Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp - objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaJfoto

Aktiv medlem
Jag har en nikon d5000 Har precis tagit studenten o börjar på en fotoskola i augusti, därför behöver jag köpa lite nyttiga saker fram till dess.

Jag vet i te mycket om objektiv om jag ska vara ärlig. Men jag bet iallafall att jag vill ha ett all around objektiv. Något som är bra att ha ett " måste ha " objektiv.
Men vilket detta är behöver jag hjälp med.
Något som gör skarpa bilder även i mörker, eller något liknande. Jag är helt öppen för förslag.

Ett objektiv som är bra att ha för att utvecklas.
Tack för svar

/ Anna
 
Jag antar att det följde med ett objektiv?

Det objektivet brukar vara just "allround" och räcker väl till för att utvecklas.

Eftersom du ställer frågan, tycker jag att du borde hejda dig och kanske lägga undan pengar för framtida investeringar i utrustning eller annat som kan behövas, men inte helt blint förutsätta att ett nytt och "bättre" objektiv ska göra dig lycklig eller vara utvecklande.

Det finns en himla massa att välja på, och troligen kan du så småningom komma på vad du kanske behöver, men om din kamera redan har ett objektiv (om den går att ta bilder med), så är det antagligen allt du behöver.

Du kan kanske berätta vad som sitter på den nu?
 
Jag anser personligen att innan du har en uppfattning av vad du _inte_ gillar med / inte kan lösa med ditt kitobjektiv så är det ingen idé att köpa något överhuvudtaget.
 
Instämmer absolut i föregående inlägg om att du kan lösa mycket med ditt kitobjektiv, men nackdelen med dessa är att de oftast har för mycket zoomomfång (ska täcka in många brännvidder i samma objektiv) samt lite sämre ljusinsläpp på grund av bländartalet som brukar ligga runt 3,5-4,5. Det kan vara värt att lägga en liten slant på ett 50mm-objektiv, en begränsad brännvidd men "nyttigheten" med ett sådant objektiv är att du kommer lära dig att "se" på ett annat sätt och hitta motiv utan att hela tiden zooma in dem vilket man oftast gör med sitt "kitobjektiv".

Ett tips är att titta runt lite på fotosidans flik http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm här kan du läsa lite om olika objektiv och vad fotosidans medlemmar tycker om dem.

/Robert
 
Om det inte följde med ett kit objektiv till kameran köp ett 18-55 vr, det kommer du långt med och under tiden du lär dig så kan du spara pengar till ett annat objektiv ifall behovet uppstår.

Som andra säger tills du vet ditt behov skulle jag inte jaga upp mig allt för mycket på ett nytt objektiv.
 
Om det inte följde med ett kit objektiv till kameran köp ett 18-55 vr, det kommer du långt med och under tiden du lär dig så kan du spara pengar till ett annat objektiv ifall behovet uppstår.

Som andra säger tills du vet ditt behov skulle jag inte jaga upp mig allt för mycket på ett nytt objektiv.

Fast då kan man ju nästan lika gärna köpa ett Tamron 17-50, så får man mycket mer för pengarna...

En 35:a eller en 50:a skulle såklart inte det vara något fel på en om du inte saknar det själv så är det ju ingen mening med att köpa det...
 
Ett 35/1.8 är en bra start, ljusstarkt och skarpt, ett sådan objektiv är betydligt roligare än kit objektivet.

Som kit hade (jag har) köpt 18-105 som är ett utmärkt allround även när man fått ihop ett antal specialobjektiv. Efter 35/1.8 så får du fundera på vad du vill fotografera, vidvinkel eller makro eller mot tele, men det kan vänta tills du vet åt vilket håll du vill.

Tänk på när du köper att du ska ha de objektiv som har motor i objektivet, eftersom d5000 inte har det i huset, heter AF-S på nikon vis
 
Fast då kan man ju nästan lika gärna köpa ett Tamron 17-50, så får man mycket mer för pengarna...

En 35:a eller en 50:a skulle såklart inte det vara något fel på en om du inte saknar det själv så är det ju ingen mening med att köpa det...

Tänkte mera på brännvidden inte vilket märke, och vr kan man ju skippa egentligen, inte super tvunget där.
 
Ett 35/1.8 är en bra start, ljusstarkt och skarpt, ett sådan objektiv är betydligt roligare än kit objektivet.

Som kit hade (jag har) köpt 18-105 som är ett utmärkt allround även när man fått ihop ett antal specialobjektiv. Efter 35/1.8 så får du fundera på vad du vill fotografera, vidvinkel eller makro eller mot tele, men det kan vänta tills du vet åt vilket håll du vill.

Tänk på när du köper att du ska ha de objektiv som har motor i objektivet, eftersom d5000 inte har det i huset, heter AF-S på nikon vis





Tack såmycket! :)
 
Instämmer absolut i föregående inlägg om att du kan lösa mycket med ditt kitobjektiv, men nackdelen med dessa är att de oftast har för mycket zoomomfång (ska täcka in många brännvidder i samma objektiv) samt lite sämre ljusinsläpp på grund av bländartalet som brukar ligga runt 3,5-4,5. Det kan vara värt att lägga en liten slant på ett 50mm-objektiv, en begränsad brännvidd men "nyttigheten" med ett sådant objektiv är att du kommer lära dig att "se" på ett annat sätt och hitta motiv utan att hela tiden zooma in dem vilket man oftast gör med sitt "kitobjektiv".

Ett tips är att titta runt lite på fotosidans flik http://www.fotosidan.se/reviews/index.htm här kan du läsa lite om olika objektiv och vad fotosidans medlemmar tycker om dem.

/Robert


Tack för Tipset Robert!
 
Jag anser personligen att innan du har en uppfattning av vad du _inte_ gillar med / inte kan lösa med ditt kitobjektiv så är det ingen idé att köpa något överhuvudtaget.

Mitt Kitobjektiv funkar inte som det ska så jag köper hellre ett nytt bättre än att lägga pengar på att laga det jag har.
Jag skrev detta inlägg för att få lite tips, jag ska inte köpa ett förrens jag känner att ja behöver det. Men andras åsikter är alltid nyttig! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.