Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver hjälp, vilken pentaxkamera är för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första systemkamera, har fotat mkt med mammas k10

Det står mellan pentax k-m och k20d (en någon annan också,men bara pentax)

någon som har en k-m och kan rekomendera den?

någon som har en k-m och kan rekomendera den?

Köpte i våras en Pentax K200D och valde då mellan den och de två Du nämner men fastnade för 200.an pga att den har det bästa från de andra båda och så ett väderskydd som gör att man törs ha den med sig i alla lägen, så mitt tips blir att slå till på en 200.a nu när de kommer att reas ut inför nya modellen så mycket kamera för pengarna.

Ska absolut kolla upp den,
Men är den lätt att lära sig? för att jag fastnade för k-m eftersom det stod att den skulle vara just ENKEL!

kollade runt lite och den verkar inte finnas kvar på cyberphoto.
vet du vars den finns till ett bra pris?

Ska absolut kolla upp den,
Men är den lätt att lära sig? för att jag fastnade för k-m eftersom det stod att den skulle vara just ENKEL!

kollade runt lite och den verkar inte finnas kvar på cyberphoto.
vet du vars den finns till ett bra pris?

Jo den är enkel om man vill och då kör Du i Auto Pict läget och den sköter allt själv, eller så väljer Du halv eller helmanuella inställningar beroende på Din kunskapsnivå och dagshumöret, det var den stora fördelen med den tyckte jag.

Ingen koll på vilka som har den kvar men sök via tex Pricerunner eller prisjakt på modellen så hittar Du någon butik.

Själv tyckte jag K-m var för begränsande då den mest är avsedd för att köra automat och endast har vissa manuella inställningar, sen var det avsaknaden av vädertätning som jag inte gillade då jag är ute myckeet i natuiren och på sjön så den föll bort och K20 kändes onödigt dyr då bildkvalitetsskillnaden inte står i propotion till prisskillnaden.

Jag väntar på min leverans av en K200 vilken dag som helst nu. Stog och valde mella de du säger samt k200 och k20, men valet föll på K200 pga priset och vad man får för pengarna. Jag prioriterade vädertätningen ganska högt, så då stog det ju mest mellan k200 och k20, men min budget tillät inte k20 så därför föll valet på k200. Kan inte uttala mig om vad den presterat än då jag bara "testat" några k200 innan, men jag tror mig inte bli besviken. ca 5400kr för k200 + 18-55 + väska + baterigrepp + 4Gig minneskort... tycker jag är ganska överkommligt!

Köpte Pentax K-m till min fru och hon är jättenöjd. Har själv upptäckt att bildkvaliten är minst lika bra som på min Nikon D200. enkel att använda och billig är den. Jag gav 4600:- med 18-55 obkektivet vilket jag tycker är ett mycket bra pris i butik för en sådan kamera .

Ichio, vart köpte du den? Mitt val står just nu mellan en Sony Alpha 350 eller en Pentax K200D. Pentaxen just för att jag vart i kontakt med K100D innan och tycker det huset är ypperligt skönt, Sonyn för att den är lite bättre, inte jätte oskönare hus, ett hus jag troligtvis vänjer mig vid och knapppositioner osv... Pentaxen har allvädersskydd+komforten, Sonyn har bättre bildprestanda + liveview (bra autofokus) mm, allt extra den har... Ett allvädersskydd är något jag nu i efterhand förstått är väldigt viktigt då jag troligtvis kommer ta mig ut över vatten i båt, i skogen när det även är smått blött(dagg), ut i skidbacken osv...

Ni som har K200D, kan ni jämföra den med A350? Vilken tjänar jag mest på att köpa gentemot priset?

Sony kommer ju också med tre nya modeller vilket troligtvis kommer sänka priset på A200,A300,A350...
Som någon sa kommer även Pentax med någon ny vilket kommer resultera i reducerat pris?

Jag köpte min från digiswe.com. Dom är väl egentligen inte dom bästa att ha att göra med, men priset gör ju sitt för en arbetslös... Beställde min för 13 dagar sedan och har både ringt och mailat. Telefonen var dom omöjliga att nå på, men på mail gick det på 2 dagar så skrev han att han skulle skynda på min leverans.. det var i fredags.

K200 är mkt billigare än A350, så om budgeten är begränsad så skulle jag hellre satsa på bra optik till k200 än kitt objektiv till a350.

Pentax K7 släpps ju nu i mitten av juni(?) eller om de va juli... och då kommer nog många beg pentax kameror ut på annonser. Skulle kanske spara och satsa på en begad K20 istället om du har tid att vänta? Det har iaf jag börjat på fundera på om jag inte borde ha gjort... Skulle ha kameran till studenten men jag han inte få den...

Håller med föregående... det kommer nog ut en hel del fina K20 i juli...

Det är en väldigt bra kamera, bytte själv från K10D till K20D i höstas och blev väldigt nöjd. fast det hindrar ju inte att man dregglar över K7;)

någon som har en k-m och kan rekommendera den?

Rekommenderar varmt en Pentax Spotmatic. 100% fotoglädje. Kan hittas på blocket/Tradera för 200-300kr inklusive en fast 55mm 1,8 glugg. Batteri till ljusmätare kan köpas på LP-FOTO. Ljudet från kameran när man fotograferar är som ljuv musik. Måste upplevas. Går inte att beskriva...

Jag köpte min från digiswe.com. Dom är väl egentligen inte dom bästa att ha att göra med, men priset gör ju sitt för en arbetslös... Beställde min för 13 dagar sedan och har både ringt och mailat. Telefonen var dom omöjliga att nå på, men på mail gick det på 2 dagar så skrev han att han skulle skynda på min leverans.. det var i fredags.

K200 är mkt billigare än A350, så om budgeten är begränsad så skulle jag hellre satsa på bra optik till k200 än kitt objektiv till a350.

Pentax K7 släpps ju nu i mitten av juni(?) eller om de va juli... och då kommer nog många beg pentax kameror ut på annonser. Skulle kanske spara och satsa på en begad K20 istället om du har tid att vänta? Det har iaf jag börjat på fundera på om jag inte borde ha gjort... Skulle ha kameran till studenten men jag han inte få den...

nej jag har märkt att dom är inte vidare lätta att hitta just nu, inte så många som säljer dom längre, men jag ska kolla upp digiswe.

nej jag har märkt att dom är inte vidare lätta att hitta just nu, inte så många som säljer dom längre, men jag ska kolla upp digiswe.

Mediamarkt Skövde har Pentax K200D inne. Det var där jag kände på både K200D och A350. Dock är ju båda kamerorna långt borta för mig än, då jag inte börjat sommarjobba på allvar. Från och med söndag blir det ~8h/dag 5-6 dagar i veckan fram tills att jag har tjänat ihop kameran och lite till, därefter blir det lite mindre jobb. Faster som är arbetsgivare, därav möjligheten att välja schema lite själv! Sälja glass m.m, så det styrs lite av vädret också, därför kan det ta mer/mindre tid att tjäna ihop pengarna.

Skövde är liiite långt bort för mig tyvärr! (norra norrland!!)
men tack ändå för tipset!

Haha oj då :D Jo det vart lite långt bort ;) Men man bör kunna hitta den någon annanstans?:p Alternativt om du har någon släkting här nere som vill köpa den åt dig och skicka den med posten?:)

haha

nej tyvärr äger jag inte heller några släktingar där nere, men jag såg nyss att det finns flera sidor som säljer k200d på nätet än, ska bara kika vilka sidor som är "bra" att beställa ifrån.

hittade inte EN ENDA k200d på blocket, konstigt! (men det visar kanske att folk är nöjda?)

nej tyvärr äger jag inte heller några släktingar där nere, men jag såg nyss att det finns flera sidor som säljer k200d på nätet än, ska bara kika vilka sidor som är "bra" att beställa ifrån.

hittade inte EN ENDA k200d på blocket, konstigt! (men det visar kanske att folk är nöjda?)

en bra tanke iaf =) okej, då löser det sig ju:) oj då, jo det får man ju hoppas :p vad hade du för kamera innan, eller var det här din första?

är det en bra affär att köpa ifrån?

Vad jag kommer ihåg utan att kolla upp någonting är det en onlinebutik från Frankrike. Det är inget lurt med den, många köper därifrån, men det är ingen svenskdriven butik. Däremot har den väldigt många svenska nöjda kunder, så du ska inte vara rädd att beställa därifrån. Dock är ju inte produkterna från Nikon Sverige, om du beställer en Nikon produkt. Men garantin gäller väl i hela Europa om jag inte minns fel, rätta mig isåfall. Världsgaranti, kontinentgaranti för objektiv (eller?)... Är inte så insatt i ämnet, men det finns en tråd här om just det, kolla i den! Tror den är i Köpråd också om jag ej minns fel.

såg att även detta kit fanns på pixmania.
Men jag förstår mig inte på det där objektivet som medföljer.
är det en form av makroobjektiv eller kan jag använda det som standard?

(nej jag är inte sååå himla duktig på det här)

Pentax K200D + väska + AF objektiv 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di IILD Asfärisk (IF) Makro 6800:- ca

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto