också en bra kamera över huvutaget.

tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh:magnus

länk: http://se.pricerunner.com/photograp...166941,223733&c_166941=166941&c_223733=223733
 
Hej där :)
Jag vet inte vad den där Yakumokameran har kommit ifrån eller vilken sten den kröp fram under ifrån. En sak är säker. Bara de stora kameratillverkarna har resurser att ta fram genomarbetade produkter. Konica Minoltan är ett klipp till det priset. Häng inte upp dig på pixlarna, villerligen har Minoltan knappt 1 megapixel mindre men istället bättre optik med högre ljusstyrka och framför allt med största sannolikhet mycket bättre elektronik inne i kameran för att bearbeta data från bildsensorn. Jag har sett bilder från uddamärken, bl a ett stort uddamärke som "Medion" (elgiganten säljer bl a deras prisvärda datorlösningar). Men bilderna från den digitalkameran var värsta skiten trotts massor av megapixlar.
MVH, Niclas
 
Jo förresten. Behåller du din nuvarande digitala kompaktkamera skulle jag kunna rekommendera lite analog foto om budgeten är pressad. Det går att få riktigt bra grejor för ca 2500kr, d v s fin systemkamera med optik. Otroligt bra om man vill lära sig att fotografera. Dessutom får man grymt bra kvalité på bilderna om man t ex kör med finkornig diafilm. Då kan du ha din digitala när du tar många bilder där kvaliten inte är så viktig och du vill undvika framkallningskostnader. Sedan kan du använda den analoga när du vill ha grym kvalité och det är ok kostnadsmässigt att offra 100 spänn på film och framkallning. Man behöver trots allt en Canon EOS 20D med 8 megapixel för att nå upp till analog kvalité. Dessutom är systemkameror oslagbara för att lära sig fota med.
MVH, Niclas
 
Tack för svar!

Tack niclas!


Först tänkte jag köpa en Dimage Z2, men jag vet inte om jag har råd, och är det värt att lägga typ 700spänn mer på en Z2:a än en Z1a?

Z1 har ju 10ggr optisk zoom och de låter bra.

Jag kollade först på en analogkamera, men jag vill ah en digital ändå. Har också letat efter begagnade men dom ligger ofta i samma prisklass som nya.

Vilken är den mest prisvärda kameran för 2500kr?

Men Niclas ska man inte alls tänka på den andra kameran som ja har i länken? Är det så stor skillnad mellan olika märken?

mvh:magnus johansson
 
Jag har ägt en Minolta Z1 och tycker att den verkligen är värd 2500:-.

Yakumon känner jag inte till. Den har dock bara en återförsäljare listad i pricerunner medan Minoltan har 23 stycken. Det kan vara en bra vink om man inte hittar annat att gå efter.
 
Lite följd frågor...

Har nu två kameror jag tittar på allvarligt, 2st minolta, den ena en Z1 och den andra en Z10.

Tänkte höra vilken som är den bättre, vilken är mest prisvärd, bäst funktioner osv.

En sidofråga bara...vad är macro?

Har hört att z1:an ska ha dålig kvalitéts kännsla, stämmer de? är Z10 bättre?

Tacksam för svar.

länk:http://se.pricerunner.com/photograp...217392,166941&c_217392=217392&c_166941=166941

mvh:magnus

och tack för alla svar!
 
Hej :)
Kan tyvärr inte svara på dataljer om kamerorna eftersom jag inte provat någon av dem. Vad jag har förstått är dock Z10 uppföljaren till Z1. Denn ser ju lite annorlunda ut men prestandan enligt specifikationerna är ju mycket lika.

"Macro" är termen för möjlighet att fotografera saker på mycket nära avstånd. Vanligtvis har objektiv en s k närgräns. Det betyder att man kan fokusera inom ett område säg 50cm till oändligt. Alltså man kan ställa skärpan på en vald punkt någonstans mellan 50 cm bort ända bort till horisonten. Om en kamera (eller objektiv) har möjligheten att ställa skärpa även på saker som finns mycket nära säg 5 eller 10 cm avstånd, sägar man att kameran har väldigt kort(bra) närgräns. Detta är samma sak som att kameran (objektivet) har macro.
Om man vill fotografera en 50öring så att den blir riktigt stor är det bra att ha macro... eller kanske man vill fotografera blommor på nära håll, flugor spindlar, tja det mesta kan se ganska latjo ut om man fotograferar på riktikt kort avstånd.

Ett litet tips. Nu efter att den stora Photokinamässan har varit kommer det många nya kameror med 5, 6 och 7 megapixel. Jag tror att Technikdirect.de kommer rea ut även en del 4megapixelmodeller inom en till 2 månader... om du orkar vänta.... Själv har jag väntat 4 år på att få en bra digital systemkamera till ett vettigt pris (Canon D20) ;-)
MVH, Niclas
 
Jo jag hittade av misstag en test på Z1 i tidningen foto nr 2/2004.
+
Bra bild för att vara 3Mp kamera
Imponerande macrofunktion
Bra manuell vitbalansering
Alla inställningsmöjligheter
Inbyggd blixtsko (om man vill sätta på extern blixt)
_
Plastig konstruktion
Blixt underexponerar i teleläget
Skärpan vandrar
Krånglig menynavigering
Batteri och laddare ingår inte

Tycker själv det verkar vara mycket kamera för pengarna. Att tänka på är att objektiv med 10x zoom lämpar sig bäst för foto av djur, fåglar, fotboll, vidsurfing eller annat när objekten befinner sig på långt avstånd. Själv gillar jag att plåta med 20mm till 300mm brännvidd och 90% av bilderna tar jag med 28mm till 100mm. Objektivet på denna kamera motsvarar 38mm-380mm. D v s man behöver en vidvinkelkonverter för ca 1000 eller 1500 kr för att kunna fota i området 25mm till 37mm. T ex landskap, gruppbilder, arkitektur och bilder på stadsmiljö.

Bara en tanke.
 
Kolla lite info på nätet om fotografering. Det finns massor. Eller låna en bok. Varje bibliotek har böcker om grundläggande fotografering. T e x "Foto min hobby" eller John Hegecoe "Stora fotoboken. Kolla genom en sådan och du har all info du kommer att behöva de närmaste 10 åren. Sedan är det bara testa massor själv som gäller för att bli bra.

Info om brännvid hittar du t ex här
http://www.digitalfotografen.se/modules/dictionary/detail.php?id=48
 
Okej ska försöka kolla upp böckerna, men tänkte ta genvägen och kolla om någon ides svara, försöka duger väl;)
 
Försöka duger visst ;)

Jag är själv ingen mästare, men kan tipsa att genom att läsa info på nätet, samt följa alla dessa frågor och trådar så får du svar på de flesta av dina frågor utan att behöva posta nya inlägg.

Gör det till en vana att kolla om frågan, eller en liknande fråga, redan har diskuterats. Personer orkar sällan svara samma saker om o om igen.....

Jag själv köpte mig en Z3a som jag är himla nöjd med (storebror till övriga Z-modeller). Z10 påminner mycket om denna. Jag tror dock att du blir nöjd oavsett vilken av Z1 eller Z10 du väljer. Gå till butiken och prova greppen i kamerorna också, det är viktigt att du känner att den ligger bra i handen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.