Annons

Behöver hjälp med vilket Nikon-kit jag ska välja

Produkter
(logga in för att koppla)

image by lundh

Ny medlem
Bestämt är att det blir Nikon D90 men vilket kitt? 18-55, 18 105, sen blev det riktigt dyrt :) men kanske är värt det?

Frågan är ju omd et är bättre att skaffa ett 18-55 och sen skaffa billigare sigma/tamron löst med bättre brännvidd?

är rätt ny i gemet men hoppas ju kunna utvecklas :)

alla svar uppskattas!

ha det fint //Ludde

Att välja objektivuppsättning är så personligt att det generellt sett knappast är möjligt att göra detta åt någon annan än sig själv. Vad jag ev. kan göra är att ge några tips, fast det är möjligt att dessa snarare kommer att ge dig ännu fler alternativ att välja mellan...

Om du väljer att skaffa ett tredjepartsobjektiv, så UNDVIK Sigma. När det gäller pålitlighet och användbar livslängd så är Sigma markant sämre än Tamron eller Tokina. Det ligger drivor av pajade Sigma-gluggar överallt. För att mitt inlägg inte ska bli för långt (vilket de ofta tenderar att bli...) går jag inte här igeonom vilka problem som finns (kan återkomma om detta ifall intresse skulle finnas).

Du har några grundval. Ska du till att börja med nöja dig med objektiv av s.k. kit-kvalitet (blir billigt), eller vill du ha bättre grejor från början? Nöjer du dig med normal ljusstyrka, eller vill du ha ljusstarkare objektiv för att kunna plåta i befintligt ljus? Vill du ha bekvämligheten av ett stort zoomomfång, men på bekostnad av ljusstyrka och bildkvalitet? Dessa avväganden kan knappast någon annan göra åt dig.

Men för egen del skulle jag inte välja något av kitobjektiven 18-55 mm eller 18-105 mm överhuvudtaget. Anser att man får det bästa av alla världar genom att som grunduppsättning välja kamerahus + Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF). Sagda glugg har numera också inbyggd AF-motor till Nikon. Denna kombination bör gå att få för drygt 13 papp. Objektivet ifråga är klart skarpare än kit-objektiven, och har tillräckligt hög ljusstyrka för att det ska gå att fota även under sämre ljusförhållanden, där de ljussvagare gluggarna kommer till korta. En nackdel kommer du att få med denna kombination - den saknar antiskak-funktion. Vilket i och för sig inte är Tamrons "fel", utan beror ju på att Nikon (ännu inte) har antiskak i kamerahuset. Detta ÄR enligt min mening en klar nackdel, men ifall du vill ha motsvarande kvalitet, ljusstyrka och omfång som du får med detta Tamron-objektiv fast med IS, så blir det Nikon AF 17-55/2,8 DX G IF ED AF-S du får välja. Men då är du uppe i runt 23 papp, och så mycket skulle jag förstås inte råda dig till att gaffla ut det första du gör.

Speciellt inte eftersom jag för egen del har uppfattningen att då samtliga övriga uppstickare, vilka har AntiSkak i kamerahuset (så att man alltså får AS för alla objektiv) kommer att pressa även Nikon (liksom Canon) till att förr eller senare tvingas att komma med AS i kamerahusen. Annars kommer de att gradvis tyna bort (de har ju redan börjat tappa marknadsandelar). Och den dag Nikon (resp. Canon) går över till AF-hus, så kommer ju begagnatpriserna på objektiv med VR/IS att sjunka som en sten.

Vill du satsa på stort zoomomfång istället för hög ljusstyrka, så kan du kolla in Tamron AF 18-250/3.5-6.3 Di-II. Här tycks Tamron ha lyckats med ett genombrott. Det är nog det enda superzoom-objektiv som jag vet att även en del ganska krävande fotografer har accepterat, och använder som rese- eller "walk-around"-objektiv. D90 + denna glugg hamnar också på cirka 13 papp. Obs! Undvik Tamrons till synes snarlika 18-200 mm glugg - trots mindre zoomomfång är den tydligen betydligt sämre - de "kräsna" brukar vanligen uttrycka missnöje med den - typ "kit-kvalitet" (den är ju också några tusenlappar billigare än 18-250 mm objektivet).

Ytterligare ett superzoomobjektiv, fast där du får antiskak, är Tamron AF 18-270/3,5-6.3 Di II VC LD Asp IF macro. Puusst! Ju fler bokstavskoder - ju bättre objektiv förstås, eller? :)
Detta är ett nyare objektiv, så jag har inte hört särskilt mycket om dess optiska prestanda. Om jag skulle gissa, så skulle jag dock tro att det ligger närmare Tamrons 18-250 än 18-200 mm (18-200 är ju det äldsta av dessa tre objektiv).

Tja, inte heller den här gången lyckades jag med att skriva ett kort och lättläst inlägg... :)

Senast ändrad:
Bestämt är att det blir Nikon D90 men vilket kitt? 18-55, 18 105, sen blev det riktigt dyrt :) men kanske är värt det?

Frågan är ju omd et är bättre att skaffa ett 18-55 och sen skaffa billigare sigma/tamron löst med bättre brännvidd?

är rätt ny i gemet men hoppas ju kunna utvecklas :)

alla svar uppskattas!

ha det fint //Ludde

Bästa kit-objektivet är nog 16-85 men det är ju oxo det i dyrare lägret.
Det behöver du å andra sidan inte byta ut mot ett annat så fort.
18-55 + ett annat vettigt sigma/tamron blir dyrare.

Att välja "rätt" optik till sin kamera är onekligen mer eller mindre en hel vetenskap. Jag var för 1 år sedan själv helt ny inom fotografering, men mycket ambitiös och hungrig att lära mer. jag köpte mig en D80 med tillhörande kitobjektiv 18-135mm. Under året som gått har jag lärt mig massor genom användandet av detta kitobjektiv som har varit fullgott under lärandeprocessen och dessutom inte kostat många kronor. På resans väg lär man sig sedan mer och mer om både fotografering generellt och ens eget unika fotograferande - och vad man därmed själv kan tänkas behöva i objektivväg.

Mitt tips är att köpa ett "billigt" kitobjektiv till att börja med, därefter vara vetgirig och nyfiken i ditt fotograferande så att du själv kan ta ställning till vad du senare ska lägga lite mer pengar på.

Jag kan bara instämma med Ulrika. För den som köper sin första systemkamera kan jag inte se något skäl att över huvud taget fundera på något annat är ett paket med kitzoom. De är inte världens bästa objektiv, men oslagbart prisvärda. Om du ska välja 18-55 eller 18-105 beror på vad du tycker är viktigast -- pris eller flexibilitet. Och kanske tycker du att 18-105 är för stort.

Så småningom, när du plåtat ett tag och lärt känna din utrustning, kommer du kanske att tycka att kitobjektivet inte riktigt duger. Men att nu försöka gissa vad det är du kommer att sakna -- bildkvalité? mer vidvinkel? bättre ljusstyrka? -- vore dumt. Risken är överhängande att du skulle slösa bort pengar på fel pryl.

tack så mycket för svaren, det e lite djungel med vad man ska välja.. tjejen har ju en d90 med 18-105 så har ju lekt med den lite.

Man kanske rent ut skulle köpa bara kameran utan objektiv och köra på de 2 som flyer one talar om..

men verkar som det lutar åt det 18-55 gluggen då tanten redan har 18-105 och sen köpa till en zoom glugg..låter vettigt?

MVH
Ludde

tack så mycket för svaren, det e lite djungel med vad man ska välja.. tjejen har ju en d90 med 18-105 så har ju lekt med den lite.

Jamendåså, då ska du så klart köpa en billig kit-optik, lämpligen 18-55, så kan ni byta optik med varann och prova! Det är nog dumt att köpa annan optik innan du vet vad du "behöver".

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar