Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver hjälp, vilken pentaxkamera är för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har också kollat på det paketet, verkar intressant, MEN är det med svensk meny om man köper en pentax därifrån?

och hur bär man sig åt om man behöver serva den?

jag har också kollat på det paketet, verkar intressant, MEN är det med svensk meny om man köper en pentax därifrån?

Hmm. det bör vara svensk meny, iaf eftersom det är så pass många svenska köpare där.. men svensk instruktionsbok tror jag ej du får med, engelsk isåfall!

kan inte heller speciellt mycket om objektiv, började min resa inom Systemkamera branschen typ förra veckan eller ngt :p ^^ xD

såg att även detta kit fanns på pixmania.
Men jag förstår mig inte på det där objektivet som medföljer.
är det en form av makroobjektiv eller kan jag använda det som standard?

(nej jag är inte sååå himla duktig på det här)

Pentax K200D + väska + AF objektiv 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di IILD Asfärisk (IF) Makro 6800:- ca

Det funkar säkert fint som standardobjektiv, att det står makro anger bara att det funkar som makro-objektiv också.

Sen är jag själv tveksam till super-zoomar, dvs såna med enorma omfång som tex 18-200mm. Men en del är nöjda eftersom det är praktiskt, andra vill ha bättre bildkvalitet.

konstigt omdöme

läste på en hemsida ett test mellan nikon d60 pentax k200d canon 450d och en sony alpha 200.

där står det lngst ner på omdöme

Omdöme
Passar bäst till aktiva fotografer som tillbringar mycket tid i naturen. Och till det mesta annat utom sport.

nu blev jag nojjig, nog vill jag fota lite sport också.
sen så verkade alla dom andra vara bättre nybörjarkameror.
Nu alla pentaxianer med k200d, ÄR DEN SVÅR FÖR EN NYBÖRJARE?

läste på en hemsida ett test mellan nikon d60 pentax k200d canon 450d och en sony alpha 200.

där står det lngst ner på omdöme

Omdöme
Passar bäst till aktiva fotografer som tillbringar mycket tid i naturen. Och till det mesta annat utom sport.

nu blev jag nojjig, nog vill jag fota lite sport också.
sen så verkade alla dom andra vara bättre nybörjarkameror.
Nu alla pentaxianer med k200d, ÄR DEN SVÅR FÖR EN NYBÖRJARE?

Nej inte svår alls, Du väljer själv om Du vill låta kameran sköta allt med Auto Pict eller gör som jag gör och kör i AV läget och välj bländare för önskat skärpedjup så sköter kameran resten det är jättesmidigt ;-)

När Du blir mera kunnig så kan Du köra manuellt rakt igenom för kameran klarar allt detta beroende på hur Du väljer att ställa in den.

åh tack!

verkligen tacksam för ditt svar -du lugnade mig =) haha!!

jag hade som verkligen bestämt mig nu att inhandla k200d, men blir mer och mer besviken då jag inser att den inte finns att köpa på något av ställerna jag vill handla ifrån...

pixmania och japan photo verkar inte fullt så pålitliga ;(
sen är det väl utländska sidor båda 2, kommer kameran ens med svenska menyer då?

jag hade som verkligen bestämt mig nu att inhandla k200d, men blir mer och mer besviken då jag inser att den inte finns att köpa på något av ställerna jag vill handla ifrån...

sen är det väl utländska sidor båda 2, kommer kameran ens med svenska menyer då?

Menyerna är inget problem, i min Svenskköpta finns det hur många olika språk som helst att välja på så det är samma urval på alla så bara välja Svenska i inställningarna som i standard troligen är Engelska.

Hmm osis att den är svår att få tag på, men värd att leta efter för det är en kanonsbra kamera som medger att man kan växa som fotograf utan at tbyta kamera genom att göra som jag beskrev ovan med olika hel/halvautomatiska inställningar ;-)

God jaktlycka!!

Japanphoto behöver du inte alls oroa dig över! De har ett flertal markbutiker i Sverige, varav en i min klass ska sommarjobba i. Det är en jätte bra affär, där tycker jag inte du ska tveka alls! Pixmania kan man dock ta sig en tankeställare till..

Pentax K200D är ett bra val. En kamera att växa med.

Svenska menyer är det. Titta under tekniska data på hemsidan. Där finns alla menyspråk angivna.

Svensk instruktionsbok följer troligen inte med om det inte uttryckligen står på hemsidan. Men det kan man beställa via Pentax svenska hemsida. Beställde en till min blixt och den kostade 200:-.

Hälsn Maria

Åh typiskt ;(

jag har kollat land och rike runt nu igen och jag vill inte köpa från pixmania, men japanphoto har jag hört är ok, så jag kollade deras utbud,
tyvärr har dom bara 1 alternatil och det är kamerahuset och ett 18-55 objektiv. jag var ju ine på att köpa ett större kit redan från början med fler tillbehör.

jag har kollat land och rike runt nu igen och jag vill inte köpa från pixmania, men japanphoto har jag hört är ok, så jag kollade deras utbud,
tyvärr har dom bara 1 alternatil och det är kamerahuset och ett 18-55 objektiv. jag var ju ine på att köpa ett större kit redan från början med fler tillbehör.

Hehe mjo. Men jag kollade upp en sak. Tänkte du på ett sådant paket från Pixmania med batterigrepp o väska osv? För på pixmania kostar det batterigreppet (hmm, kommer inte ihåg, orkar inte kolla upp) ungefär runt 1500, kanske ännu mer, om inte 1690:- Går du in på cyberphoto får du det batterigreppet för 790:- Så det där paketet lönar sig nog inte speciellt mycket ändå.. Jag funderar på att köpa K200D + 19-55mm + lite tillbehör som 2st 4gb minneskort, uv-filter/skylight-filter, större väska och sedan köpa de nya objektiven Pentax kommer ut med som är vädertätade för 2000-2500:- som någon länkat till mig i någon annan tråd, kan leta upp länkarna!

Edit: Här är länkarna!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da1855wr

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da50200wr

Ja det är sant! bra att du kollade upp det, men vars hade du tänkt köpa ditt kamerahus?

Eftersom jag inte är hundra på om jag ska köpa K200D(som är ett strå skönare och allvädersskydd) eller A350 (som är ett strå vassare) vet jag ej än, men köper jag den förstnämnda blir det troligtvis ifrån antingen Japanphoto där jag känner en som jobbar, eller mediamarkt där de hade den inne. Blir det A350 har jag inte bestämt mig än vart det blir ifrån, skulle vara gött ifrån warehouseexpress.com (england) men då jag helst vill ha svenskköpt blir det väl från mediamarkt eller någon annan butik, har inte så mycket koll på vart de finns och inte finns, men de flesta verkar ha den inne. Lutar dock åt K200D då den är lite billigare och har allvädersskydd. Det får bli en bättre kamera senare! På tal om något annat, har Pentax stort objektivutbud? Det bör inte vara några problem om man räknar med Sigma och de?

Jag har köpt en k200 + ett 18/55 objektiv och ett 50/200 objektiv, batterigrepp, Batteriladdare med batterier samt 4 st lituimbatterier, kalaset gick på 7021 kr inklusive frakt på pixmania... instruktionsboken på franska :) men menyerna i kameran finns på svenska, instruktionsboken finns som pdf-fil på www.Pentax.se sida. detta är andra tillfället jag handlar på pixmania, jag beställde i lördags fick det idag (torsdag) jag tycker det är helt ok.

Jag har köpt en k200 + ett 18/55 objektiv och ett 50/200 objektiv, batterigrepp, Batteriladdare med batterier samt 4 st lituimbatterier, kalaset gick på 7021 kr inklusive frakt på pixmania... instruktionsboken på franska :) men menyerna i kameran finns på svenska, instruktionsboken finns som pdf-fil på www.Pentax.se sida. detta är andra tillfället jag handlar på pixmania, jag beställde i lördags fick det idag (torsdag) jag tycker det är helt ok.

Hur tycker du den funkar? Vore kul om du kunde lägga upp ett par testbilder =)

Ska du ändå inte kika på k-m?
bättre batteritid,du kommer få bättre autofokus om ljuset är dåligt och snabbare fokus, seriebildtagning och iso.
som det är nu med k20 & k200 så får man lära sig och trixa lite i besvärliga situationer för att få till det och det gör kanske med glatt humör som pentaxägare men jag tror den kommer mer sinnesfrid.

man får ju ändå inte k200 helt tät från regn med kittobjektivet som följer med.

Ska du ändå inte kika på k-m?
bättre batteritid,du kommer få bättre autofokus om ljuset är dåligt och snabbare fokus, seriebildtagning och iso.
som det är nu med k20 & k200 så får man lära sig och trixa lite i besvärliga situationer för att få till det och det gör kanske med glatt humör som pentaxägare men jag tror den kommer mer sinnesfrid.

man får ju ändå inte k200 helt tät från regn med kitobjektivet som följer med.

Hmm, vad menar du med att trixa lite i besvärliga situationer för att få till det? Jag funderar ändå på att köpa till batterigrepp, så batteritid är inget jag har dåligt av. fokusen sköts oftast manuellt.. K-m verkar i sin helhet vara en ännu mer amatöraktig kamera? Vad jag är ute efter med min kamera är i huvudsak inte något instegskamera med inriktning på att lära ut användaren om hur funktionerna fungerar som t.ex. D60 där allt är utformat för att användaren skall förstå så lätt som möjligt. Detta kommer jag lära mig ändå. Jag vill hellre lägga pengarna på en kamera jag kan växa med. Låt oss ställa upp en liten sifferlista på vart jag vill stå.

En lista från 0-10 där 0 innebär en billig kompaktkamera för nybörjaren, pris ~1000:-, och 10 är Canon EOS 1Ds Mark III för dryga 70 000:-

På den listan vill jag ligga runt 5 där jag får en kamera runt 7:- inkluderat de grundläggande tillbehören samt två objektiv (inräknat möjligt kitobjektiv) D60 och lättare kameror ligger runt 3,5 på listan, en kamera som Sony A900 ligger runt 7,5... Jag vill gärna få så mycket kamera för pengarna, men även något jag kommer trivas med att fota. Bättre objektiv kommer köpas i efterhand, så ett möjligt 18-55/18-70 + 55-200/70-200mm funkar utmärkt i början... Gärna så mycket vidvinkel som möjligt, 18 är nästan för lite! Har kört med ett 12-20mm vilket jag gillar extremt mycket!

sorry drejjan det var menat till sussieohl.
fast båda har bara ett bakrehjul så dom är precis lika i hanteringen,
bländar/exponering/helmanuelt läge finns likaväl på båda
fast k-m har ju hjälpfuntioner om man kör fast och det är nog det enda
som kan tänkas vara till en amatörs fördel.
prestandamässigt är ju k-m bättre än k20.

fördelen med k200 är ju tätningen och batterigreppet
lite sämre bildmässigt men inte dåligt på något sätt.

Ibbe- jag kikade på den först, och om jag ska vara riktigt ärlig minns jag inte riktigt varför jag valde bort den...?

är det så stor skillnad?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto