Annons

Behöver jag en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Finns det nån som har en snabbguide för att avgöra om man behöver en extra blixt eller inte?

Går i blixt tankar men vet inte om jag behöver en. Plåtar nästan uteslutande utomhus på motiv och olika miljöer. Det mesta sker i dagsljus.

De gånger jag plåtar inomhus handlar det mest om vanliga "Svensson" bilder (fest bilder å sånt där)
Fast det är klart -- dessa kan ju också bli bättre.

Så....finns det nån anledning att lägga ner ett par tusenlappar på lite extra ljus (om man bortser från att det skänker lite extra pondus åt kameran då förstås!)

Motfråga: Är dina "Svenssonbilder" viktiga för dig" Som jag ser det går det inte att ta bilder inomhus med direkt blixt om man vill ha "bilder". Minneshjälpmedel i 10x15 är en annan sak, och de har självklart också sitt existensberättigande. Bara du kan svara...

Har du någon inbyggd blixt på kameran?
Jag vet inte hur bra den är om du har någon men du kanske klarar dig med den på "svenssonbilderna". Utomhus har jag aldrig någon blixt, förrutom vid makrofotografering. Brukar inte fotografera så mycket inomhus. Vid de få tillfällena så funkar farsan billiga digitalkamera mycket bättre.

hade du ställt frågan för 1 år sedan hade svaret blivit nej... nu efter att ha proövat hur ett riktigt bra blixtsystem kan fungera blir svaret det motsatta! Har du råd så köp en bra blixt, ger definitivt nya möjligheter!
Mvh
Johan

Ett litet förtydligande av mitt inlägg. Med "direkt blixt" syftade jag på den inbyggda blixten. Med en extern blixt går det att skapa bilder.

Du behöver ju inte köpa den dyraste modellen. Kolla tex på sunpak och sigma. Båda märkena gör bra och prisvärda blixtar.
Om du nu köper blixt prova också att använda den utomhus! Vissa motiv kan behöva lättas upp även om solen skiner.

Jag har alltid en blixt i kamera väskan, spelar ingen roll vilka motiv som står på listan.

Tack för alla svar,

Jo, kameran som är en Maxxum 400si (Dynax 500si) har inbyggd blixt. Och mina sk "Svensson" bilder är inte direkt viktiga för mig, nej. Å andra sidan kan jag tänka mig att inomhus fotografering i sig blir roligare (och bättre) med en riktig blixt!?

Hursomhelst! Sunpak och Sigmas "Snik" blixtar har jag kollat på. Minolta har ju liknande blixtar oxå, fast dessa ligger lite högre i pris - sisådär 6-700 kr mer. Är prisskillnaden motiverad, eller tar Minolta bara extra betalt för sitt märke?

Jo, en sak till! Såg en Sunpak för 2.600 kr som verkade ha allt - TTL, motorzoom (28-135 mm), digital display osv osv. Är det bara pro-kameror som kan utnyttja dessa funktioner, eller kan man sätta en sån rackare på min förhållandevis enkla Minolta kamera?

Motorzoom och digital display ligger väl inte högst på listan om jag skulle köpa en blixt. Saker jag skulle hålla utkik efter är möjlighet att ställa styrkan manuellt och gärna inbyggd fjärrstyrning om det finns.

hbengtsson skrev:

Hursomhelst! Sunpak och Sigmas "Snik" blixtar har jag kollat på. Minolta har ju liknande blixtar oxå, fast dessa ligger lite högre i pris - sisådär 6-700 kr mer.

Sunpak & Sigma är INTE snik produkter, iaf inte de blixtar som ligger från 1500:- och uppåt.
Väljer man bort dessa produkter tyder det antagligen på att man är "märkesbög", och inte vill köpa produkter man inte känner till. :p

Titta på recentioner så kommer du snart fram till att sunpak & sigma´s produkter används av både proffs & amatörer med goda vitsord.

Köper du en sigma el sunpak blixt för låt säg 1500:- presterar den mist lika bra som tex minoltas orginalblixt för 2000:- eller mer.

Skit i allt vad displayer och sånt innebär, det medför bara en extra kostnad, och du kommer säkerligen inte ha nytta av ens hälften av det en sån blixt kan.
Iaf inte med den kameran du använder nu då den inte stöder mycket mer än standard blixt funktioner.
Men vill du vara framtidssäker eller har en bättre kamera är det en sak...

Ett vettigt ledtal på blixten, TTL-styrd, samt motorzoom täcker upp de flesta situationer, såväl inomhus som utomhus.
Sen spelar det för det mesta ingen roll om blixten kostar 1500:- eller 3000:-, skillnaden brukar mestadels vara mer advancerade funktioner osv, som man inte använder så ofta.
Kikar man på blixtar runt 500:- klassen och vill komma billigt undan kan man härleda till det gamla talspråket "att köpa billigt är att köpa dyrt", då du antagligen byter bort eländet rätt snabbt.

Sitter själv med en Sigma EF430ST för ca: 1500:- som jag är mer än nöjd med.

/Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar