Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver inte betala skatt om man går med förlust??

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte kalkylen ganska självförklarande? Företag betalar 28% bolagsskatt på vinsten (intäkter minus kostnader) För de anställda betalar företaget arbetsgivaravgifter, 32,42% på lönesumman. De anställda i företaget betalar inkomstskatt på sin lön.

Finns ju inga pengar att skatta på om du gått med förlust...ganska enkelt. Tjänar du inget skattar du inget. Summan torde bli bidrag eller väldigt hungrig i slutändan...hittar inte ungefär lika med tecknet...annars hade det platsat.

Men om man driver företaget vid sidan om sitt vanliga jobb då? Funkar det likadant då?

Nu tycker jag du ska börja ta reda på lite information själv innan du ställer tusen frågor.

/Per som inte vet vad curling är

Ett företag kan gå med förlust något år men....

Visst kan ett företag under något eller några år, i ett initialskede, gå med förlust, och du kan göra avdrag för kameror, resor m.m. (se upp med avskrivningstider och likn.). Men du kan inte år efter år ha mindre intäkter än utgifter, då tror jag inte skattemyndigheten godkänner dina avdrag. Dina utgifter (avdrag) måste balanseras med intäkter i en någorlunda motsvarande nivå.

NU kanske jag har helt fel.

Men skulle man inte kunna göra en hacka på att starta eget och köpa utrustningen till företaget?

Visst kan ett företag under något eller några år, i ett initialskede, gå med förlust, och du kan göra avdrag för kameror, resor m.m. (se upp med avskrivningstider och likn.). Men du kan inte år efter år ha mindre intäkter än utgifter, då tror jag inte skattemyndigheten godkänner dina avdrag. Dina utgifter (avdrag) måste balanseras med intäkter i en någorlunda motsvarande nivå.

Har man en firma vid sidan av en vanlig anställning får man numer ha förlust och kvitta mot sin vanliga inkomst under dom första fem åren.

Efter det får man inte göra avdrag, och har man inte en rimlig omsättning/vinst under en längre tid kan man bli av med sin F-skattsedel och momsregistrering.

NU kanske jag har helt fel.

Men skulle man inte kunna göra en hacka på att starta eget och köpa utrustningen till företaget?

ajajajaja farlig fråga... nu kommer du få moralpolisen på dig i åtminstone 2 sidor...

men som svar: JA... du får tebax all moms du betalat året efter...
köp en kamera för 20 000 inkl moms... få tebax 4 papp när återbärningen kommer 2009...

trornog det finns många tusen småfifflare i sverige som gör precis så med diverse saker...

Nja, riktigt så lätt är det väl inte att bli momsskyldig. Bedriver man ingen (eller väldigt begränsad) verksamhet anser skatteverket nog att det är hobbyverksamhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar