Annons

behöver hjälp med System kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej alla foto intresserade


Jag hade tänkt och köpa en kamera. Detta blir min första egna(just nu lånar jag en D50).

Jag funderar på och köpa en Nikon D40 eller en Pentax K10D.

Enligt vad en vän har sagt tar Nikon bäst bilder, men Nikon D40 är ju inte väder tätad.



Vad föreslår ni för kamera ?

för mig är inte MP så jätte viktigt minst 6 dock.

skakreducering, om man kan motverka genom att köpa stativ är detta inte så jätte viktigt heller

däremot är det viktigt med bild kvalittét

objektivutbudet är ganska viktigt jag vill kunna fota makro och 'normal' just nu.
fast brännvid är nog bäst för mig eftersom dom objektiven ska vara billigare.

vädertätning är någolunda viktigt jag vill gärna gå ut och fota även när det är -20 ute eller om det regnar/snöar. men jag har läst om gummi tätningar man kan köpa till bla nikon duger dom tätningarna?
Men jag kan hoppa över 'dåligt väder' plåtandet eftersom det är min första egna kamera.

priset är viktigt jag vill inte lägga ut för mycket på min första gångs kamera.
jag har också funderat på och slå till på en Nikon D200/300 men den är lite väl saftig...
men kanske om 6mån lr så...

Tack på förhand!
Magnus Nygren
 
Om du seriöst funderar på D200 bör du kolla begagnatmarknaden just nu. Det finns gått om D200 för bra pris om man letar lite.
 
Nikon D40 tar INTE bättre bilder. Din vän, har han den kameran eller? Skakreducering kan motverkas med stativ om du orkar släpa på det överallt...de flesta gör inte det.

Pentax har bäst och flest fasta gluggar. Deras limited-serie är exceptionell. Att du skulle kunna köpa till ringar etc till D40 tror jag inte ett enda dugg på. K10D har (om jag minns rätt) runt 70 st olika tätningar i kameran.

D40 har inte på långa vägar alla de funktioner som K10D har som är en mer seriös kamera som dessutom är 300x skönare att hålla i. D40 har heller inget bra macro-objektiv till rimliga pengar eftersom den saknar auto-fokus i huset.
 
Zotamedu skrev:
Om du seriöst funderar på D200 bör du kolla begagnatmarknaden just nu. Det finns gått om D200 för bra pris om man letar lite.

ok, kännjer du till någon bra beg. butik ?
undviker gärna tradera om möjligt.

Tack


Martin-B skrev:
Nikon D40 tar INTE bättre bilder. Din vän, har han den kameran eller? Skakreducering kan motverkas med stativ om du orkar släpa på det överallt...de flesta gör inte det.

Pentax har bäst och flest fasta gluggar. Deras limited-serie är exceptionell. Att du skulle kunna köpa till ringar etc till D40 tror jag inte ett enda dugg på. K10D har (om jag minns rätt) runt 70 st olika tätningar i kameran.

D40 har inte på långa vägar alla de funktioner som K10D har som är en mer seriös kamera som dessutom är 300x skönare att hålla i. D40 har heller inget bra macro-objektiv till rimliga pengar eftersom den saknar auto-fokus i huset.

Min vän har inte haft någon Nikon D40, men det var han som väckte upp mitt foto intresse igen, han är kunnigare på foto än jag. dessutom har jag lånat en Nikon D50, gillar den helt klart.

men om du säger att det inte är någon större skilnad...
ska försöka se om jag kan låna en pentax ngnstans.

jo, jag såg någon slags gummi 'dräkt' man satte på kameran, kommer inte ihåg vad den hette såg den iaf i tidningen foto.(anonns)

aja synd att det inte fins några bra macron billiga till nikon.

Tack för 'input'
 
Re: D40

Tonyeagle skrev:
Kanske inte till D40 men väl till de andra modellerna.

Har D40 inte samma 'grepp' som d40x, d50, d2/300 ?

jag tänkte att med en billig nikon kan jag på allvar lära mig fota, och senare 'steppa upp' till en säääääg D3 ;-) heller snarare D200/300, och fortfarande använda mina gamla 'gluggar'

Tack
 
Kolla köp och säljsidan här på fotosidan är ett bra ställe att börja leta på om du inte litar på tradera och blocket.

Angående stativ vs. skakredusering så ersätter inte den ena den andra. Skakredusering är trevligt ibland men den är chanslös när slutartiderna kryper iväg mot 1/5 och längre. Då finns det inget alternativ till ett stativ. Sen är det ju inte alltid man vill/ kan/orkar släpa med sig ett stativ. Har hört folk säga att skakreducering kan funka som ersättning till ett enbensstativ men har själv aldrig gjort någon jämförelse.
Hur viktigt skakreduceringen är kan bara du själv avgöra. Vissa verkar anse att det är den viktigaste funktionen som finns och andra (jag inräknad) har ingen större nytta av den förutom möjligtvis på långa telen (där jag äger en 70-300VR).

Tyvärr är det billigaste macrot som ger AF på D40 och D40X nikons AF-S 105 VR som är ett väldigt trevligt objektiv men på 10000kr knappast billigt.
 
K10D är en mer "proffsig" kamera än D40 som är Nikons instegsmodell. En begagnad D200 borde gå att få till vettiga pengar nu när D300 börjar säljas.

Tänkt på att du köper in dig på ett helt system och inte bara kameran. Dessutom utbud på begagnatgrejer är viktigt att se till. Nikon har betydligt mer objetiv än Pentax och dessutom finns det väldigt mycket begagnat till Nikon.

Jag skulle valt D40 framför K10D trots att den är mycket enklare, anledningen är att det finns mycket bättre och fler objektiv till Nikon. Dock en sak att tänka på är att D40 endast har autofokus med Nikons AF-S objektiv, men allanya objektiv Nikon utvecklar har AF-S, så det är inget problem i praktiken.

mvh fredrik
 
-big kahuna- skrev:
K10D är en mer "proffsig" kamera än D40 som är Nikons instegsmodell. En begagnad D200 borde gå att få till vettiga pengar nu när D300 börjar säljas.

Tänkt på att du köper in dig på ett helt system och inte bara kameran. Dessutom utbud på begagnatgrejer är viktigt att se till. Nikon har betydligt mer objetiv än Pentax och dessutom finns det väldigt mycket begagnat till Nikon.

Jag skulle valt D40 framför K10D trots att den är mycket enklare, anledningen är att det finns mycket bättre och fler objektiv till Nikon. Dock en sak att tänka på är att D40 endast har autofokus med Nikons AF-S objektiv, men allanya objektiv Nikon utvecklar har AF-S, så det är inget problem i praktiken.

mvh fredrik

Så enda makro-objektiv som finns för D40 kostar 10 000kr är inget problem? ok...
 
Martin-B skrev:
Så enda makro-objektiv som finns för D40 kostar 10 000kr är inget problem? ok...

Nja, en sanning med modifikation.. för det första, det objektiv av åsiftas här kostar på Cyberfoto 8295:-

Sedan funkar andra macroobjektiv med Nikonfattning till D40, du måste bara fokusera manuellt.. vilket iof ofta kan vara nödvändigt när du fotar macro
 
D40X är en riktigt förnämlig instegskamera.

För övrigt har jag läst ett antal grupptester av instegsmodeller och kan inte dra mig till minnes att Pentax spöat Nikon (D40X) en enda gång.

När det kommer till hantering/bildresultat ur kameran brukar D40X ligga i absolut topp.

Rätta mig gärna med källinformation.
 
Gersemi skrev:
Nja, en sanning med modifikation.. för det första, det objektiv av åsiftas här kostar på Cyberfoto 8295:-

Sedan funkar andra macroobjektiv med Nikonfattning till D40, du måste bara fokusera manuellt.. vilket iof ofta kan vara nödvändigt när du fotar macro

Vad tycker du saknas som berör en nybörjare? Ska bli roligt att höra.
 
Gersemi skrev:
Ursäkta men förstår inte riktigt din fråga
Vad sägs om att vi gör så här. Jag är nybörjare och om jag listar mina objektiv så kan du få föreslå en motsvarighet från Pentax. I min kameraväska ligger just nu nikkor 18-70/3,5-4,5, nikkor 70-300/4,5-5,6VR, nikkor 50/1,8 och en MF nikkor 28/2,8. Jag äger också ett Tamron 90/2,8 men eftersom det finns till Pentax också tar vi inte med det.
 
Sabud skrev:
D40X är en riktigt förnämlig instegskamera.

För övrigt har jag läst ett antal grupptester av instegsmodeller och kan inte dra mig till minnes att Pentax spöat Nikon (D40X) en enda gång.

När det kommer till hantering/bildresultat ur kameran brukar D40X ligga i absolut topp.

Rätta mig gärna med källinformation.

Hej!

Håller med att D40X är en riktigt bra kamera! Kanske den bästa instegsmodellen.. Problemet med att hitta källinformation med jämförelser mellan D40X och Pentax är att man då jämfört med K100D alt K100D Super vilket är Pentax *instegsmodell*.

K10D räknas som semiproffs/avancerad amatörmodell där den då i princip alltid matchas mot D80 som är Nikons motsvarighet. Där står sig som sagt K10D väl!

Ex:
http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/
är en "matig" test av K10D

En begagnad D200 som nu kommer ner i pris är nog, som tidigare sagts, inget dåligt alternativ.

Så med andra ord, D40X och K10D är inte samma segment. Instegsmodell: D40X, D40, K100D
Semiproffs: D80, K10D alt D200

Så ser jag det i alla fall, rätt eller fel..

Mvh
 
Zotamedu skrev:
Vad sägs om att vi gör så här. Jag är nybörjare och om jag listar mina objektiv så kan du få föreslå en motsvarighet från Pentax. I min kameraväska ligger just nu nikkor 18-70/3,5-4,5, nikkor 70-300/4,5-5,6VR, nikkor 50/1,8 och en MF nikkor 28/2,8. Jag äger också ett Tamron 90/2,8 men eftersom det finns till Pentax också tar vi inte med det.

Sigma 17-70
Sigma 70-300mm apo(eller Pentax FA 75-300mm men sigman är bättre)
Pentax FA 50/1.4

För 28:an finns en rad som är snarlika;

DA 21mm/3,2
FA 28mm/2.8
Eller varför inte DA 14mm/2.8 (kanske lite dyr men betydligt mer vidvinkel)

Sen finns även FA 31 & FA 35 som ligger därikring.

Alla dessa objektiv ovan blir även stabliserade (VR/SR).
 
Senast ändrad:
Zotamedu skrev:
Vad sägs om att vi gör så här. Jag är nybörjare och om jag listar mina objektiv så kan du få föreslå en motsvarighet från Pentax. I min kameraväska ligger just nu nikkor 18-70/3,5-4,5, nikkor 70-300/4,5-5,6VR, nikkor 50/1,8 och en MF nikkor 28/2,8. Jag äger också ett Tamron 90/2,8 men eftersom det finns till Pentax också tar vi inte med det.

Hej!

70-300/4,5-5 VR möts av: 75-300/4,5-5,8 pentax och tamron 70-300 4-5,6, där tamronet fått ok kritik från photozone: "Apart from the rotating front element the build quality of the lens is actually pretty fine for a lens in this class (better than e.g. the Canon EF 90-300mm f/4.5-5.6 or **Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED**)."..kostar sådär en 4000:- mindre är Nikon VR

18-70 möts med 18-55 som båda är kitgluggar.

50/1,8 möts med 50/1,4

Nikkor 28/2,8 som är mf möts med tex Pentax mostsvarighet 28/2,8 med AF eller en äldre med mf

och slutligen 90/2,8 kan få mötas med pentax utmärkta 100/3,5 macro.

Usch..detta utvecklas till ett pentax/nikon bråk..inte bra! Föreslår att trådskaparen känner och klämmer lite själv på de olika kombattanterna.. alla dessa kameror är bra!

Sedan finns det en poäng i att utbudet när det gäller objektiv är betydligt större i exemplet Nikon! Inget snack om det, men att säga att Pentax inte har vettiga "lösningar" blir fel åt andra hållet, tycker jag..

...Glömde... som sagt VR osv behövs inte, det har alla K10D-ägare redan i kamerahuset ;-)

Mvh
 
Zotamedu skrev:
Vad sägs om att vi gör så här. Jag är nybörjare och om jag listar mina objektiv så kan du få föreslå en motsvarighet från Pentax. I min kameraväska ligger just nu nikkor 18-70/3,5-4,5, nikkor 70-300/4,5-5,6VR, nikkor 50/1,8 och en MF nikkor 28/2,8. Jag äger också ett Tamron 90/2,8 men eftersom det finns till Pentax också tar vi inte med det.

Nu förstår jag än mindre.. jag har ingen aning om Pentax.. använder ju själv Nikon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.