Annons

Behöver jag köpa ett filter för att skydda objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
På min förra systemkamera har jag en skyddande lins på objektivet ifall det blir repor och dylikt. Rekommenderar ni att jag även köper ett till min Nikon D50?
 
ja... Vilket repar du helst. ett objektiv för några tusen eller ett filter för några hundra...
 
Då har jag två frågor.
Jag hittar inte var på objektivet jag hittar storleken?

Kan ni rekommendera något prisvärt filter?
 
Personligen kör jag med UV-filter till samtliga av mina objektiv (äger också en D50). Det må vara överreklamerat enligt några men för mig känns det tryggt och säkert. Tänk bara på att inte köpa det allra billigaste du kan hitta, men det är du säkert redan medveten om. :)

Mitt tips är alltså att satsa på några UV-filter av säkerhetsskäl. Har man valt att lägga så många tusenlappar på en kamerautrustnin så tycker jag bara att man är dum och snål emot sig själv om man inte lägger några hundralappar på UV-filter. I slutändan kan det vara en billig försäkring, både mot slag och eventuella repor som kan uppkomma vid rengöring.
 
TovaLundin skrev:
Då har jag två frågor.
Jag hittar inte var på objektivet jag hittar storleken?

Kan ni rekommendera något prisvärt filter?

Själv har jag uteslutande köpt B+W filter hos cyberphoto och är nöjd. Har dessvärre inget att jämföra med...

För att ta reda på vilken diameter du har på dina objektiv kan du alltid ta hjälp och leta t.ex. på Cyberphoto, genom att leta fram ditt eget objektiv och se vad som anges i "info-texten".
 
L37c 52 mm

Sitter på 2 st UV-filter som jag har använt som skyddsglas på en tidigare Nikonutrustning.

Kan vara till salu - ska lägga en annon på "Köp & Sälj" - halva nypriset plus frakt är väl lagom?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.